Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA"
Now showing items 1-20 of 49
-
Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino de tópicos de matemática do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 31/10/2012)The objective of this work was the development and application of a Virtual Learning Environment (VLE), based on the Moodle platform, for the study of Mathematic topics at the elementary education level. Furthermore, another ... -
Moodle e GeoGebra como apoio virtual ao ensino de trigonometria segundo a nova proposta curricular do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 30/08/2011)This work is the development, implementation and evaluation of a Virtual Learning Environment to support teaching trigonometry Curriculum Proposal according to the State of São Paulo, with strong use of dynamic geometry ... -
Conexão entre Matemática e Música: Um percurso para o estudo dos números racionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus Sorocaba, 14/02/2019)This research aimed at presenting a teaching-learning process for a 6th grade group from Elementary School involved with the teaching of rational numbers, especially fractions. The approach of this school content involved ... -
O ensino-aprendizagem de probabilidade em uma escola pública de Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 27/09/2013)This qualitative work aims to describe and analyze a scenario of teachinglearning of the concept of Probability in three classes of the second grade of high school, a public school in the municipality of Sorocaba, State ... -
O projeto educacional: um olhar nas dissertações do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE-UFSCar)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus Sorocaba, 15/02/2019)This research presents the panorama of the works developed in the period from 2010 to 2017, in the Program of Post-Graduation in Teaching of Exact Sciences (PPGECE) of UFSCar (Campus of Sorocaba and São Carlos), in ... -
O ensino de geometria euclidiana : possíveis contribuições da história da matemática e da resolução de problemas de George Polya
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 08/05/2015)The primary goal of this dissertation was to evaluate possible contributions that History of Mathematics and Theory of Problem Solving, by George Polya, allied, can offer to the teaching and learning process of some concepts ... -
Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino médio sobre tópicos de geometria analítica plana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 08/04/2010)This study presents the construction of a virtual learning environment on topics of plane analytic geometry and its application in classrooms of public high schools in the city of Barra Bonita, São Paulo, Brazil. The ... -
Teoria dos Grafos no ensino médio: aplicações em problemas de trânsito
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 06/03/2018)This work, explores through the methodologies: Problem Solving and Mathematical Modeling, concepts of Graph theory in the second year of the High School of a State School. The concepts developed here in a contextualized ... -
Pesquisando a melhoria de aulas de matemática seguindo a proposta curricular do estado de São Paulo, com a metodologia da pesquisa de aulas (Lesson Study)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 27/02/2010)This project is a study that seeks a reflection of author about classroom practices in teaching mathematics, at public schools of State of São Paulo, Brazil, especially with 6th and 7th grades of Basic School System. We ... -
O potencial dos grupos interativos para o ensino de proporcionalidade: um estudo de caso com alunos do 8º ano do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus Sorocaba, 18/12/2017)This research has as its theme the teaching of proportionality with Interactive Groups from the perspective of Rodrigues and aims to understand the potential of Interactive Groups for the process of teaching and learning ... -
Uma proposta de ensino envolvendo geometria fractal para o estudo de semelhança de figuras planas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 02/07/2010)The main objective of this research is develop a teaching material by exploring the Fractal Geometry helps students and teachers in teaching-learning process the concepts of Similarity of Figures, among others, present in ... -
O ensino de frações inspirado na pedagogia Waldorf
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 08/05/2015)Teaching fractions represents a great challenge for most teachers from the fourth grade of Elementary School until High School. To offer to the Elementary School teacher one more tool to reach students in a more satisfactory ... -
Atividades para aprendizagem do conceito matemático de função
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 12/03/2010)The choice of the mathematical content of this work came from the identification of the difficulties of students in High School 1st year with the theme functions through the experiences of this researcher in her teaching ... -
O ensino de funções trigonométricas através da resolução de problemas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 25/06/2015)The Brazilian high school, particularly in São Paulo State, has as general objectives the deepening the concepts studied in elementary school, making the student able to continue their studies in higher education and / or ... -
Material complementar para o professor da rede SESI-SP de ensino : semelhança e software GeoGebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 05/10/2015)This research aims to propose activities for teachers using the Geogebra software, especially for teachers from the SESI-SP School Network in order to assist them in the teaching methodology, with teachers' work plan and, ... -
Contextualização e conteúdo das questões de matemática do ENEM e dos vestibulares da USP, UNICAMP e UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 31/03/2011) -
GeoGebra e moodle no ensino de geometria analítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 08/04/2010)This work involves the construction of a virtual learning environment (AVA) on fundamental concepts of Analytical Geometry (GA) using GeoGebra resources to be applied in a room of the 1st year of a Bachelor's Degree in ... -
Teorema de Pitágoras: uma proposta de ensino e aprendizagem para alunos deficientes visuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 06/08/2018)The purpose of this paper was to investigate the potentialities and limitations of a teaching intervention, structured on the basis of making materials to be handled by visually impaired students, aiming at the construction ... -
Determinação experimental da função que modela o escoamento de um líquido
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 17/12/2010)In our nearly 40 years of teaching we have observed that many students have mathematics as a great number of rules and formulas that need to be memorized. They do not see any meaning in what they learn either. Few realize ... -
Explorando geometria elementar através de jogos e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 19/10/2012)It is presented in this thesis a didactic proposal for pedagogical teaching aspects of Geometry through games and challenges. The main goal is to present a more didactic resource for teachers of elementary Mathematics. The ...