Navegando Teses e dissertações por data do documento
Itens para a visualização no momento 21-40 of 142
-
A formação do professor protagonista no Programa Ensino Integral do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/06/2017)This research’ objective is to understand the concept of protagonist teacher in the Programa Ensino Integral (PEI) in the State of São Paulo and verifying what formative processes were offered to these teachers in order ... -
O átomo em foco : entendendo sua teoria a partir de uma situação de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2017)The presente research was developed with the purpose of elaborating a teaching situation that facilitates students’ understanding of the construction of atom theory and also analyzes the understandings promoted and the ... -
Projeto de vida e ENEM : uma análise do questionário socioeconômico e suas implicações para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2017)This work has the objective of analysing the relationship between the interest of participating in the entrance test, considering social, economic and racial aspects and the building of a life plan of teenagers from public ... -
Saberes docentes pressupostos em um livro didático e em um manual do professor de língua espanhola: implicações na formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2017)The present study had the objective of identifying and problematizing the teaching knowledge assumed in some pre-selected sections from the Spanish-language book: Enlaces: Español para Jóvenes Brasileños volume1 (OSMAN, ... -
O uso de textos de divulgação científica em aulas de genética na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The questioning about the fundamental role of the School in contemporary society is recurrent by the professionals of Education faced with the difficulties of constructing models and teaching practices that cover the real ... -
A docência, seus saberes e a constituição do professor como profissional do ensino básico, técnico e tecnológico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The objective of this research is to understand the actions performed by professional education teachers regarding their teaching methodologies in order to make an analytical reflection of the teaching knowledge in the ... -
Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024: cidadania no papel
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)Citizenship, the central theme of this research, is a concept associated with life in society and, therefore, is shaped according to the needs of each age. In order to understand the concept of citizenship, in the field ... -
Problematizar situações de ensino e desenvolver habilidades cognitivas: estudo sobre a importância das folhas para a planta e o ambiente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 07/03/2018)This research had its origin as the result concerning teaching methodologies by the researcher and teacher of Science for elementary school class, acting for 15 years in a private school in the countryside of the State of ... -
A evolução humana na disciplina de Biologia e as relações étnico-raciais: aprendizagens a partir de uma intervenção educativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/03/2018)(Re)Education in ethno-racial relations is very important for the reduction of prejudice and racial discrimination. In all disciplines, in our case, the discipline of biology, the approach of the study of Human Evolution ... -
Os direitos das crianças e dos adolescentes no cotidiano dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 02/07/2018)With main focus to the educational rights established in the Constitution of the Federative Republic of Brazil of 1988 (CRFB / 88), the Statute of the Child and Adolescent (ECA), the Law of Directives and Bases of National ... -
Concepções de professores sobre avaliação: estudo de caso de ensino de língua espanhola no CEL de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/08/2018)The main goal of this survey is to evaluate the concepts of spanish language teachers evaluation from Study Language Center from São Carlos SP and to compare with proposals described in National Curricular Plans (NCP Brazil, ... -
O papel do(a) professor(a) coordenador(a) pedagógico(a) na formação em serviço dos(as) docentes do ensino fundamental II: uma análise dessa função em uma rede municipal de ensino do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/09/2018)This research defends the importance of pedagogical coordinator teacher as former of the school team, due to the complexity of its functions and its commitment to the learning and formation processes of the teachers, as ... -
Plataforma Khan Academy: uma análise de suas potencialidades na visão de professores do Ensino Fundamental I de um município do interior de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/09/2018)This research aimed the analysis of the potential use of the Khan Academy platform in the perspective of Elementary School I teachers from the education system in the inner state of São Paulo. The relevance of this research ... -
Formação continuada em Matemática para o pedagogo atuante no interior do Estado de São Paulo: sentidos explicitados por professores da Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)The purpose of this research is to understand and analyze the meanings explained in relation to the Mathematics training courses held in 2016 by the pedagogical teachers working in Child Education located in a city in the ... -
A motivação de alunos na preparação e demonstração de experimentos para a divulgação de química: um olhar a partir da teoria da autodeterminação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2018)This research had as its main objective the study of the motivational profile of students from the first year of High School in a private school of São Carlos during the completion of a choice process, preparation and ... -
A educação profissional técnica de nível médio: visão dos professores sobre um programa especial de formação pedagógica de formação continuada na modalidade EAD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/09/2018)This work was performed with teachers working in the Professional Technical Education (PTE) of two State Technical Schools, located in different municipalities of the interior of the state of São Paulo, and who attended ... -
Transição da criança com deficiência da Educação Infantil para o Ensino Fundamental: uma análise dos processos avaliativos no município de São Carlos-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 21/09/2018)Esta investigación fue desarrollada en la Maestría del programa Pós-Graduación Profesional en Educación de la Universidad Federal de São Carlos. Tuvo por objetivo investigar y comprender como ocurre la transición del niño ... -
A reflexão sobre a prática docente como fundamento para o desenvolvimento profissional: o caso da escola de educadores sob o olhar das professoras participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/10/2018)In the last few years, teacher training have occupied a prominent place on educational reforms. Resolution 2/2015 of the National Council of Education contains, in its guidelines, the understanding that the continuous ... -
O que ensinam os professores de música na escola: um estudo no Sistema Municipal de Ensino de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/12/2018)This research started with the question "What do music teachers from the Municipal System of Education (SME) teach in São Carlos?” It had, as general objective, the investigation on how music teachers select and organize ... -
As implicações das novas tecnologias nos processos de ensino e aprendizagem da dança na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 18/12/2018)This study aims to analyze, discuss and investigate the influences and implications of the new technologies in the teaching and learning of dance, materialized in pedagogical practices in Physical Education and, specifically, ...