Teses e dissertações
Recent Submissions
-
Discursos de docentes do Ciclo II: currículo oficial da secretaria da educação do município de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/06/2022)In 2017, the city of São Paulo updated – in a process of curricular reorientation – the City Curriculum, based on the National Common Curriculum Base (BNCC). The questions that drive this investigation are related to the ... -
(Re)vendo a formação continuada de professores que ensinam matemática quando o assunto é pensamento algébrico: limites e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2022)This dissertation, linked to the Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of São Carlos (UFSCar) along the line "Education in Science and Mathematics", aims to analyze the movement of continuing ... -
Instituto de estudos superiores do Maranhão - iesma: origem histórico-educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/03/2022)This academic work emphasized the relations between the Catholic Church of São Luís of Maranhão and the local political and economic powers in the offer of higher education and in the control of the educational field, ... -
A natureza e a criança: uma relação essencial para o desenvolvimento infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2022)This research addresses the theme of environments and natural elements as one of the structuring axes of educational practice in early childhood education and the teaching and learning process of children, and aims, through ... -
Saberes de diretores sobre as dimensões da administração escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/06/2022)This study aimed to analyze the relationship with Knowledge, according to Bernard Charlot, of school directors according to the school administration model of Benno Sander (2007), with the economic, pedagogical, political ... -
Gestão democrática participativa: uma análise sobre os saberes dos diretores escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/06/2022)La discusión sobre la gestión escolar, en la actualidad, ha sido realizada por diferentes académicos, con el foco en la democratización y autonomía escolar, así como en lograr una educación de calidad para sus estudiantes. ... -
O processo de construção identitária e pertencimento étnico-racial de estudantes pardos no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2022)The present work aimed to analyze the processes of identity construction and ethnicracial belonging of brown students, coming from interracial families and students of higher education at the Federal University of São ... -
A participação das crianças nos anos iniciais do ensino fundamental I: o que propõem as publicações de 2015 a 2020 para melhoria das práticas educativas dialógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2022)This master's dissertation aims to carry out a survey of research that deals with the participation of children in the early years of Elementary School I, based on the contributions that the dialogicity defended by Paulo ... -
O fórum de educação do campo, águas e florestas da Amazônia: realidades, contradições e possibilidades na construção das políticas educacionais no período de 2014-2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)The political struggle is not spontaneous act, it is a conscious task, it is a fundamental act of the working class that uderstands the relations and conditions of spoliation imposed under the rules of the capitalist system. ... -
A matemática na trajetória pessoal e profissional: narrativas de professores iniciantes em um Programa Híbrido de Mentoria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)This study has as its theme the relationship between beginning primary school teachers, participants of the Hybrid Mentoring Program (PHM), with the learning and teaching of mathematics in their personal and professional ... -
História e cultura afro-brasileira e africana nos livros didáticos de matemática: um olhar a partir da hermenêutica da profundidade de Thompson
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2022)This study aims to present an analysis of the presence of Afro-Brazilian and African history and culture (HCAA- initials in portuguese) in mathematics textbooks for the final years of Elementary School, approved and ... -
Incorporação orgânica da educação a distância nas universidades públicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/05/2022)Distance Education (DE) has been growing dramatically, being also driven by the experiences lived during the pandemic period, namely in what is conventionally called emergency remote teaching - or similar nomenclatures. ... -
Monteiro Lobato, o "cancelado" de Taubaté: outros significados da denúncia à obra As Caçadas de Pedrinho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2022)The depiction and invisibility of Afro-descendant groups in educational materials is a long-standing debate, including in academic settings. However, after the enactment of Law 10.639/03 and following the National Board ... -
Significados das práticas educativas no Centro Socioeducativo de Internação Feminina de Manaus/AM: a perspectiva das meninas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2022)The research seeks to understand the meanings that girls express based on the educational practices at the Social Educational Girl’s Internment Center of Manaus (SEGICM), in Brazil. The specific goals were aligned to the ... -
Genealogia dos corpos e a crítica da razão eucórpica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/03/2022)Esta investigación es el resultado de un emprendimiento arqueogenealógico sobre el cuerpo desde el discurso biomédico. Más que producir una genealogía del cuerpo, se produjo una genealogía de los cuerpos. Con la intención ... -
Audiodescrição especializada no ensino superior: o caso do bacharelado em sistemas de informação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/03/2022)This doctoral thesis has as its research object the specialized audio descriptions of still images (ADE) produced for a blind student of the Bachelor's Degree in Information Systems, at the Federal University of São ... -
Personagens negras infantis: retalhos de histórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/01/2022)The present work aims to analyze and interpret the experiences of black children's characters from contemporary children's literature books present in the collection of Literatura Infantil Negra e a Primeira Infância ... -
Juventude negra, subjetividade, ensino médio e mercado de trabalho, um levantamento bibliográfico das publicações entre os anos 2000 e 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2022)That research purpose to map studies on black youth, high school, and the job market. Based on the limits imposed by the context of the pandemic caused by COVID-19, this research is characterized as a bibliographic study ... -
Novas masculinidades alternativas, reflexividade dialógica e transformação: a formação da masculinidade igualitária de educadores e sua ação transformadora no mundo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)The present thesis describes a research that sought to identify how the process of constructing a new alternative masculinity occurs in teachers whose work is based on dialogic theories and scientific knowledge, and what ... -
Evidências científicas para a prevenção da violência de gênero contra meninas adolescentes e jovens mulheres
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)Gender-based violence (GBV) is a global public health problem that affects women of all nationalities, ages, social classes, cultural, ethnic and racial groups and at all educational levels. Studies have demonstrated the ...