Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 101-120 of 142
-
Percepções de professores supervisores do PIBID-UFSCar sobre o conceito de interdisciplinaridade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)The research aims to analyze the perceptions of teachers-supervisors of the PIBID-UFSCar about the concept of interdisciplinarity during the planning and execution of their actions. To this end, a group of seven supervising ... -
Perspectiva de um professor-pesquisador da educação básica sobre o ensino de inglês durante a pandemia à luz da pedagogia do pós-método
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)The year 2020 was marked by changes and adaptations in all the world sectors, due to the Covid-19 pandemic. In view of this, the public organs which are responsible for education in the country proposed measures for the ... -
Perspectivas e desafios sobre a temática consumismo infantil: os olhares de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/07/2020)Education for a conscious consuming and for a socio-environmental responsibility should be present in pedagogical practices developed during Elementary School. However, this theme is still absent in schools. This research ... -
Pibid e saberes profissionais: uma análise desse paralelismo sob a ótica de professores em início de carreira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/08/2021)The beginning of teaching reveals itself as a phase under construction, permeated by challenges, perspectives and knowledge mobilized by teachers from different sources (historicity, training, experience). It is a transitional ... -
Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024: cidadania no papel
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)Citizenship, the central theme of this research, is a concept associated with life in society and, therefore, is shaped according to the needs of each age. In order to understand the concept of citizenship, in the field ... -
Plataforma Khan Academy: uma análise de suas potencialidades na visão de professores do Ensino Fundamental I de um município do interior de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/09/2018)This research aimed the analysis of the potential use of the Khan Academy platform in the perspective of Elementary School I teachers from the education system in the inner state of São Paulo. The relevance of this research ... -
O Pnaic e as práticas pedagógicas de professoras alfabetizadoras: uma revisão bibliográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 13/12/2023)This research conducted a bibliographic survey of Brazilian dissertations between 2018 and 2022 on the contributions and challenges of the National Pact for Literacy at the Right Age (PNAIC) to the continued education ... -
Possibilidades e desafios na contextualização dos conteúdos de física do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/09/2019)This work has as presupposition that the teaching of physics can train students to prepare them for work and citizenship, since it allows to relate the contents and physical phenomena with the reality of the students, ... -
A prática dos professores de música das escolas municipais de São Carlos/SP: uma análise sobre a utilização de uma proposta curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2024)This study, based on a qualitative paradigm, is an exploratory investigation that aims to examine how the curricular proposal by Machado et al. (2022) has been utilized by music teachers in the early years of elementary ... -
Práticas de observação astronômica no ensino médio: uma proposta de sequência didática para uso de telescópio remoto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/03/2020)This work deals with the elaboration and implementation of an educational product in the form of a Didactic Sequence (DS) for high school students and aims to use a remote telescope to trace a historical path, starting ... -
Práticas declaradas por professores e gestores sobre o ensino de matemática: estudo de uma escola com alto índice na Prova Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/10/2020)This research has as general objective to identify and understand the declared practices of polyvalent teachers and managers about the teaching of mathematics in a municipal public school in the city of Rio Claro in the ... -
Práticas educativas de produção de textos escritos nos 4ºs e 5ºs anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/07/2024)The present research aims to analyze educational practices used by teachers in the development of the production of written texts in the teaching of the Portuguese Language, specifically in the 4th and 5th years of Elementary ... -
Problematizações a partir de situações emergentes do cotidiano : compreensões e possibilidades envolvendo relações quantitativas, medidas, formas e orientações espaço temporais em turmas de crianças de quatro anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/08/2015)This work aims to analyze four-year-old children’s speech in problematizations that were proposed by a teacher based in emerging situations present in the daily life of early childhood education. Here, the speeches that ... -
Problematizar situações de ensino e desenvolver habilidades cognitivas: estudo sobre a importância das folhas para a planta e o ambiente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 07/03/2018)This research had its origin as the result concerning teaching methodologies by the researcher and teacher of Science for elementary school class, acting for 15 years in a private school in the countryside of the State of ... -
Produção de vídeos a partir das releitura dos clássicos literários como recurso de aprendizagem de língua portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 18/11/2020)This research aims to characterize the processes of reading and interpreting the work Auto da Barca do Inferno, by Gil Vicente for the 1st grade of the Chemistry Technician Integrated into High School of a State Technical ... -
Professor de inglês e o livro didático : concepções teóricas presentes nas orientações do Manual do professor da coleção “Take over”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 03/04/2017)Among too much difficulties which affect the success of English teachers of public schools, this search aimed to analyse the teacher profile developed by the didatic book entitled “Take Over” of the Programa Nacional do ... -
Professor, intérprete e aluno surdo: uma relação além da comunicação nas aulas de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/07/2020)This research aims to investigate, discuss and analyze how a physical education teacher acts in theoretical and practical classes with deaf students, with and without an interpreter presence, based on the Theory of ... -
Professoras de berçário: uma análise sobre os saberes que embasam suas práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/09/2019)Important studies indicate that in the context of teacher education for basic education aimed at acting in early childhood education and early grades, discussions are prioritized in the curriculum as actions for literacy ... -
Professoras de creche e suas identidades: trajetórias narradas com a linguagem matemática em um grupo de estudos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)This master's thesis, linked to the Professional Postgraduate Program in Education (PPGPE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), describes results and directions of an investigation that aimed to analyze the ... -
Professoras de creche, saberes profissionais e BNCC: delimitando as fronteiras dessa relação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2021)Early Childhood Education started having some attention about 30 years ago, recognizing its actors and protagonists. With that, laws and documents were elaborated, to deconstruct the welfare stigma carried by Children's ...