Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 1221-1240 of 1302
-
Dilemas vividos por duas professoras da escola pública ao ensinarem ciências em uma perspectiva de formação para a cidadania
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/03/2010)The present investigation was guided by the question, which are the dilemmas faced by public school teachers whilst indicating public policies sacred stories considering education for citizenship? The term sacred story ... -
A catequese colonial jesuítica na região do Itatim no século XVII
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/10/2009)Esta pesquisa es un estudio de las relaciones, contexto e influencias pedagógicas construidas desde el contacto de los misioneros y maestros jesuitas con los Itatín, durante el siglo XVII, en la Provincia de Itatín. Su ... -
A emergência da abstração em crianças autistas através do treino do comportamento de ouvinte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2011)The process of narrowing the stimulus control to a property or to a combination of properties of a stimulus, usually called abstraction, has generated increasingly interest in different conceptual and applied perspectives ... -
Potencialidades e limites de uma disciplina do curso de Educação Musical a distância na UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/08/2010)This work was developed from issues and concerns related to the nature of human, musical and technological learning within a practical discipline of the Musical Education Bachelor Course (online education modality) of the ... -
Direito à educação e ampliação da escolaridade obrigatória em Ponta Grossa (2001 – 2008)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/12/2010)The work presented here analyses the impact that the process whereby the compulsory education period was extended from 8 to 9 years had on the state of Paraná, focusing on the political and educational conditions of the ... -
O Sistema de Ensino Belas-Artes no Curso de Arquitetura da Ècole des Beaux-Arts de Paris em sua tradição e ruptura: legado de saber e de poder
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2010)The Fine-Arts Teaching System, founded by the École des Beaux-Arts of Paris in its Architecture Course, which lasted from 1671 to 1968, is considered to be a supreme asset of cultural and symbolic importance in which the ... -
Desenvolvimento cultural da criança na Educação Infantil: contribuições da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/04/2010)The main issue in this dissertation is the process of child s cultural development in primary school (from 0 to 5 years old). We aimed at identifying whether the school and family contribute to children s cultural development, ... -
A trajetória do anti-humanismo pragmatista na educação brasileira: os programas de ensino no estado de São Paulo e nos municípios de São Bernardo do Campo e Diadema (1940-2008)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2010)This thesis was developed with the objective of elucidating the factors that has caused the low academic performance in public schools. To make possible this achievement of this job was used to reconstruct the history of ... -
A educação para as relações étnico-raciais em um curso de Pedagogia: estudo de caso sobre a implantação da resolução CNE/CP 01/2004
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2010)This paper discusses the implantation of the Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-racial Relations and for Teaching of History and Afro-Brazilian and African Culture (DCN ERER) in a Pedagogy course. It is ... -
As representações sociais dos professores sobre corpo humano e suas repercussões no ensino de ciências naturais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2004)Les représentations sociales des professeurs sur le corps humain et ses répercussions dans l enseignement de Sciences Naturelles, constituent un étude dans la perspective moscovicienne. En reférence à une sorte de connaissance ... -
Os gêneros do discurso e a prática da produção textual: dialogando sobre os conhecimentos necessários aos educadores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/03/2010)The aim of this research was to verify and analyze which skills are necessary to the educators of 9-year-old pupils at the discourse genres as a teaching subject so that they can guarantee the pupils learning regarding ... -
Uma análise das políticas educacionais do Paraná nas décadas de 1980 e 1990
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/03/2010)Cet article analyse l'idéologie du développement et son influence sur les politiques éducatives du Paraná dans les années 1980 et 1990 et leurs implications, en cherchant à comprendre la question, les hypothèses historiques, ... -
A educação na trajetória intelectual de Arthur Ramos: higiene mental e criança problema (Rio de Janeiro 1934-1949)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/03/2010)In this research we look for to critically reconstitute the paper of the education in the intellectual trajectory of Arthur Ramos. This author carried through an intense work of research and developed practical actions ... -
O Programa Universidade para Todos e a inserção de negros na educação superior : a experiência de duas Instituições de Educação Superior de Mato Grosso do Sul - 2005 - 2008
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2010)In this Doctoral Thesis the implantation of the University for All Program (ProUni) has been analyzed for the period of 2005 2008 and the insertion of Negroes into higher learning, bringing out this implementation in two ... -
Produção textual: o que dizem e escrevem educandos do 3ª ano sobre o gênero fábula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)The present research aimed at verifying and analyzing what 9-year-old pupils from the third year of primary school used to write and say about writing production and fables, as well as the knowledge they claimed and ... -
Programa de Mentoria da UFSCar e desenvolvimento profissional de três professoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2010)The objective of this research is to analyze the learning of three beginner teachers during the participation in the Mentorship Program of UFSCar's Portal Teachers. This program was designed to understand and implement ... -
Nova Escola a revista de quem educa: a fabricação de modelos ideais do ser professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/02/2010)The Nova Escola magazine is edited by Victor Civita Fundation and counts with subsidies from the Federal Government and from private enterprises. His publications contemplate many subjects related to Education, using for ... -
O brincar da criança pré-escolar: estudo de caso em uma escola minicipal de educação infantil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/06/2003)In this new century early childhood education experiences a magnifying and expansive moment and there appear new researches on this subject which have brought a larger and more adequate comprehension of children and ... -
Trocas de saberes musicais : um olhar para os processos educativos do grupo vocal Entre Amigos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2010)This study had as its aim to regard, describe and understand the educational processes developed among the integrators of the vocal group "Entre Amigos" ("Among Friends"), existing at the town of Leme, in the state of S. ... -
No altar e na sala de aula : vestígios da catequese e educação franciscanas no sudeste goiano (1944-1963)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/03/2010)The survey, whose object throve institutional relations of church and society mediated by education, aimed to examine the remains of catechesis and education materialized in the Franciscan parish schools established in ...