Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 88-107 of 142
-
Um olhar sobre as contribuições dos meios tecnológicos dentro do processo de gestão democrática e participativa na educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/08/2021)This study aimed to better understand the functioning of the schools surveyed regarding democratic and participatory management from the perspective of technological means as factors that can contribute to this process. ... -
O papel do professor colaborador nos estágios curriculares supervisionados no curso de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)The Supervised Curricular Internship (ECS) is a privileged moment in which future teachers have the possibility to articulate theory and practice, once there is the insertion in the field. This period will provide trainees ... -
O papel do professor coordenador na inserção profissional de professores da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)This job has a focus on the role of a coordinator teacher into the process of professional insertion of teacher into the education network. The professional insertion of teacher is surrounded by uncertainties and ... -
O papel do(a) professor(a) coordenador(a) pedagógico(a) na formação em serviço dos(as) docentes do ensino fundamental II: uma análise dessa função em uma rede municipal de ensino do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/09/2018)This research defends the importance of pedagogical coordinator teacher as former of the school team, due to the complexity of its functions and its commitment to the learning and formation processes of the teachers, as ... -
A participação do Conselho de Escola na gestão escolar: a importância do diálogo na atuação dos conselheiros escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/02/2024)Throughout history, the culture of a society is revealed through practices, values and symbolic systems that influence the manifestation of thought expressed through language. Based on this concept, this research has the ... -
Passeios pedagógicos: uma análise das potencialidades educativas das visitas a museus na compreensão dos alunos do ensino fundamental II
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/09/2019)This investigation considers the idea of educational processes as part of social environments. Through this point of view, we have the understanding of museums as places where knowledge and the sense of era are approached, ... -
O pensamento algébrico e sua propositura no material EMAI do estado de São Paulo para o ciclo de alfabetização (1º ao 3º ano)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/07/2023)This dissertation highlight the results found throughout the development of the master's research, linked to the Professional Graduate Program in Education, at the Federal University of São Carlos (PPGPE/UFSCar). As an ... -
Percepção da afetividade e das emoções na prática pedagógica de professores de Ciências da Natureza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)The present reality defies us to think an education that overcomes the content-focused approach, highly spread in pedagogical practices. The circumstances experienced by COVID-19 pandemic intensified an already urgent ... -
A percepção de alunos do ensino médio sobre os direitos humanos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 05/09/2019)Understanding respect for human rights as a fundamental practice for living in society and still considering the school as an environment in which these values can be intensified, this research focuses on high school ... -
Percepções de professoras da educação infantil sobre sua própria escrita: elaboração de uma proposta formativa docente para o aprimoramento da produção de textos no contexto escolar/profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2023)The act of writing an essay is not a task that you can achieve solely by codifying ideas through graphic symbols. During the writing process, we should consider the many stages involved in it. From the planning phase, ... -
Percepções de professoras de creche sobre formação, saberes e reconhecimento profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2023)This qualitative research aimed to understand, through the perceptions of preschool eachers, the processes related to training, knowledge, and professional recognition.Starting from the following research question: What ... -
Percepções de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a implementação do currículo paulista e as possíveis interferências em suas práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)This qualitative research aims to analyze the perceptions of teachers in the early years (from 1st to 5th grade of Elementary School) of a municipal school, in the interior of the state of São Paulo, on the implementation ... -
As percepções de professores sobre as influências das masculinidades tóxicas nas vivências pessoais e profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 11/09/2019)This research was developed from the perception about how men behave in society, since they need to adapt to the socially established patterns of masculinity and virility, submitting to certain sufferings in order to ... -
Percepções de professores supervisores do PIBID-UFSCar sobre o conceito de interdisciplinaridade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)The research aims to analyze the perceptions of teachers-supervisors of the PIBID-UFSCar about the concept of interdisciplinarity during the planning and execution of their actions. To this end, a group of seven supervising ... -
Perspectiva de um professor-pesquisador da educação básica sobre o ensino de inglês durante a pandemia à luz da pedagogia do pós-método
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)The year 2020 was marked by changes and adaptations in all the world sectors, due to the Covid-19 pandemic. In view of this, the public organs which are responsible for education in the country proposed measures for the ... -
Perspectivas e desafios sobre a temática consumismo infantil: os olhares de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/07/2020)Education for a conscious consuming and for a socio-environmental responsibility should be present in pedagogical practices developed during Elementary School. However, this theme is still absent in schools. This research ... -
Pibid e saberes profissionais: uma análise desse paralelismo sob a ótica de professores em início de carreira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/08/2021)The beginning of teaching reveals itself as a phase under construction, permeated by challenges, perspectives and knowledge mobilized by teachers from different sources (historicity, training, experience). It is a transitional ... -
Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024: cidadania no papel
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)Citizenship, the central theme of this research, is a concept associated with life in society and, therefore, is shaped according to the needs of each age. In order to understand the concept of citizenship, in the field ... -
Plataforma Khan Academy: uma análise de suas potencialidades na visão de professores do Ensino Fundamental I de um município do interior de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/09/2018)This research aimed the analysis of the potential use of the Khan Academy platform in the perspective of Elementary School I teachers from the education system in the inner state of São Paulo. The relevance of this research ... -
O Pnaic e as práticas pedagógicas de professoras alfabetizadoras: uma revisão bibliográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 13/12/2023)This research conducted a bibliographic survey of Brazilian dissertations between 2018 and 2022 on the contributions and challenges of the National Pact for Literacy at the Right Age (PNAIC) to the continued education ...