Itens para a visualização no momento 61-80 of 115

    • Um modelo matemático para estimar o risco de desenvolver câncer de pulmão por meio de sistemas fuzzy 

      Laghetto, Beatriz Krabbe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 19/05/2016)
      The main aims of this work are to study the ways to model mathematically uncertainties using Fuzzy Sets Theory, and then propose a mathematical model to estimate the risk of an individual developing lung cancer through a ...
    • O protagonismo do educando na construção de jogos e sua replicabilidade em sala de aula como instrumento de fixação e recuperação contínua 

      Escobedo, Mateus Beluca (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)
      This work related about games construction and application in classroom, aiming the development of competence and ability prescribed in Sao Paulo State Curriculum, further helping the continuous fixation and assistance. ...
    • Construção da parábola através de modelos lúdicos e computacionais 

      Tassone, Márcia Zulian Teixeira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/09/2015)
      Technological development is associated with systematic and organized knowledge, gathered during the entirety of human existence. The conics, in particular, the parabola, have a relevant presence in this development, ...
    • O estudo de simetrias com frisos e questões da OBMEP 

      Nardelli, Renan Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/08/2015)
      This work handles topics involving geometric transformations and friezes for the study of symmetry. It aimed to present students from the Ninth Grade of a public school in São Paulo State activities, in order to enrich ...
    • A aprendizagem cooperativa nas aulas de matemática : uma experiência nas turmas de 8º e 9º anos 

      Gouvêa, Mariangela Salviato Balbão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/08/2012)
      The objective of this study is to establish whether mathematical activities, prepared based on cooperative learning, produce changes in how students learn and confront with mathematics. Thus, were designed, developed and ...
    • Mágicas matemáticas como metodologia de ensino 

      Alves, Amanda Gouveia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 29/05/2015)
      Studies show that students of elementary and high school have great difficulty in learn-ing math concepts. This work brings together didactical alternatives, such as mathemati-cal magic, so the math teacher can use them ...
    • Interpolação linear logaritmica 

      Rossi, Rosângela de Lourdes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 04/09/2015)
      This dissertation project aims at the Teaching of Linear Interpolation logarithmic, with the target group students from High school and their teachers to facilitate the meeting of the logarithms of values without the use ...
    • Criando mensagens secretas na escola básica utilizando a criptografia – RSA 

      Castro Junior, Waldir Claudio de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/08/2015)
      Cryptography is a fascinating topic, concerning the practical point of view, and it is useful to access bank accounts, e-mails and social networks. According to this perspective, this study aimed to show how simple it may ...
    • Uma análise do ensino de proporcionalidade no ensino fundamental : realidade e perspectivas 

      Silva, Davidson Moura Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/11/2015)
      This work presents a new proposal of approach for proporcionality, whose focus is the Brazilian Elementary 7th grade student. This work is the record of a work of didactic engineeering that generated a sequence made by ...
    • Recreações e artesanato em aulas de matemática 

      Garcia, Carmem Barrio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 24/08/2015)
      From the need to increase the concentration and the interest of students playful method of teaching was applied, by making use of a desire of the students to pro-duce elastic bracelets, introducing through this form of ...
    • O funcionamento do GPS e a matemática do ensino médio 

      Moraes, Marcelo Cardozo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/08/2015)
      The main objective of this work is to make students understand the mathematical foundations for the operation of Global Positioning System (GPS). The research was done in a school in the state of São Paulo with students ...
    • Projeto canhão : o ensino de funções quadráticas com o auxílio do software GeoGebra 

      Cance, Cesar Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 22/05/2015)
      This work presents the development and implementation of a didactic sequence in order to motivate and teach school students quadratic functions. To do this, we built a cannon made of tiner cans and prepared a serie of ...
    • Atividades sobre progressões aritméticas através do reconhecimento de padrões 

      Mantovani, Haroldo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 19/09/2015)
      The importance of the development of sequences that are arithmetic progressions in the high school was observed in learning situations which the students could investigate and identify patterns in numerical and geometric ...
    • Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio 

      Tamião, Fabio Carlos Badanai (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/08/2014)
      The teaching of financial mathematics is of great importance in the basic education curriculum. The students are challenged all the time with everyday situations involving the concepts of interest, discounts, financing, ...
    • Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática 

      Valio, Denise Teresa de Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/08/2014)
      The main aim of this master´s degree dissertation is the Mathematics teaching as well as the pedagogical and teaching practices related to the topic of rational numbers, particularly, fractions. The Fractions project, ...
    • Uma atividade didática envolvendo área e volume do cilindro e de prismas 

      Bernardini, Geferson (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 15/04/2014)
      This paper presents a didactic proposal for Spatial Geometry classes in High School. We were taken to create this proposal from our experience as a teacher, when we observed that the study of this content requires ...
    • Atividades e problemas de geometria espacial para o ensino médio 

      Grillo, Jean Daniel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 19/08/2014)
      This dissertation presents as the main product a didactic proposal for spatial geometry classes in high school. The motivation for creating this proposal began with the observation of the author that the approach of spatial ...
    • Traçados de caldeiraria no desenvolvimento da geometria no ensino médio 

      Dias, Rodrigo Domingos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 28/07/2014)
      A course of Professional Qualification in Boiler Tracing aims to develop the capacities to calculate, chart, plan parts, prepare technical design, modeling sets and subsets. However the aim of this work is not training in ...
    • O ensino de estatística no ensino médio através de projetos 

      Dangió, Eric Giovanni Zenatti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 24/04/2014)
      The aim of this study was to reveal the results of a teaching experiment involving the efforts made in order to validate the teaching of Statistics in secondary school through projects and practices, which were contextualized ...
    • O estudo em grupos para a 2ª fase da OBMEP 2013 e resoluções de questões em vídeo 

      Dias, Edgar Heliodoro Vendramelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 22/03/2014)
      This dissertation presents the study done on Municipal School Professor Valdomiro Casagrande, town of Dois Córregos SP about the Brazilian Mathematical Olympiad of Public Schools (OBMEP 2013), working with study groups ...