Browsing Teses e dissertações by Subject "Teoria Histórico-Cultural"
Now showing items 1-11 of 11
-
A manifestação de juízos sobre nexos conceituais de número natural em estudantes do 1º ano do ensino fundamental I por meio do jogo de bola ao cesto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)This dissertation aims to analyze how 1st year Elementary School students express judgments about natural number conceptual nexuses during the development of a Learning Triggering Situation, in the context of Teaching ... -
O desenvolvimento da afetividade nas práticas pedagógicas na Educação Infantil à luz da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2023)This research was carried out within the Center for Studies, Research and Extension on the School of Vigotsky (NEEVY). Based on the Historical-Cultural Theory, especially on Vygotsky's texts, we find the concept of emotions ... -
As relações entre o desenho e o desenvolvimento da consciência na educação infantil à luz da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2022)This is a theoretical research, based on Historical-Cultural Theory, to answer the question: what is the contribution of Historical-Cultural Theory for the comprehension of the relationship between the development processes ... -
A compreensão dos professores do Ensino Fundamental I sobre o processo o processo avaliativo da aprendizagem matemática na perspectiva Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)This research deals with the evaluation of learning in Mathematics and is based on the Historical-Cultural Theory, which expresses as a principle that the formation of man is a dialectical process, which takes place ... -
Educação para a coletividade: pressupostos para as atividades de matemática com crianças de 3 a 5 anos à luz da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2022)This research results from a bibliographical and theoretical study about education for collectivity in Childhood Education based on situations involving the teaching and learning of mathematics in the light of the ... -
Indicadores de desenvolvimento da atividade voluntária na Educação infantil: o jogo de papéis como atividade principal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/12/2018)According to Historical-Cultural Theory, voluntary activity is a neoformation which appears at the end of pre-school age, becoming children aware of their actions and capable of controlling them. A delayed development of ... -
Neurociência e educação infantil: para além da estimulação precoce
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/03/2017)This scientific research is relevant for the development of intentional and quality pedagogical practices aimed at children from 0 to 3 years old. The contributions of neuroscience and the Cultural Historical Theory were ... -
A apropriação da teoria histórico-cultural em pesquisas relacionadas à alfabetização e ao letramento na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)The present master's dissertation had as its research question: How has the so-called "historical-cultural psychology, historical-cultural perspective, historical-cultural approach, historical-cultural matrix, historical-cultural ... -
“Dificuldades de aprendizagem”: uma análise a partir da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/08/2021)This theoretical research aimed to explain and analyze the conceptual bases of the Cultural-Historical Theory that allow to present a historical-dialectical materialistic explanation for what has been spread in the educational ... -
Formação profissional continuada com professores que ensinam Matemática: um estudo sobre os elementos que caracterizam o desenvolvimento de uma coletividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/11/2020)This research aims to investigate which elements, from the perspective of the HistoricalCultural Theory and through the theoretical studies of the community, could be verified during the continuing professional training ... -
Jogo de papéis à luz da teoria histórico-cultural: pressupostos teóricos-metodológicos para a educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)This theoretical research is the result of a theoretical-bibliographic study about the role-playing activities in the Early Childhood Education based on the Historical-Cultural Theory. As guiding thread of our investigation ...