Search
Now showing items 1-6 of 6
Educação Antropofágica: apropriação cultural indígena pelos jesuítas no início da colonização portuguesa do Brasil (1549-1599)
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-02-27)
This thesis aimed to understand indigenous cultural appropriation as a fundamental part of the pedagogical-catechetical pragmatism of the Society of Jesus in the first decades of their missions in Brazil. For this task, ...
A Casa Escola da Pesca de Outeiro-Belém/PA: para o trabalho e para a liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-12-07)
The thesis is situated in the field of historiographical research, particularly the History of School Institutions. Its object of study is the Casa Escola da Pesca, a public municipal school located in the insular region ...
Fragmentos de uma vida docente: criança, resistência e educação
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-09-30)
The thesis "Fragments of a teaching life: children, resistance and education" intends to answer the following question: How do young children resist school? For this, the author starts from real and fictional scenes from ...
A apropriação de Gramsci na pesquisa em educação no Brasil (1976-2012)
(Universidade Federal de São Carlos, 2017-02-24)
Ricerca bibliografica e exploratória sull’appropriazoni di Gramsci nella ricerca in educazione nel Brasile fra 1976 ed 2012 con l’obiettivo di condurre un inventario e sistematizzare in forma periodica gli studi e le ...
Participação social em educação e dominação: uma análise sobre o campo e as implicações do trabalho parrésico
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-05-21)
The discourse about the democracy participation in education asks educators, for instance. This paper on the assumption that the policies actives take on important in all human life, especially, from the participative ...
Intelectuais insurgentes no campo da formação de professores/as
(Universidade Federal de São Carlos, 2020-02-14)
In this research, I followed training paths based on the trajectory and production of black women and their inferences in educational spaces. The objective was to position insurgent intellectuals in the field of teacher ...