Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 6-25 of 128
-
A aprendizagem da docência sob a ótica dos estudantes de licenciatura em Educação Física no Programa Residência Pedagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 03/07/2020)The teacher's work involves several types of expertise, requires extensive knowledge of the educational reality in which he / she performs his / her work, which involves initial training and experience in the professional ... -
Aprendizagem da docência sob a perspectiva dos estagiários do curso de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/08/2023)During supervised internships, future teachers can establish their own professional identity, conceived during professional socialization processes and through acquired learning. In inicial training, like the graduation ... -
Aprendizagens de professores da educação infantil de conceitos geométricos tendo o origami como material com vistas ao desenvolvimento de práticas de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 21/09/2022)This dissertation aimed to analyze the learning of early childhood education teachers about geometric concepts using origami as a playful and didactic material with a view to the development of teaching practices. This ... -
A assembleia de classe como recurso didático para a construção da argumentação moral na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/08/2021)This study arises from reflections on the educational phenomenon experienced in pedagogical practices about the difficulties that students have to debate, discuss and expose their opinions through arguments, since this ... -
Astronomia e Educação Ambiental: uma proposta na busca pela consciência planetária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/07/2020)The objective of this research is to investigate the application of Astronomy contents in Environmental Education (EE) and to contribute to the development of planetary or ecological awareness. For this purpose, an ... -
Aula de arte na educação básica: um estudo sobre as concepções de professoras atuantes em escolas públicas na cidade de São Carlos-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/07/2020)This work investigated the conceptions of Art teaching by teachers working in public schools in the city of São Carlos / SP. As specific objectives, it was intended: to explore which artistic languages the teachers consider ... -
Aula de Arte no ensino médio: o ensino de meios audiovisuais em uma perspectiva intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 01/03/2019)The audiovisual sector plays a major role in relation to a contemporary society. Note that much has been discussed about of the use of these resources in the educational sphere in which are present, but most of the time ... -
Avaliação da aprendizagem, formação docente e atuação profissional: uma análise desse processo na perspectiva de professores da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/07/2022)This study has as perspective the promotion of data that contribute to the improvement of the evaluation practices, as well as to a review in the approaches of the evaluation theme in the teacher education courses. Our ... -
A avaliação na educação infantil: perspectivas teórico-práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)In the last decades, early childhood education has been expanding, besides being solid in the context of formal education, it has also been presented as a target of government programs and actions, guiding documents and ... -
O átomo em foco : entendendo sua teoria a partir de uma situação de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2017)The presente research was developed with the purpose of elaborating a teaching situation that facilitates students’ understanding of the construction of atom theory and also analyzes the understandings promoted and the ... -
BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/08/2023)This research aims to discuss Anti-racist Education in the National Common Curricular Base (BNCC) in the “Arts” Curricular Component, focusing on the early years of Elementary School. For this purpose, we will use the ... -
O brincar nas políticas públicas para a educação infantil brasileira: dos documentos oficiais à proposta pedagógica para a educação infantil do Sistema Municipal de Ensino de Bauru/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 02/02/2021)The present research aimed to investigate how the Municipal Education System of Bauru has interpreted and translated national public policies for IE, and how these influenced the conceptions and directions assumed for ... -
Busca de práticas pedagógicas de professores do ensino médio: racismo e intolerância na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/08/2021)This paper has the objective of looking into the development of pedagogical practices aimed at ethnic-racial education, racism overcoming and ethnic-racial differences valuing at school through documents and teachers’ ... -
O celular na escola: desafios nas aulas de Língua Portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/07/2020)This study aims to present and analyze ideas related to technologies in the field of education, as well as the cell phone use, as a mobile device, in activities in Portuguese language classes. For this purpose, a bibliographic ... -
Coleções didáticas do PNLD Campo 2016 : um discurso em análise
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)El objetivo de este trabajo es presentarnos los discursos que circulan sobre el campo, através de las colecciones didácticas del Programa Nacional do Livro Didático – PNLD Campo 2016, enfocando la educación del campo, ... -
Concepções de professores sobre avaliação: estudo de caso de ensino de língua espanhola no CEL de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/08/2018)The main goal of this survey is to evaluate the concepts of spanish language teachers evaluation from Study Language Center from São Carlos SP and to compare with proposals described in National Curricular Plans (NCP Brazil, ... -
A constituição da identidade do diretor de escola de educação básica negro: articulações entre a identidade étnico-racial e a identidade profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/09/2019)This research is based on the study of a social phenomenon within the school that discusses, investigates and analyzes the relations between the identity trajectory of the black school principal, when in the process of ... -
A construção de conceitos sobre a pequenez humana : astronomia em aulas de filosofia no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/05/2017)This work analyzes the possibility that some of the contents of Astronomy would be introduced in Philosophy classes, verifying its applicability as a proposal for an interdisciplinary activity in high school. The aim of ... -
A construção do conhecimento matemático nas experiências vivenciadas com crianças pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/03/2019)This research was carried out with preschool children of a Municipal Early Childhood Education institution, in the city of Piracicaba, and aimed to identify relationships of playing with mathematical knowledge, promoted ... -
O currículo na organização do ensino das professoras da Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/01/2023)This dissertation developed in the Professional Graduate Program in Education of the Federal University of São Carlos, São Carlos campus, guided by the following question: how the current Curriculum has been used in ...