Buscar
Mostrando ítems 1-10 de 37
Educação Antropofágica: apropriação cultural indígena pelos jesuítas no início da colonização portuguesa do Brasil (1549-1599)
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-02-27)
This thesis aimed to understand indigenous cultural appropriation as a fundamental part of the pedagogical-catechetical pragmatism of the Society of Jesus in the first decades of their missions in Brazil. For this task, ...
Democracia e educação: uma análise da crítica às políticas educacionais do Brasil (1995-2002).
(Universidade Federal de São Carlos, 2006-05-30)
The Brazilian marxist current educators who criticize the educational policies from the 1995
to 2002 Fernando Henrique Cardoso governments, in Brazil, start analysing about the
circumstances of a neo-liberal government, ...
Cinema e educação : produção e democratização do audiovisual com crianças e adolescentes em Curitiba
(Universidade Federal de São Carlos, 2015-07-07)
The starting point of this study is the project "Children and Animated Film",
held by the “Cinemateca de Curitiba” between 1976 and 1983 that innovated the
relationship between cinema and education in municipal schools. ...
Os limites das políticas públicas/estatais para o campo hoje e a possibilidade de uma superação
(Universidade Federal de São Carlos, 2016-02-26)
What are public / state policies? What is the necessary understanding to think public / state policies for rural education? What is rural? What is urban? What criteria to use to conceptualize what is rural and what is ...
O campo da História da Educação no Brasil: um estudo baseado nos grupos de pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, 2007-04-24)
This study is about the field of the History of Education in Brazil and it was based on the analysis of the research groups that integrate the Directory of Research Groups in Brazil/CNPq, in order to verify its contribution ...
Antirracismo e educação: uma análise das diretrizes normativas da UNESCO
(Universidade Federal de São Carlos, 2014-03-20)
This dissertation intends to analyze the guiding principles and normative directives related to racism treatment in Education by United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UNESCO. Through a theoretical ...
Vontade política, razão comunicativa e educação: análise sobre o sentido político-educacional da reforma do ensino médio - Lei 13.415/17
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-02-27)
This thesis aims to analyze the formation of political will in contemporary society within
formal education. Considering the importance of developing a critical potential for the
formative process, we analyze the ...
Interfaces Educação Infantil e Educação Física: estudo bibliométrico de teses e dissertações brasileiras (1993 – 2016)
(Universidade Federal de São Carlos, 2020-02-28)
The action field of Physical Education teacher has been increasingly discussed and investigated. Thinking of Early Childhood Education as a stage of Basic Education and in the performance field of this professional, we ...
Avaliações em larga escala: macro e microrregulações na escola
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-02-15)
Periodically, basic education has been evaluated in the country in a census by Prova Brasil, a large-scale evaluation that represents a new regulation form by the State, which increasingly assumes the evaluator role. The ...
A apropriação de Gramsci na pesquisa em educação no Brasil (1976-2012)
(Universidade Federal de São Carlos, 2017-02-24)
Ricerca bibliografica e exploratória sull’appropriazoni di Gramsci nella ricerca in educazione nel Brasile fra 1976 ed 2012 con l’obiettivo di condurre un inventario e sistematizzare in forma periodica gli studi e le ...