Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 521-540 of 1280
-
O conceito de currículo oculto em artigos publicados na biblioteca eletrônica SciELO (2001 - 2015)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This Master's Dissertation is structured around the following question: What the scientific articles published in the SciELO electronic library from 2001 to 2015 reveal when they address the hidden curriculum concept? As ... -
Proyectos socioeducativos en la configuracion de subjetividades juveniles
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)The present research arises from the interest to know about the incidence of socioeducational projects in the configuration of subjectivities of young people in conditions of social vulnerabilities. Considering by ... -
A formação de professores/as de arte em educação para as relações étnico-raciais : interrogando os currículos de licenciatura em teatro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/03/2017)The research which resulted in this dissertation aimed to understand the manner the University is incorporating the racial-ethnic theme on the curriculums of the Arts degree course, specifically in two Theater degree ... -
Os discursos sobre a violência nos programas da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)This dissertation naimed to analyze the discourses about violence in the programs of the State Department of Education of São Paulo - SEESP - who se purpose is to avoid violence in school settings. Two questions guide ... -
Michel de Montaigne : conversações sobre educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/03/2017)Cette recherche a conduit a une réflexion sur la question de l'éducation dans les Essais de Michel de Montaigne. Ensuit, dans le premier moment, nous avons cherché à comprendre les caractéristiques qui ont marqué l'écriture ... -
Os alicerces da avaliação educacional no Brasil : a elaboração teórica de intelectuais na década de 1980
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2017)The research analyzes the configuration of the scientific field of educational evaluation in Brazil in the 1980s, starting with the identification of Brazilian authors who helped to construct this field and their respective ... -
Políticas públicas/estatais e Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária : estudo dos efeitos do PRONERA no sudoeste baiano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2017)Based on the assumption that the objective conditions of capitalist society delimit the possibilities of State-Society-Social Movements relationship and mark the public/state policy to meet focused demands and ensure the ... -
Linhas de errância : vidas precárias e pedagogias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)Taking as a starting point the wandering lines traced around the world, we find singularities that affirm and invent other possible worlds, architecting absolutely other spaces. From these encounters, we intend to create ... -
Produção intelectual sobre educação no período ditatorial : uma análise a partir de textos publicados na SciELO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/03/2017)This research had as general objective to enable a mapping of texts on education in the period of civil-military dictatorship, published in SCIELO database in the period between 1985 and 2016, publication dates of the ... -
Jogos em aparelhos tecnológicos vivenciados por crianças : processos educativos envolvidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)With the notorious globalization of technological products and the great facility for their acquisition nowadays, children are entering this "technological world" earlier and earlier, mainly to experience virtual games. ... -
Discursos midiáticos e preconceito linguístico em disputa pelo dizer e silenciar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/12/2016)Taking into consideration that speaking differently does not mean speaking “wrongly”, and that, many times, the linguistic heterogeneity is not acknowledge by the school and/or Portuguese language teachers, this work ... -
Epistemologia da bicicleta : processos educativos emergentes na prática do pedalar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)Estamos condicionados a un modo de vivir desde una epistemología dominante en la que el proceso de constitución urbana es impulsado por los intereses elitistas que ejercen un fuerte control sobre los aparatos del estado y ... -
Curso de formação docente para a educação on-line da Secretaria Geral de Educação a Distância : saberes sobre a deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)The teacher is always in a process of learning. It’s not possible to delimit the beginning or the end of his/her education. Thus, training processes subsequent to the initial education are essential so that the teacher ... -
Mapeamento das necessidades formativas do formador de professores atuante no programa de formação online de mentores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)The reflexions of this study are embedded in a context of continuing training in-school developed under the Online Training Program of Mentors (known as PFOM). It is a set of issues related to teachers of basic education, ... -
Que saberes anunciam profissionais da educação Infantil? Um estudo em contexto de uma formação in lócus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)The present research was produced in the University Extension Project. For that, a problem was elaborated and organized in form of a question: what are the knowledges of Early Childhood Education professionals revealed in ... -
Trabalho e carreira docente nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)To analyze the recent history of Brazil, it finds that the periods of two terms of Luiz Inacio Lula da Silva´s government (2003-2010) are emblematic regarding the political and economic context, the educational paradigm ... -
Movimento negro de São Carlos e a UFSCar : a extensão universitária sobre relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)The present work had as its objective discussing the relationship between the Black Movement and the university, through the axis of university extension, analyzing the extension activities that deal with the subject of ... -
O trabalho como princípio educativo : uma análise do Programa Ensino Médio Inovador (ProEMI) nas escolas públicas de Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/05/2016)This dissertation is as study on the Ensino Médio Inovador Program (ProEMI), created by the Federal government by ordinance n.º 971, from October 9, 2009. The aim is to debate if this educational policy strengths the ... -
Apoio social e seus processos educativos em um grupo de convivência de idosos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/08/2016)The transformation of aging on social problem from the time when the search for positive views of the process are highlighted. Due to the rapid increase in the elderly population along with the concern of building a ... -
O Instituto Universitário de Educação de Cabo Verde e os desafios da universitarização para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The Cape Verdean education since independence has undergone several changes in order to increase access to education and provide teachers with specific training. Reforms and educational policies in Cape Verde in turn ...