Teses e dissertações
Recent Submissions
-
A rotatividade de estudantes nos cursos de graduação na UFV: o SISU e as estratégias de acesso e permanência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/08/2022)Higher education in Brazil has undergone several changes and several public policies have been developed to promote access, as well as for the permanence of students in private and public sector institutions. Such ... -
Narrativas (auto) biográficas de professoras surdas: um olhar para a aprendizagem da docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2022)We start from the assumption that learning how to teach is a continuous process, which occurs throughout life and does not exclusively refer to stagnant training moments, and that the quality of educational processes is, ... -
A Casa Escola da Pesca de Outeiro-Belém/PA: para o trabalho e para a liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2022)The thesis is situated in the field of historiographical research, particularly the History of School Institutions. Its object of study is the Casa Escola da Pesca, a public municipal school located in the insular region ... -
Mentoria para a docência na Educação Infantil: formação on-line e saberes docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2017)Teaching learning and professional development is a lifelong process. It is a process that involves the personal and professional trajectory of each individual that acts in the school education, be it in the scopes of the ... -
A gestão democrático-gerencial da educação superior: o caso da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2022)In the mid-1960s, discussions began on the reinvention of public administration in Brazil. The administrative reinvention brought to the discussion the new models, New Public Management and Managerialism. These models were ... -
Desafios escolares na compreensão dos diretores brasileiros: evidências da relação com o saber
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/12/2022)Throughout the social transformations, the school has been modifying the different sectors that compose it, such as, for example, the applicability of school management, directing it towards collective participation through ... -
Trança de gente: mulheres negras e relações intergeracionais na superação do racismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)The thesis entitled “TRANCE OF PEOPLE: Black Women and intergenerational relations in overcoming racism” has the goal to investigate how intergenerational solidarity takes place in three families with different generations ... -
Newborn e raça: fraturas nas visualidades e nas representações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/10/2022)This research aims to investigate the method of photography applied to newborn babies called newborn. Newborn is a photography modality aimed at babies up to fifteen days old and performed by professional photographers. ... -
Processos Educativos do Centro de Culturas Indígenas: indiagem, acolhimento, desafio e conquista na Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/10/2022)Yepé turusú yukuasá ĩdiginaitá yũbuesá ruka upé yaseruka wá kuiri Brasil uyumuyukuá piri mukuĩ pu muyupirusá 2000 akayú riré, nhã indiginaita yumuatiri resewara ripiká asui mairamẽ uyupirú yumunhãsá musuãtisara. Kuá ... -
Mentoras de professoras iniciantes da educação infantil: enfrentando e superando tensões no processo de ensinar a ensinar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/11/2022)We sought to analyze the processes of tension evidenced in three experienced teachers, Early Childhood Education (ECE) mentors of beginning teachers (BT), participants. Tension can be characterized as opposition of ideas, ... -
Literatura infantil digital e desenvolvimento da linguagem oral à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/08/2022)The school education must prioritize educational activities which promote the progress of children’s language development, an element that should be stimulated by the multiple ways of human language, the literary language ... -
O fechamento de escolas rurais do município de Limeira/SP: a negação do direito à educação aos trabalhadores do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)This research has aimed to analyze the problems that closing rural schools policy brings to individuals who live in rural areas. The work started from the hypothesis, verified and confirmed in the thesis, that the closure ... -
As vozes das mulheres da EJA: um olhar voltado para a inserção no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/10/2022)This master's research aimed to analyze the narratives of three women who graduated from EJA (Portuguese acronym for Youth and Adult Education) and what were the transforming elements and the excluding elements that ... -
A lógica do neoliberalismo no documento "Melhores práticas em escolas de ensino médio no Brasil": uma cartografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/07/2022)The present research intends to map characteristic traces of the organizational changes occurred in educational instituitions, especially brazilian ones, in the last decades of 20th century. The present investigation’s ... -
Joaquim Gomes de Souza e as disparidades no reconhecimento acadêmico no Brasil e na Europa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/11/2022)The history of mathematics in Brazil maintained an almost mythical image of Joaquim Gomes de Souza (1829-1864), a Brazilian mathematician who received his doctoral degree in Mathematics in 1848. Acclaimed and considered a ... -
A compreensão dos professores do Ensino Fundamental I sobre o processo o processo avaliativo da aprendizagem matemática na perspectiva Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)This research deals with the evaluation of learning in Mathematics and is based on the Historical-Cultural Theory, which expresses as a principle that the formation of man is a dialectical process, which takes place ... -
O teletrabalho docente na cultura digital e o direito à desconexão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/10/2022)This research aims to investigate the consequences of teaching telework in the context of digital culture in the light of changes in the Brazilian labor legislation. The intensive use of digital technologies and mobile ... -
Materiais digitais no ensino de biologia: com a palavra, professores e licenciandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)This research aimed to analyze how Biology teachers in high school at a federal institute and teachers in training for the Degree in Biological Sciences understand the role in teaching and the relevance of incorporating ... -
Saberes de professores da Educação Infantil sobre a BNCC: fontes, apropriações, implicações e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2022)The approval of the National Common Curricular Base (BNCC/2018) as an educational policy of a normative/prescriptive nature for basic education provoked the need to reflect on teaching activities, especially in early ... -
Trabalho acadêmico e saúde de estudantes de pós-graduação diante dos cortes de financiamento à pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/10/2022)Considering the gradual reduction in the promotion of Science and Technology (S&T) in recent years, and paying attention to the situations in which postgraduate researchers find themselves, the general objective of the ...