Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 161-180 of 1280
-
Genealogia dos corpos e a crítica da razão eucórpica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/03/2022)Esta investigación es el resultado de un emprendimiento arqueogenealógico sobre el cuerpo desde el discurso biomédico. Más que producir una genealogía del cuerpo, se produjo una genealogía de los cuerpos. Con la intención ... -
Audiodescrição especializada no ensino superior: o caso do bacharelado em sistemas de informação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/03/2022)This doctoral thesis has as its research object the specialized audio descriptions of still images (ADE) produced for a blind student of the Bachelor's Degree in Information Systems, at the Federal University of São ... -
Personagens negras infantis: retalhos de histórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/01/2022)The present work aims to analyze and interpret the experiences of black children's characters from contemporary children's literature books present in the collection of Literatura Infantil Negra e a Primeira Infância ... -
Juventude negra, subjetividade, ensino médio e mercado de trabalho, um levantamento bibliográfico das publicações entre os anos 2000 e 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2022)That research purpose to map studies on black youth, high school, and the job market. Based on the limits imposed by the context of the pandemic caused by COVID-19, this research is characterized as a bibliographic study ... -
Novas masculinidades alternativas, reflexividade dialógica e transformação: a formação da masculinidade igualitária de educadores e sua ação transformadora no mundo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)The present thesis describes a research that sought to identify how the process of constructing a new alternative masculinity occurs in teachers whose work is based on dialogic theories and scientific knowledge, and what ... -
Evidências científicas para a prevenção da violência de gênero contra meninas adolescentes e jovens mulheres
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)Gender-based violence (GBV) is a global public health problem that affects women of all nationalities, ages, social classes, cultural, ethnic and racial groups and at all educational levels. Studies have demonstrated the ... -
Música e vida: olhares sensíveis de jovens estudantes de instrumentos musicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/02/2022)We believe it is possible to teach a musical instrument aimed at human formation, to make instrumentalists more critical, sensitive and amorous people aware of their human role in society. In this research, the learning ... -
Dia de visita: processos educativos emergentes na perspectiva de educadoras de um centro socioeducativo do estado de São Paulo - Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2021)This study aimed to analyze the educational processes emerging from the social practice of Visitation Day from the perspective of educators of a Socio-Educational Center in the state of São Paulo. The involvement with the ... -
Saberes geográficos compartilhados por professores dos anos iniciais do ensino fundamental na rede de aprendizagem e desenvolvimento da docência (READ) da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2022)The research aimed to analyze how experienced teachers, beginners teachers and graduated teachers share geographics knowledges through intergenerational dialogue in ReAD (“Rede de Aprendizagem e Desenvolvimento da Docência” ... -
A prática experimental investigativa crítica verde na licenciatura em química de uma universidade federal do estado de São Paulo: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/01/2022)This research sought to understand the redefinition of critical formation in Chemical Education through green investigative experimental practices. Therefore, the research was qualitative approach supported by the case ... -
A apropriação de Gramsci na pesquisa em educação no Brasil (1976-2012)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)Ricerca bibliografica e exploratória sull’appropriazoni di Gramsci nella ricerca in educazione nel Brasile fra 1976 ed 2012 con l’obiettivo di condurre un inventario e sistematizzare in forma periodica gli studi e le ... -
Os instrumentos de registro do trabalho pedagógico e a avaliação da aprendizagem: o papel do coordenador pedagógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2021)This qualitative research, based on a case study, started with the objective of verifying the attributions of pedagogical coordination function and its collaboration in teacher education. It also aimed to verify the ... -
A profissionalidade dos(as) diretores(as) escolares em tempos de Nova Gestão Pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/12/2021)The objective of this research was to investigate the process of construction of the professionality of principal teacher facing the complexity of the school and the growing role of the so-called New Public Management ... -
Mercado de trabalho e formação profissional nas perspectivas empresarial, institucional e de egressos de um curso de ensino superior privado em administração
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/11/2021)The quality of higher education is increasingly questioned by the labor market. The degree in administration is one of the most sought-after courses and one of those with the highest number of graduates. The execution of ... -
Metodologias ativas: potencialidades e limitações na percepção de professores da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/09/2021)Active learning methodologies have gained increasing visibility in discussions about education with regard to increasing student engagement, whether from the perspective of working from problem situations or by projects. ... -
O Quilombismo de Abdias Nascimento: fundamentos para uma educação antirracista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/10/2021)The following master's thesis aims to investigate the assumptions of Abdias Nascimento's thought, the ideals and proposals that point to actions for an anti-racist education. This is done from considerations of the work O ... -
Ascese econômica: a constituição do estudante-empreendedor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/11/2021)This research analyzes the perspective of the production of subjectivity in the point of view of students regarding the self-constitution as an entrepreneurial student. This process, in the school environment, is established ... -
Alfabetização e letramento digital na formação docente para os anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/09/2021)In the midst of digital information and communication technologies, it is not enough for the teacher to know how to use these technologies on a daily basis. The society of the technological age brings the need for teaching ... -
Pedagogia a lápis cor de pele: educação das relações étnico-raciais em cursos de pedagogia de universidades públicas localizadas no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)This research analyzed, in Pedagogical Projects of Pedagogy Courses (PPCs), how proposals to combat racism are revealed (or not), according to definitions present in the National Curriculum Guidelines for Education of ... -
Ouvir, contar, reviver e recontar: narrativas de/sobre educadores matemáticos que atuaram no Pacto Nacional Pela Alfabetização Na Idade Certa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/10/2021)I participated in the National Pact for Literacy in the Right Age from 2014 to 2017, which allowed me to follow different phases of this public policy: the mathematical literacy cycle in 2014, the discussion on interdisciplinary ...