• Processos educativos na convivência e no brincar de crianças do Serviço Socioeducativo Girassol de Cristais Paulista-SP 

      Silva, Karina Marques da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)
      The Social Assistance public policy aims to ensure through an integrated set of actions, the effectiveness of social service. It seeks the fight against poverty in order to guarantee the minimum social living, family and ...
    • Crianças negras em escolas de “alma branca” : um estudo sobre a diferença étnico-racial na educação infantil 

      Souza, Edmacy Quirina de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      Usually we come across quite discriminatory realities, in which black children live a subjectivity that sees and absorbs their identity in a negative and subaltern way. This leads us to believe that we are subjectivated ...
    • Educação e liberdade em Jean-Jacques Rousseau. 

      Dionizio Neto, Manoel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2004)
      Les différentes manières de comprendre la liberté et l'éducation nous amènent à l'héritage des Lumières présenté par Jean-Jacques Rousseau. Celui-ci, en tant que premier critique de la modernité, ouvre un débat dans le ...
    • Infância, Experiência e Linguagem em Walter Benjamin: a indústria cultural e as implicações pedagógicas do empobrecimento da experiência formativa 

      Pacífico, Marsiel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/02/2012)
      According to studies developed by the Critical Theory of Society, particularly Theodor Theodor W. Adorno (1984, 1992, 1994, 1995, 2002, 2010), Max Horkheimer (1984, 1980) and Walter Benjamin (1970, 1984, 1985, 1987, 1989, ...
    • Fragmentos de uma vida docente: criança, resistência e educação 

      Janei Neto, Vitor (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)
      The thesis "Fragments of a teaching life: children, resistance and education" intends to answer the following question: How do young children resist school? For this, the author starts from real and fictional scenes from ...
    • Um estudo sobre as relações étnicorraciais na perspectiva das crianças pequenas 

      Corrêa, Lajara Janaina Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)
      This research aims to analyze ethnic-racial relations among children aged three to six years. The research aims to identify: (i) how small children understand ethnic-racial identification; (Ii) what moment they begin to ...
    • A [de]formação da infância na sociedade de consumo : o merchandising na telenovela Carrossel do SBT 

      Silva, Karen de Cássia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)
      Advertising aimed at children has become increasingly present in their everyday life. Already in early childhood, boys and girls are bombarded every day by advertisements that intend to seduce them to consume many types ...
    • Jogos em aparelhos tecnológicos vivenciados por crianças : processos educativos envolvidos 

      Morais, Vinícius Barbosa de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      With the notorious globalization of technological products and the great facility for their acquisition nowadays, children are entering this "technological world" earlier and earlier, mainly to experience virtual games. ...
    • De tocaia na infância: uma análise da proposta pedagógica da escola Toca do Futuro 

      Janei Neto, Vitor (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)
      The present dissertation work aims to analyze aspects of the pedagogical proposal of the Toca do Futuro, school of application of the Toca Institute. Toca Institute is a non-profit organization that develops actions and ...
    • A pedagogização do sexo da criança: do corpo ao dispositivo da infância 

      Moruzzi, Andrea Braga (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/06/2012)
      Cette recherche tente de relever et d analyser les différentes pratiques qui produisirent l enfance moderne. Nous sommes partis de la notion que le XVIIIème Siècle investit de façon spécifique au niveau du corps de l enfant, ...
    • Infâncias do e no campo: um retrato dos estudos pedagógicos nacionais 

      Peloso, Franciele Clara (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2015)
      This thesis brings a discussion about the countryside childhoods. The research objective was to mapping the Brazilian academic productions which intent to think about the countryside childhoods at the Educations field of ...
    • O governo da infância: práticas de alfabetização no Estado da Bahia 

      Pereira, Reginaldo Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)
      This study aimed to analyze how the curricular system present in a literacy proposal governs and produces children's subjectivities in the early years of elementary school in the state of Bahia. The survey was conducted ...
    • Percepções de infância de crianças negras por professoras de educação infantil 

      Souza, Ellen de Lima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/02/2012)
      This study aimed to understand that childhood perceptions of black children are unveiled in the process of childhood education teachers. To this end, I present a brief reflection to contextualize my training black woman ...
    • Significados construídos por crianças sobre suas experiências no projeto "Construindo o Amanhã" 

      Denzin, Aline de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2014)
      Researching with children means a meeting with our inner child, our biggest wishes, and also our biggest fears. The concern in listen to what children have to say about their experiences is awaken by the desire to know ...
    • Criança e infância nas obras de Arthur Ramos: estudos da infância no Brasil a partir de produções nacionais da década de 1930 

      Francchini, Flávia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      This research refers to a bibliographic study developed with the purpose of presenting a cartography of childhood studies in Brazil, particularly during the 1930s, taking as reference the works of Arthur Ramos. For the ...
    • Atravessamentos visuais e arteiras infâncias 

      Duran, Gisele Caroline Ruiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      We live in times characterized by the ubiquity of images, which are exposed to us excessively every day. The children of times like these are already born immersed in this imagetic world, which educates, teaches, models ...
    • A criança e a infância nos documentos da ONU: a produção da criança como 'portadora de direitos' e a infância como 'capital humano do futuro' 

      Oliveira, Fabiana de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/11/2008)
      The developed research is characterized as a documental base study of a qualitative nature related to the United Nations (UN) and to the idea of child and childhood produced by this agency. The relevance to the development ...
    • Crianças negras em imagens do século XIX 

      Jovino, Ione da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/09/2010)
      This research was based on the need of understanding the presence of black children in the 19th century and as a consequence understand childhood from this perspective. It intended to show how black children could be ...