Browsing Teses e dissertações by Subject "Physical education"
Now showing items 1-9 of 9
-
Aprendentes de educação física escolar na experiência do ateliê biográfico de projeto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)This research had the general objective of investigating the perceptions of Physical Education teachers to identify knowledge in the use of PBW procedures in the overall training process, using educational devices that can ... -
Professores da Educação Infantil (com formação em Educação Física): percepções e possibilidades sobre a BNCC e o arranjo curricular por campos de experiências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The publication of the National Common Curriculum Base (BNCC), in December 2017, brought challenges to Early Childhood Education: one of them was to reflect on the ways to approach children's experiences in order to build ... -
Interfaces Educação Infantil e Educação Física: estudo bibliométrico de teses e dissertações brasileiras (1993 – 2016)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The action field of Physical Education teacher has been increasingly discussed and investigated. Thinking of Early Childhood Education as a stage of Basic Education and in the performance field of this professional, we ... -
O eu, o outro e o nós: um caminho para compreender a diversidade na educação física escolar na perspectiva das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)Throughout its history, Physical Education has divided many people by excluding them from its training as they aim for healthy and strong bodies, due to ideas embedded in its concept. However, as well as the historical ... -
Educação física na medida socioeducativa de internação : um estudo sobre práticas educativas e mecanismos de resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)Non-school physical education is instituted as a pedagogical dimension inherent in the implementation of socio-educational measures detention, to juvenile delinquence in the State of São Paulo. This non-school social ... -
Jogos de origem ou descendência indígena e africana na educação física escolar:educação para e nas relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2012)This present research has the central aims of understanding the educational processes which have developed in a practice of social games that has Indigenous and African origin, or ancestry in the context of an intervention ... -
Ginástica e educação física no instituto Benjamin Constant de 1930 a 1979: entre a conformação e a formação humanística da pessoa cega
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/11/2019)This research investigates the development of Gymnastics with its subsequent unfolding in the discipline Physical Education at the Benjamin Constant Institute (IBC) in the temporal cutout from 1930 to 1979. The IBC was ... -
O HTPC específico de professores de Educação Física: contribuições para a prática educativa na pré-escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/09/2021)Historically, Physical Education seeks its space as a curricular component, and in Children Education there is no mandatory professional of the area (or specialist), leaving this choice to the discretion of each education ... -
Casos de ensino: dilemas, reflexões e conhecimentos de professores de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)In the scenario of teacher education, narratives appear as adequate tools to access numerous aspects of teaching. The situations that occur in Physical Education classes express a diversity of elements that, when transformed ...