Teses e dissertações
Recent Submissions
-
Uma terapia filosófica da Modelagem Matemática na Educação Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)Based on Ludwig Wittgenstein's therapeutic philosophy, the aim is to clarify conceptual confusions that exist in possible images related to what is described about Mathematical Modelling in Mathematics Education as found ... -
Avaliações em larga escala: macro e microrregulações na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2023)Periodically, basic education has been evaluated in the country in a census by Prova Brasil, a large-scale evaluation that represents a new regulation form by the State, which increasingly assumes the evaluator role. The ... -
Panorama do campo de estudo da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica do Brasil (2009-2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The theme of this research is professional, scientific and technological education in Brazil. Its object of study is the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education (RFEPCT), established in ... -
Emaranhamentos de linhas discentes: os quereres na pós-graduação em educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/06/2021)This research was produced with the aim of mapping students' experiences in their relations with the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos (PPGE-UFSCAR). For the processing of the mapping, ... -
O velejar das embarcações maranhenses: uma narrativa sobre saberes docentes (matemáticos) de um mestre carpinteiro naval ensinados no âmbito do Estaleiro Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2023)Maranhão’s origin is bonded to the sea and navigation had and still has a very important historical role in the saga of occupation of this territory, as well as in its economic and cultural development and in the habits ... -
Educação em ciências nos anos iniciais: interface entre saberes num contexto de especificidade docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/12/2022)Brazilian education has its historical context marked by changes and reforms that led to advances and setbacks, a movement that is still continuous in current times and in which the teaching of science is included, which ... -
Interações e brincadeiras por meio de uma tela? A educação infantil e a pandemia da COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2022)This thesis proposes a reflection on the experiences of children and their families in carrying out school activities in family settings in the context of the COVID-19 pandemic in 2020 and 2021. We have attempted to ... -
A rotatividade de estudantes nos cursos de graduação na UFV: o SISU e as estratégias de acesso e permanência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/08/2022)Higher education in Brazil has undergone several changes and several public policies have been developed to promote access, as well as for the permanence of students in private and public sector institutions. Such ... -
Narrativas (auto) biográficas de professoras surdas: um olhar para a aprendizagem da docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2022)We start from the assumption that learning how to teach is a continuous process, which occurs throughout life and does not exclusively refer to stagnant training moments, and that the quality of educational processes is, ... -
A Casa Escola da Pesca de Outeiro-Belém/PA: para o trabalho e para a liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2022)The thesis is situated in the field of historiographical research, particularly the History of School Institutions. Its object of study is the Casa Escola da Pesca, a public municipal school located in the insular region ... -
Mentoria para a docência na Educação Infantil: formação on-line e saberes docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2017)Teaching learning and professional development is a lifelong process. It is a process that involves the personal and professional trajectory of each individual that acts in the school education, be it in the scopes of the ... -
A gestão democrático-gerencial da educação superior: o caso da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2022)In the mid-1960s, discussions began on the reinvention of public administration in Brazil. The administrative reinvention brought to the discussion the new models, New Public Management and Managerialism. These models were ... -
Desafios escolares na compreensão dos diretores brasileiros: evidências da relação com o saber
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/12/2022)Throughout the social transformations, the school has been modifying the different sectors that compose it, such as, for example, the applicability of school management, directing it towards collective participation through ... -
Trança de gente: mulheres negras e relações intergeracionais na superação do racismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)The thesis entitled “TRANCE OF PEOPLE: Black Women and intergenerational relations in overcoming racism” has the goal to investigate how intergenerational solidarity takes place in three families with different generations ... -
Newborn e raça: fraturas nas visualidades e nas representações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/10/2022)This research aims to investigate the method of photography applied to newborn babies called newborn. Newborn is a photography modality aimed at babies up to fifteen days old and performed by professional photographers. ... -
Processos Educativos do Centro de Culturas Indígenas: indiagem, acolhimento, desafio e conquista na Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/10/2022)Yepé turusú yukuasá ĩdiginaitá yũbuesá ruka upé yaseruka wá kuiri Brasil uyumuyukuá piri mukuĩ pu muyupirusá 2000 akayú riré, nhã indiginaita yumuatiri resewara ripiká asui mairamẽ uyupirú yumunhãsá musuãtisara. Kuá ... -
Mentoras de professoras iniciantes da educação infantil: enfrentando e superando tensões no processo de ensinar a ensinar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/11/2022)We sought to analyze the processes of tension evidenced in three experienced teachers, Early Childhood Education (ECE) mentors of beginning teachers (BT), participants. Tension can be characterized as opposition of ideas, ... -
Literatura infantil digital e desenvolvimento da linguagem oral à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/08/2022)The school education must prioritize educational activities which promote the progress of children’s language development, an element that should be stimulated by the multiple ways of human language, the literary language ... -
O fechamento de escolas rurais do município de Limeira/SP: a negação do direito à educação aos trabalhadores do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)This research has aimed to analyze the problems that closing rural schools policy brings to individuals who live in rural areas. The work started from the hypothesis, verified and confirmed in the thesis, that the closure ... -
As vozes das mulheres da EJA: um olhar voltado para a inserção no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/10/2022)This master's research aimed to analyze the narratives of three women who graduated from EJA (Portuguese acronym for Youth and Adult Education) and what were the transforming elements and the excluding elements that ...