• Recreações e artesanato em aulas de matemática 

      Garcia, Carmem Barrio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 24/08/2015)
      From the need to increase the concentration and the interest of students playful method of teaching was applied, by making use of a desire of the students to pro-duce elastic bracelets, introducing through this form of ...
    • A matemática e o futebol: aprendendo matemática com as cobranças de pênaltis 

      Zola, Fausto Lombardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 02/05/2018)
      In this work, having as a guideline the football penalty kicks, is presented the idealization, the development, the application and the results analysis of a didactic sequence in order to teach and recover some mathematical ...
    • Construção da parábola através de modelos lúdicos e computacionais 

      Tassone, Márcia Zulian Teixeira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/09/2015)
      Technological development is associated with systematic and organized knowledge, gathered during the entirety of human existence. The conics, in particular, the parabola, have a relevant presence in this development, ...
    • Disco estatístico: elaboração e utilização do jogo pedagógico em sala de aula de matemática no ensino médio 

      Aquino, Tiago Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/01/2020)
      Statistics is part of our daily lives and reading and interpreting are necessary skills for all citizens. However, we realize that a growing number of public-school students can’t have access to statistical information. ...
    • O problema da primalidade: alguns testes e uma proposta de situação de aprendizagem 

      Queiroz, Nickson (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 09/02/2021)
      This work proposes to present some forms found by important mathematicians to work with the primality problem of whole number. Therefore, classics and moderns algorithm are presented with a lot examples of application. ...