Browsing Teses e dissertações by Subject "Teacher education"
Now showing items 1-20 of 28
-
Formadores de professores : aspectos da constituição de sua profissionalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The training of teacher educators is a underexplored research topic, therefore, this research aims to understand some functions of the learning process and the constitution of aspects of professionality of teacher educators ... -
Processos formativos e reflexivos : contribuições para o desenvolvimento profissional de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2008)This research falls within the ambit of the ones that deals with teacher education, professional development and reflective practice. It is a study about teacher education processes, through a reflective and inquisitive ... -
Modelagem matemática e mobilização de conhecimentos didático-matemáticos na formação continuada de professores dos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This study has been as aims to investigate the continuing education of teachers who teach mathematics in the early years of Elementary School I, considering a learning environment from the perspective of Mathematical ... -
Contribuições do curso de educação musical a distância da UFSCar nas percepções de licenciandos-já-professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/02/2012)In face of the technological evolution lived by the nowadays society, which allowed the emergence of the on-line distance education (via the internet), it has occurred over the last years in Brazil a constant growth of ... -
Casos de ensino e professoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2005)The comprehension of the formative processes lived by teachers and the definition of the professional knowledge that forms the base of their performance appear as central themes in studies on teacher education, especially ... -
As implicações da formação inicial no processo de iniciação à docência dos egressos do curso de Letras do Centro de Estudos Superiores de Tefé, estado do Amazonas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2022)Teaching knowledge is the result of a historical process through which teachers transform the knowledge they have had access to throughout their training and professional activities into learning that is mobilized in the ... -
Novas masculinidades alternativas, reflexividade dialógica e transformação: a formação da masculinidade igualitária de educadores e sua ação transformadora no mundo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)The present thesis describes a research that sought to identify how the process of constructing a new alternative masculinity occurs in teachers whose work is based on dialogic theories and scientific knowledge, and what ... -
Os caminhos da docência na era digital: a utilização da sala de informática em escolas de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/08/2008)In the present context, the continuous technological innovations and the emergence of new technologies allow the increase of the communication possibilities and the exchange of information and knowledge between people. In ... -
Aprendizagem da docência: um estudo com professores do curso pré-vestibular da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/09/2005)This research is about an inquiry of the teachers learning process in the CPV (Curso Pré- Vestibular da Universidade Federal de São Carlos). It aims at analysis of the learning built by the teachers during their practices ... -
Educação a distância na formação de professores: o curso-piloto "Consumo Sustentável/Consumo Responsável - desenvolvimento, cidadania e meio ambiente.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/05/2006)The present research analysed the results of the distance pilot-course Consumo Sustentável/Consumo Responsável - desenvolvimento, cidadania e meio ambiente , that it was proposed by CECEMCA, through the accord between MEC ... -
O Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP) e o ensino da língua materna em uma rede particular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)The evaluative act is present in daily actions and cannot be absent from the educational field. In the school institution, it is represented in different dimensions, which must have a dialogue and subsidize reflections on ... -
Trilhando os caminhos do início da docência: concepções sobre o percurso formativo no processo de tornar-se professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)Teacher education is a continuous process that occurs throughout life and begins even before college, and teachers living experiences influence decision-making and pedagogical practices, contributing to their Professional ... -
O desenvolvimento profissional de professoras iniciantes mediante um grupo colaborativo de trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/06/2008)The early years of professional activity are the period in which new graduates face the challenge of completing their transition from students to teachers. Research has shown that this phase is characterized by intense ... -
A pesquisa sobre formação de professores e multiculturalismo no Brasil : tendências e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009)The present study advocates the thesis that the prevalence of conservative multicultural perspective and found in the studies selected, enable the construction of essentialized identities and the suffocation of the ... -
Curso de formação docente para a educação on-line da Secretaria Geral de Educação a Distância : saberes sobre a deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)The teacher is always in a process of learning. It’s not possible to delimit the beginning or the end of his/her education. Thus, training processes subsequent to the initial education are essential so that the teacher ... -
Ensino fundamental de nove anos: a docência em escolas da rede municipal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2012)The research deals with the learning processes and the professional development of coordinators and teachers who work in the first year of elementary school considering the expansion of basic education to nine years. The ... -
Educação musical a distância: base de conhecimento docente para o ensino de teclado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)This present study aims to investigate the Knowledge Base for Teaching of teachers working in the field of Distance Musical Education, specifically in the discipline Keyboard 1 (offered in 2011 and 2012) of the Licenciate ... -
Softwares educativos no contexto da alfabetização e do letramento nos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/02/2015)In recent years we observed an increase in the number of computers, internet, software and other technologies and technological resources of information and communication in school environments (ALONSO, 2008; KENSKI, 2007; ... -
A configuração da prática como componente curricular nos cursos de licenciatura em Ciências Biológicas das Universidades Estaduais da Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/04/2011)In this study, the curricular configurations designed by undergraduate teacher training courses in the Biological Sciences area of Bahia state universities to implement 400 hours of practice as a curricular component , ... -
Licenciandas em pedagogia na Rede de Aprendizagem da Docência (ReAD): compreensões sobre a docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The objective of the this dissertation is to investigate what is the comprehension Pedagogy students have on subjects related to teaching and its characteristics: professionalism and the process of teaching professionalization, ...