Show simple item record

dc.contributor.authorPinheiro, Luciane Cristina
dc.date.accessioned2016-06-02T19:39:59Z
dc.date.available2006-02-13
dc.date.available2016-06-02T19:39:59Z
dc.date.issued2004-12-16
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2787
dc.description.abstractIn this dissertation, an analysis of the three last decades of the 20th century was done, with an emphasis in the trial of productive reconstruction and the new liberalism reforms and its impact in the education, especially to the workers technical-professional formation. In that sense we are going to show that the real capitalism lives a moment of structural crisis, what carries its ideologists and spokesmen of the status quo. It will create powerful ideologies that decree the “end of the history”, give “good-bye to the proletariat” and celebrate a new society, the “society of knowledge”. The direct impact of such ideologies in the education has been the need of its attribute to the schools, especially to the technical education and the formation of new persons, who will be: supportive, adaptive, participative, autonomous, creative. In short, more connive with the needs of the output capitalist and of the new social pact that encloses itself at the present. In a society marked by massive unemployment, precarious actions of the relations of work, misery increase, intolerance, drugs trafficking, and mainly, in a moment of structural crisis of the capitalism, we look to attribute to the individual, the continuous capacity of adaptabilities of a deeply uneven society, substantiated in antagonizing and conflicting classes. The new face of theory of the human capital, the employability, upon transferring to the individual the gross responsibility about the “management of his career”, ends up conferring him the obligation to be capable to resolve conflicts of any dimension, from structural unemployment to the problems of social and political order. We show that such ideologies are barely going to guarantee the permanence of the society of bourgeois classes, as well as, upon legitimizing a perverse social order, the alienates and the excluded, make it possible of any radical change in any given situation. We also demonstrate that today, capitalism only can continue existing upon shielding itself under strong stateowned protection, or rather, the State became, “real”, in the beginning of this century, “the armed arm of the bourgeois”.eng
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectEducação para o trabalhopor
dc.subjectPolítica educacionalpor
dc.subjectEnsino profissional – curso técnicopor
dc.subjectDesempregopor
dc.subjectNeoliberalismopor
dc.titleEscola Técnica Paulino Botelho e SENAI São Carlos: formando trabalhadores para uma sociedade sem empregospor
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Tagliavini, João Virgílio
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1979817459932992por
dc.description.resumoNa presente dissertação é feita uma análise das três últimas décadas do século XX, com ênfase no processo de reestruturação produtiva e nas reformas neoliberais e o seu impacto na educação, em especial à formação técnico-profissionalizante de trabalhadores. Nesse sentido procuramos mostrar que o capitalismo real vive um momento de crise estrutural o que leva seus ideólogos, porta vozes do status quo, a criarem ideologias poderosas, que decretam o “fim da história”, dão “adeus ao proletariado” e celebram uma nova sociedade, a “sociedade do conhecimento”. O impacto mais direto de tais ideologias na educação tem sido a necessidade de se imputar à escola, em especial ao ensino técnico-profissional, a formação de um novo ser social: solidário, adaptativo, participativo, autônomo, criativo, em suma, mais conivente com as necessidades da produção capitalista e do novo pacto social que se encerra atualmente. Em uma sociedade marcada por desemprego massivo, precarização das relações de trabalho, aumento da miséria, da intolerância, do tráfico de drogas , e, principalmente, num momento de crise estrutural do capitalismo, busca-se atribuir ao indivíduo a capacidade contínua de adaptabilidade à uma sociedade profundamente desigual, fundamentada em classes antagônicas e conflitantes. A neoteoria do capital humano, a empregabilidade, ao transferir para o indivíduo a total responsabilidade sobre o “gerenciamento de sua carreira”, acaba por lhe conferir a obrigação de ser capaz de resolver conflitos de toda ordem, desde o desemprego estrutural até problemas de ordem política e social. Mostramos que tais ideologias apenas pretendem garantir a permanência da sociedade de classes burguesa, bem como, ao legitimarem uma ordem social perversa, alienante e excludente, impossibilitam qualquer mudança radical nesse estado de coisas. Mostramos, também, que o capitalismo hoje só pode continuar existindo ao escudar-se sob forte proteção estatal, ou seja, o Estado tornou-se, verdadeiramente, nesse início de século, “o braço armado da burguesia”.por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/8687599935573615por


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record