• Africanidades e educação popular: uma análise de propostas e vivências pedagógicas de movimentos negros em Sorocaba 

      Silva, Mariana Martha de Cerqueira; http://lattes.cnpq.br/6083262350667325 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2014-08-20)
      This dissertation is about a survey that had the intention of reassuring the importance of approaching african and afro-brazilian history and culture in educational processes as from the dialogues between and with the black ...
    • "Apanhando desperdícios" ou "Contra o desperdício da experiência": cartografia de coletivos em busca de educação emancipatória no município de Sorocaba 

      José, Caio Rennó; http://lattes.cnpq.br/4470357613671695 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-02-25)
      Our studies are characterized by the analysis of the production of resigned/reified/individualistic subjectivity as a product deliberated by the capitalist power dynamics that, by the control's reinventions, decrease life ...
    • Aprendizagem de licenciandas de Matemática a partir das práticas vivenciadas em um grupo de pesquisa educacional 

      Queiroz, Paulo Henrique; http://lattes.cnpq.br/0237821137638209 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-02-24)
      This research aims to understand the formative experienced by graduate students to participate in studies and research group aimed at the educational practices in mathematics. The research was developed in the group of ...
    • Articulação entre Paulo Freire e Herbert Marcuse para uma educação sexual humanizadora 

      Demartini, Gabriel Ribeiro; http://lattes.cnpq.br/9046778496708360 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), 2015-02-23)
      This work originated from previous investigations into a liberating curriculum development perspective in teaching about science teenage pregnancy by Freire's thematic approach. Once perceived the production of drive (trieb) ...
    • A atuação dos supervisores no âmbito do PIBID 

      Barros, André da Silva; http://lattes.cnpq.br/8349369486316992 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-02-15)
      In this master thesis, I seek to analyze the supervisor's papers and contributions of the PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à docência) in the various contributions of the program supervisor and implications ...
    • Canjerê: uma performance cartográfica em patrimônio cultural, educação e africanidades 

      Gama, Alessandra Regina; http://lattes.cnpq.br/4715439042855393 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-06-20)
      This study aimed present the máster’s dissertation named Canjerê: uma performance cartográfica em patrimônio cultural, educação e africanidades, held in the Postgraduate Program in Education of the Federal University of ...
    • CARTOGRAFIA DAS NORMAS DE GÊNERO: pincelando representações 

      Figueiredo, Bianca Araci de; http://lattes.cnpq.br/3882591223281880 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-12-11)
      Based on the biological differences observed in the bodies, Western society constructs definitions, normalizes relationships and assigns distinct social functions to women and men, in order to regulate behaviors and ...
    • Catarse e educação: contribuições de Gramsci e o significado da Pedagogia Histórico-Crítica 

      Cardoso, Mario Mariano Ruiz; http://lattes.cnpq.br/6466684523583420 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2014-03-10)
      This dissertation deals with the concept of catharsis in the work of Antonio Gramsci and the incorporation and the meaning of the catharsis in Historical-Critical Pedagogy. Divided into five parts, in the first chapter are ...
    • Uma câmera na mão e uma insegurança na cabeça: a relação de jovens adultos com as experiências laborais no Audiovisual 

      Justino, Jeniffer Cristina Ferreira; http://lattes.cnpq.br/8521090506758004 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-26)
      The present research aimed to understand the relationship of young adults with work in the audiovisual field. For that, 5 young women and 5 young men, aged between 20 and 29 years, were interviewed about their experiences, ...
    • Coletivo Cê: Processos e Percursos de redesterritorialização: Aprendendo com a experiência 

      Almeida, Hércules Soares de; http://lattes.cnpq.br/5128703213868329 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-05-26)
      The framework presented here proposes to share a cartography of the processes and paths of the deterritorialization and reterritorialization of Coletivo Cê. It is also a scratch to the surface about the knowledge of ...
    • O conceito de cidadania no ensino de Sociologia no estado de São Paulo 

      Silva, Ricardo Pereira da; http://lattes.cnpq.br/4177842749145203 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-02-25)
      This research sought to answer which is the conception of citizenship resulting from teaching Sociology in the 3rd year of high school, offered by the state of São Paulo, more specifically, at Sorocaba. The desideratum was ...
    • O conceito de tolerância e seu valor pedagógico: questões sobre a pluralidade e a coexistência pacífica 

      Rodrigues, Marcus Rafael; http://lattes.cnpq.br/0283090149475969 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-02-24)
      The research now engendered has as a key objective to contribute to overcome the supposed obsolescence that was associated prematurely with the term “tolerance”, especially today. It performs a brief historical contextualization, ...
    • Concepção de um currículo crítico: a ética como referência praxiológica 

      Furlan, Angélica Bellodi Sant'Ana; http://lattes.cnpq.br/2330509702600041 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), 2015-02-27)
      Based on a traditionalist, banking and decontextualized education, curriculum policies and educational practices of public schools in the regular school system, have contributed little to a social quality of education and ...
    • Condicionantes sócio-históricos das políticas públicas no ensino médio: entre o profissional e o propedêutico 

      Silveira, Everton de Paula; http://lattes.cnpq.br/9229762309532342 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2014-02-26)
      This paper investigates the historical and social factors that characterize the context of public policy high school in Brazil aimed at training the student in meeting the demands of the labor market. Examines the theoretical ...
    • Conferências Nacionais dos direitos da pessoa com deficiência 2006, 2008 e 2012: educação em debate 

      Duarte, Lourdes do Nascimento; http://lattes.cnpq.br/6446222672650387 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-08-29)
      The present research analyzes the proposals on Education in the deliberations of the National Conferences of the Person with Disabilities - 2006, 2008 and 2012. First it discusses the social movements of the person with ...
    • O conhecimento matemático para o ensino e os "por quês" dos alunos 

      Serra, Rodrigo Donizete; http://lattes.cnpq.br/4602798250955378 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-23)
      The present paper refers to a research developed at the Master’s in Education Program from São Carlos Federal University (UFSCar) – Campus Sorocaba-SP, Brazil, and it is linked to the Observatory of Education Program ...
    • O Conselho Municipal de Educação de Sorocaba/SP: A gestão democrática e a busca pela qualidade socialmente referenciada 

      Almenara, Gilsemara Vasques Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/4535607952837426 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-09-28)
      The objective of this research was to analyze the main mechanisms and strategies that guide the democratic management influence starting from the organization and operation of the Municipal Educational Council of Sorocaba/SP ...
    • Constituição docente do enfermeiro: o estado da arte das produções brasileiras 

      Agnelli, Jeferson Cesar Moretti; http://lattes.cnpq.br/4831616642472060 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-09-29)
      The action of teaching is strongly rooted in a teacher's training. Assuming that teaching is one of the possible fields of action of the nurse, and that it requires specific training considering that it constitutes a ...
    • A constituição profissional do professor em início de carreira: percepções dos egressos dos cursos de licenciatura da UFSCar- Sorocaba 

      Dessotti, Elise; http://lattes.cnpq.br/8821776329203903 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-08-10)
      The present work has the objective to describe and understand the professional constitution of graduated students from teaching courses of UFSCar campus Sorocaba. The methodology is qualitative and interpretative, it has ...
    • Contribuição das práticas educativas para o ensino da matemática nos anos iniciais: análise de uma experiência disciplinar colaborativa 

      Graupner, Marli de Carvalho; http://lattes.cnpq.br/0106429535599187 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), 2013-12-11)
      The present research aims to identify the contributions of the discipline Methodology and Practice of Mathematics Teaching on the Training of teachers who teaches mathematics in the early years of Elementary School. The ...