• Africanidades e educação popular: uma análise de propostas e vivências pedagógicas de movimentos negros em Sorocaba 

      Silva, Mariana Martha de Cerqueira; http://lattes.cnpq.br/6083262350667325 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 20/08/2014)
      This dissertation is about a survey that had the intention of reassuring the importance of approaching african and afro-brazilian history and culture in educational processes as from the dialogues between and with the black ...
    • ANÁLISE DA ABORDAGEM DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NOS LIVROS DE BIOLOGIA - PNLD 2018 

      Soares, Damaris Camata; http://lattes.cnpq.br/6832057236819299 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 07/02/2019)
      The textbook is still one of the main resources used by teachers in the classroom. In this sense, the analysis of themes conveyed by these works reveals which conceptions and approaches are considered by authors, publishers, ...
    • "Apanhando desperdícios" ou "Contra o desperdício da experiência": cartografia de coletivos em busca de educação emancipatória no município de Sorocaba 

      José, Caio Rennó; http://lattes.cnpq.br/4470357613671695 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)
      Our studies are characterized by the analysis of the production of resigned/reified/individualistic subjectivity as a product deliberated by the capitalist power dynamics that, by the control's reinventions, decrease life ...
    • Aprendizagem de licenciandas de Matemática a partir das práticas vivenciadas em um grupo de pesquisa educacional 

      Queiroz, Paulo Henrique; http://lattes.cnpq.br/0237821137638209 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 24/02/2016)
      This research aims to understand the formative experienced by graduate students to participate in studies and research group aimed at the educational practices in mathematics. The research was developed in the group of ...
    • Articulação entre Paulo Freire e Herbert Marcuse para uma educação sexual humanizadora 

      Demartini, Gabriel Ribeiro; http://lattes.cnpq.br/9046778496708360 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), , 23/02/2015)
      This work originated from previous investigations into a liberating curriculum development perspective in teaching about science teenage pregnancy by Freire's thematic approach. Once perceived the production of drive (trieb) ...
    • O ato de ensinar Ciências: limites e possibilidades da prática pedagógica em sua relação com as diferentes concepções de práxis 

      Madureira, Cristiane Aparecida; http://lattes.cnpq.br/0188214870384567 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 20/08/2019)
      The present study had as object of study the teaching of Nature Science teachers from São Paulo state public school, located in the Sorocaba Teaching Board, within the limits and possibilities of the pedagogical practice ...
    • Atuação de equipes gestoras para o ensino da matemática nos anos iniciais 

      Arantes, Antonio Carlos; http://lattes.cnpq.br/0786839014120649 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)
      This research aims to identify, describe and understand the role of management teams that can favor the performance in mathematics in the initial years. For this, a qualitative research was performed, of the interpretative ...
    • A atuação dos supervisores no âmbito do PIBID 

      Barros, André da Silva; http://lattes.cnpq.br/8349369486316992 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 15/02/2016)
      In this master thesis, I seek to analyze the supervisor's papers and contributions of the PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à docência) in the various contributions of the program supervisor and implications ...
    • Avaliação na educação infantil: percepções de professoras de um centro de educação infantil municipal de Sorocaba (SP) 

      Amaro, Vanélli Pires; http://lattes.cnpq.br/0032796695123429 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)
      The objective of this research was to investigate how the teachers of a municipal education center in Sorocaba (SP) perceive the process of evaluation of children in pedagogical practice. The interest in the research theme ...
    • Canjerê: uma performance cartográfica em patrimônio cultural, educação e africanidades 

      Gama, Alessandra Regina; http://lattes.cnpq.br/4715439042855393 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 20/06/2016)
      This study aimed present the máster’s dissertation named Canjerê: uma performance cartográfica em patrimônio cultural, educação e africanidades, held in the Postgraduate Program in Education of the Federal University of ...
    • Caracterização de possibilidades e contradições na implementação de um currículo crítico no ensino de ciências da natureza pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo 

      Viegas, Flávia Hidalgo; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8538353H5 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)
      This work is aresearch, which theme is the characterization of foundations and curricular practices proposals for the natural sciences curriculum implementation by the educacional state network of São Paulo, in order to ...
    • Cartografia das normas de gênero: pincelando representações 

      Figueiredo, Bianca Araci de; http://lattes.cnpq.br/3882591223281880 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 11/12/2018)
      Based on the biological differences observed in the bodies, Western society constructs definitions, normalizes relationships and assigns distinct social functions to women and men, in order to regulate behaviors and ...
    • Catarse e educação: contribuições de Gramsci e o significado da Pedagogia Histórico-Crítica 

      Cardoso, Mario Mariano Ruiz; http://lattes.cnpq.br/6466684523583420 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 10/03/2014)
      This dissertation deals with the concept of catharsis in the work of Antonio Gramsci and the incorporation and the meaning of the catharsis in Historical-Critical Pedagogy. Divided into five parts, in the first chapter are ...
    • Uma câmera na mão e uma insegurança na cabeça: a relação de jovens adultos com as experiências laborais no Audiovisual 

      Justino, Jeniffer Cristina Ferreira; http://lattes.cnpq.br/8521090506758004 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 26/02/2018)
      The present research aimed to understand the relationship of young adults with work in the audiovisual field. For that, 5 young women and 5 young men, aged between 20 and 29 years, were interviewed about their experiences, ...
    • Coletivo Cê: Processos e Percursos de redesterritorialização: Aprendendo com a experiência 

      Almeida, Hércules Soares de; http://lattes.cnpq.br/5128703213868329 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 26/05/2017)
      The framework presented here proposes to share a cartography of the processes and paths of the deterritorialization and reterritorialization of Coletivo Cê. It is also a scratch to the surface about the knowledge of ...
    • O conceito de cidadania no ensino de Sociologia no estado de São Paulo 

      Silva, Ricardo Pereira da; http://lattes.cnpq.br/4177842749145203 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)
      This research sought to answer which is the conception of citizenship resulting from teaching Sociology in the 3rd year of high school, offered by the state of São Paulo, more specifically, at Sorocaba. The desideratum was ...
    • O conceito de tolerância e seu valor pedagógico: questões sobre a pluralidade e a coexistência pacífica 

      Rodrigues, Marcus Rafael; http://lattes.cnpq.br/0283090149475969 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 24/02/2016)
      The research now engendered has as a key objective to contribute to overcome the supposed obsolescence that was associated prematurely with the term “tolerance”, especially today. It performs a brief historical contextualization, ...
    • Concepção de um currículo crítico: a ética como referência praxiológica 

      Furlan, Angélica Bellodi Sant'Ana; http://lattes.cnpq.br/2330509702600041 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), , 27/02/2015)
      Based on a traditionalist, banking and decontextualized education, curriculum policies and educational practices of public schools in the regular school system, have contributed little to a social quality of education and ...
    • Concepções de sustentabilidade e sua relação com as vertentes de educação ambiental: um estudo da UFSCar campus Sorocaba 

      Oliveira, Clarissa Suelen; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4389736E5 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 27/02/2019)
      Environmental education goes through multiple interpretations. Layrargues and Lima propose three political-pedagogical macro trends of environmental education: conservationist, pragmatic and critical. In the critical ...
    • Condicionantes sócio-históricos das políticas públicas no ensino médio: entre o profissional e o propedêutico 

      Silveira, Everton de Paula; http://lattes.cnpq.br/9229762309532342 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 26/02/2014)
      This paper investigates the historical and social factors that characterize the context of public policy high school in Brazil aimed at training the student in meeting the demands of the labor market. Examines the theoretical ...