Navegando Teses e dissertações por assunto "Física - estudo e ensino"
Itens para a visualização no momento 1-18 of 18
-
A física do esporte : o desenvolvimento e análise de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/04/2015)Potentially Significant Teaching Unit (UEPS), proposal to work the concepts of Mechanics, with high school students from public schools in the city of Orlândia - SP. With the main objective to promote meaningful learning ... -
Pion: a construção de um portal para os professores de Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 21/10/2011)Pion, the web portal of the Brazilian Physical Society (SBF) for physics teaching and dissemination, provides to the public at large a collection of learning objects such as videos, photos, illustrations, didactic simulations, ... -
O Easy Java Simulations como ferramenta de ensino e aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 12/05/2011)The aim of this dissertation is to introduce a simulation tool called Easy Java Simulations (EJS), created by Francisco Esquembre, and also to provide guidelines to Physics teacher at the High School level in how it could ... -
Desenvolvimento de projetos sobre meio ambiente para o ensino-aprendizagem de conceitos físicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 25/03/2011)The environment is a complex issue that involves knowledge of several areas of science. Environmental problems are becoming increasingly important for peaple around de world, both in direct confrontation of pollution or ... -
Uma introdução a relatividade especial utilizando materiais multimídias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 07/07/2010)This paper presents the development of a course on the subject of special relativity to high school, and the results obtained with its application in the classroom. As background material for this course was prepared a ... -
Abordagem ativa da acústica no ensino médio com a confecção de artefatos musicais pelos alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 19/03/2013)This paper aims to present, as experience report, an active approach to teaching about the content of Acoustics by contextualized knowledge of music, from the design and construction of sound artifacts with low cost materials ... -
Astrofísica de partículas na sala de aula : uma sequência de ensino e aprendizagem sobre raios cósmicos para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 18/12/2012)Updating the physics curriculum for high school has been a challenge to all researchers and teachers in the area for at least two decades and has appeared in many academic studies that account for the needs justifying this ... -
Produção de vídeos caseiros pelos próprios alunos como estratégia para melhorar a aprendizagem dos conceitos abordados nas aulas regulares de Física no Ensino Médio e com ênfase no registro das atividades propostas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/03/2012)This work presents the results of a study about the efficience of home video productions by own students to get a better learning in Physics by the understanding of some important teacher´s assignments at Senior High School. ... -
Mídias, mediações e a questão nuclear: uma proposta de mediação institucional e tecnológica nas aulas de Física no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 03/04/2013)In this paper, we defended the school's role as an institutional mediator of the media discourse. For the development of mediations, we proposed the use of traditional media and new Information and Communication Technologies ... -
Ambiente virtual de aprendizagem em ondas e acústica para auxiliar o processo ensino e aprendizagem da física no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 03/02/2013)This work describes the development of a VLE Virtual Learning Environment, where music is the basis for studying sound waves. New educational tools such as videos, animations, simulations, as well as the Moodle platform, ... -
Desenvolvimento de três aplicativos educacionais para plataformas de tablets e smartphones baseados em sistemas iOS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/09/2013)This study aimed to produce educational apps for tablets and smartphones targeted to teaching physics and mathematics that could be used both in the classroom and in informal places of learning and teaching. "Kinematics", ... -
Desenvolvimento de um material paradidático para o ensino de física utilizando a astronomia como tema motivador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/11/2012)This work relates the development and application of a teaching aid Physics material using Astronomy as a motivating theme. To achieve such goal, an extension course was set to teach physical concepts, especially those in ... -
Atividade experimental investigativa: construção do termômetro de coluna líquida
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/05/2012)The excessive appreciation of the mathematical formalism and the lack of contextualization of the content has contributed to many students, especially in high school, to feel animosity to Physics and consequently having ... -
Experimento de Galileu do plano inclinado em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 14/06/2014)This work aims to make a suited reconstruction from the classic experiment of the inclined plane, attributed to Galileo Galilei. The intention is to apply it to high school classes, claiming that it might motivate these ... -
Produção de audiovisuais no processo de ensino-aprendizagem: uma proposta avaliativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 16/04/2014)This work aims the development an evaluative proposal pointing criteria that may be used by teachers in the production of an audiovisual physics program that approach key contents for the understanding of various natural ... -
Modelos mentais e o ensino de física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 16/12/2013)The demotivation observed in the students concerning Physics led to the searching for a theoretical referential which could guide this pedagogical work. So, one understands the importance of Science teaching that contributes ... -
Objetos virtuais de aprendizagem aplicados ao ensino de física: uma sequência didática desenvolvida e implementada nos conteúdos programáticos de física ondulatória, em turmas regulares do nível médio de escolarização que utilizam um sistema apostilado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 11/09/2013)The use of digital learning objects (DLO) in the classroom has become more relevant and frequent. Therefore, reflecting on pupils and teacher s attitude, in real-class situations about the insertion of new educational ... -
O uso da rede social de aprendizagem Edmodo como auxílio no processo de ensino-aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 16/04/2014)The use of computers and the Internet has become necessary in all sectors of society, including the education sector. The Internet has changed our ways of teaching and learning, accessing information and communicating. In ...