Browsing Teses e dissertações by Subject "Higher education"
Now showing items 1-20 of 22
-
Fatores preventivos de violência de gênero no contexto universitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2023)Gender-based violence is a worldwide phenomenon with high rates of occurrence, including among youth. International studies indicate the effectiveness of actions developed in schools and universities that aim to prevent ... -
As universidades confessionais brasileiras e as reformas da educação superior da década de 1990
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/02/2012)This study has as an objective to examine the consequences of higher education amendments and the institutional transformations it has been suffering in this scenery. It was collected data from four institutions that act ... -
Unifran: história, desenvolvimento e novos desafios.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/10/2005)Since the republic proclamation, and in a more intense way, since 1930, the public-private opposition has been dominating the Brazilian educational scenery, varying the actors and the main papers according to the times ... -
Trajetórias escolares de estudantes da UFSCar dos cursos de pedagogia presencial e a distância : contribuição ao estudo da formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/03/2016)This work chooses as object of study the life and school trajectories of a student group of formal Pedagogy course (daytime and evening courses - campus of São Carlos) and Pedagogy distance course, at the Federal University ... -
As vozes das mulheres da EJA: um olhar voltado para a inserção no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/10/2022)This master's research aimed to analyze the narratives of three women who graduated from EJA (Portuguese acronym for Youth and Adult Education) and what were the transforming elements and the excluding elements that ... -
A Educação ambiental no ensino superior: análise dos processos de ambientalização curricular e sua contribuição para o pensamento crítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2021)The process of "environmentalizing the curriculum" has been turned the main way of educational transformation to the development of more sustainable societies. This process has great importance in the academic context, ... -
O processo de construção identitária e pertencimento étnico-racial de estudantes pardos no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2022)The present work aimed to analyze the processes of identity construction and ethnicracial belonging of brown students, coming from interracial families and students of higher education at the Federal University of São ... -
Trabalho e subjetividade do professor da pós-graduação da UNESP : o sentido do trabalho e as relações entre sofrimento e prazer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)This research aims to analyze the work and subjectivity of the professor that works at the postgraduate program of UNESP, comprising the relationships between distress and delight, compliance and strangeness regarding the ... -
PROUNI: trajetórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2011)Established in 2004 by the Federal Government and ruled by Ministry of Education as a public policy of educational inclusion, the Program Universidade para Todos (ProUni) aims to help the modification of the exculpatory ... -
Meta-avaliação das políticas de cotas : um estudo de processos nas universidades estaduais paranaenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/03/2018)This thesis have accomplished a meta-evaluation of quota policies in Paraná’s state public universities. The general objective was to analyze the evaluations processes regarding the similarities and differences, potentialities ... -
Cursinho Popular da Unesp de Franca: vivências e perspectivas de estudantes trabalhadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The “Cursinho Popular da Unesp – S.E.U (University Extension Service)” is a popular preuniversity preparatory course, located at the city of Franca-SP. Founded in 1997, it serves socioeconomically disadvantaged students ... -
A ambientalização curricular da educação física nos contextos da pesquisa acadêmica e do ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)The aim of this research revolves around the following question: considering the global dimension of the environmental happening and the consequent tendency towards the environmentalization of ... -
A nova concepção da iniciação científica nas IFES: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/10/2011)This paper examines some of the key elements that make up the field of scientific studies on the specificity of initiation of the course of Production Engineering, Federal University of São Carlos (UFSCar), which tend to ... -
Currículo e integração curricular em um curso de graduação em medicina: concepções manifestadas pelos docentes que o vivenciam
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)The present research aims to describe and analyze the relationship between the proposal of integrated curriculum of the undergraduate course in Medicine, Federal University of São Carlos (UFSCar) and the conceptions ... -
Uma análise macroeconômica da tendência da pós-graduação: um estudo sobre a UFMG
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2014)The objective of this thesis was to analyze changes in the graduate level program of education at the Federal University of Minas Gerais (UFMG) Brazil, between 2000 and 2010 after Brazil adopted a new model of economic ... -
Ambientalização universitária: o olhar dos estudantes da UFSCar para as questões ambientais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2015)The process known as greening universities refers to the introduction of environmental issues in the teaching-research-extension and management fronts. Considering the various initiatives of the Federal University of São ... -
Encontros com jovens : a escolha pelo curso de pedagogia e o sentido de tornar-se professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)This study discusses the trajectories of young students who seek higher education, particularly degrees in Education, obtained from two different institutions in Rio Claro-SP, Brazil: a public, state-funded university (São ... -
Extensão Universitária no Brasil: a experiência formativa na área da educação da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The indissociability between teaching, research and extension as a principle of university identity is established by the Federal Constitution of 1988. However, the interlocution between these functions, as well as the ... -
Diversidade e descolonização do currículo do ensino superior: diálogos Brasil e Estados Unidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/04/2018)This paper is a result of a research entitled "Knowledge, research and innovation in teacher education for ethnic-racial development in higher education: questionings and contributions of the ethnic-racial and cultural ... -
Permanência universitária: quando o pedagógico se une ao econômico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)The subject of this research is part of the studies on the expansion and inclusion of Brazilian public higher education. We have as analysis object the university permanence from the students experiences who participate ...