Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 85-104 of 115
-
Projeto canhão : o ensino de funções quadráticas com o auxílio do software GeoGebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 22/05/2015)This work presents the development and implementation of a didactic sequence in order to motivate and teach school students quadratic functions. To do this, we built a cannon made of tiner cans and prepared a serie of ... -
Uma proposta de abordagem da matemática financeira no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 27/03/2013)This work intends to show the preparation and application of a Teaching Sequence on Mathematical Finance with two Middle School 3rd grade classes of a state school in São Paulo inland. The research methodology applied was ... -
Uma proposta de abordagem de matemática financeira no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 19/02/2021)In this work we present a suggestion of approach and teaching practice on topics in financial mathematics, such as percentage, centesimal ratio, percentage variation, simple interest and compound interest, to be applied ... -
Uma proposta de ensino de geometria construindo pipas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 19/08/2013)In this paper we propose a learning process using as a theoretical base called Didactic Engineering. Our proposal is to develop content from the flat geometry of a problem related to kites. Using as a theoretical framework ... -
Uma proposta de ensino para a Geometria nos anos finais do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)The importance of teaching Geometry is a present theme in several researches in Mathematic Education (LORENZATO 1995, FONSECA et. al 2002; BRESSAN; BOGISIC; CREGO, 2010). These authors consider fundamental the presence of ... -
Uma proposta de introdução do aplicativo calculadora gráfica do geogebra para alunos do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/11/2019)This dissertation presents the idealization, the application and the results of activities using the application "GeoGebra Graphing Calculator" for students of first and third years of high school in two schools in São ... -
Uma proposta lúdica com utilização do GeoGebra para o estudo de funções quadráticas e probabilidade geométrica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)This paper reports the idealization, planning, construction and implementation of activities for the study of quadratic functions and geometric probability for classes of 9th grade of elementary school. It also presents ... -
Proposta para o ensino de frações para o 7 ano: do diagnóstico à aprendizagem mediada por Modelo de Barras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)This research aims to present and analyze the contributions of the Singapore's Mathematical Bars on the fraction teaching with a focus on problem-solving. This methodology was applied to a 7th-year middle school class in ... -
Uma proposta para o ensino de geometria analítica através da resolução de problemas e do uso do geogebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 04/07/2016)The concern with the basic teaching of mathematics have grown over the past years. The results presented in external evaluations and even the performance in the classroom have worried experts in education and our entire ... -
Propostas de pagamento no estudo de matemática financeira : análise de uma abordagem prática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 09/05/2017)The objective of the project and research was to apply and conjecture about a practical approach to the study of payment methods, using commercial proposals of students' daily routine of a technical course in the management ... -
O protagonismo do educando na construção de jogos e sua replicabilidade em sala de aula como instrumento de fixação e recuperação contínua
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)This work related about games construction and application in classroom, aiming the development of competence and ability prescribed in Sao Paulo State Curriculum, further helping the continuous fixation and assistance. ... -
As razões trigonométricas no triângulo retângulo e as rampas de acesso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/03/2013)This work is a math lesson on the triangle trigonometric ratios, using analysis of access ramps for people with special needs mobility. The mathematical content designed to be taught in grade 8/9 years of elementary school, ... -
Recreações e artesanato em aulas de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 24/08/2015)From the need to increase the concentration and the interest of students playful method of teaching was applied, by making use of a desire of the students to pro-duce elastic bracelets, introducing through this form of ... -
Resolução de problemas e educação matemática crítica: uma proposta para o ensino de probabilidade.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 05/11/2018)The present study is a proposal to the teaching of probability to high school students. A description of the historical and conceptual construction, definitions and theorems about probability as an explanation of classic ... -
Uma sequência didática a partir da folha de papel sulfite
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/01/2017)The aim of this paper is to develop a didactic sequence exploring practical activities that will help students in the teaching-learning process of the concepts of sequences, geometric progressions and logarithms, which are ... -
Uma sequência didática com embalagens de pipoca para o estudo de semelhanças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)This paper presents an educational sequence for the Geometry classes, which explores the concept of similarity, focusing on the variation of the similarity ratio between linear measurement, areas measurements and volume ... -
Uma sequência didática para o ensino de poliedros explorando o movimento lógico-histórico do conceito
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 24/11/2017)The purpose of this work is comprehend and bring to the classroom environment a trajectory of the polyhedron as a concept through the history of human knowledge seeking to answer the following question: How would a ... -
Uma sequência didática para o ensino de transformações geométricas com o GeoGebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)This actual study is an investigation about the importance of using computers and other information and communication technologies (ICTs) in the teaching of Mathematics. We believe in the thesis that ICT can contribute as ... -
Sequências didáticas inéditas e introdução à esperança matemática aplicadas em cursos pré-vestibulares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)In the routine of the pre-university courses one tends to work, in a year, the diverse contents which are studied in high school, often giving greater depth or emphasis on some subjects. There are already well-qualified ... -
Situações-problemas aplicadas na aprendizagem de equações e sistemas de equações do primeiro grau com duas variáveis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 28/08/2013)The development of this work aims to aims to show the importance of the application of problem situations for the learning of equations and systems of first degree equations with two variables by students of the 8th grade ...