Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 81-100 of 141
-
Limites entre educação e assistência: uma análise histórica e política da educação infantil no interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)Understanding the concept and conceptions of education and childhood in the contemporary world is essential in order to face the challenges imposed when thinking about quality education. In this work, the conceptions, ... -
Lindo balão azul: música e astronomia nos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)The present research was based on the importance of working Astronomy in Art classes for students in the early years of elementary school, in an interdisciplinary proposal to use the language of Art, music, as a motivating ... -
Linguagem escrita da Educação Infantil ao 1º ano do Ensino Fundamental: análise da transição segundo as professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)The child establishes relationships with other human beings and with the environment from birth and expands their communication through different types of languages. Supported by the contributions of the Historical-Cultural ... -
Linguagem escrita na educação infantil: práticas de uma professora pesquisadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2021)This research aimed to analyze the written language practices developed by the researcher herself as a teacher of the group of children in the last stage of Early Childhood Education (phase 6) in 2019, in an educational ... -
A linguagem escrita na pré-escola pela ótica docente: uma análise do Ciclo de Políticas na rede municipal de Rio Claro/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)The approach of written language in early childhood education has been over the decades causing differences of opinion among scholars in the area, as well as among teachers who work in this stage of education. Although the ... -
A motivação de alunos na preparação e demonstração de experimentos para a divulgação de química: um olhar a partir da teoria da autodeterminação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2018)This research had as its main objective the study of the motivational profile of students from the first year of High School in a private school of São Carlos during the completion of a choice process, preparation and ... -
Narrativas de professoras negras na intimidade do ambiente escolar: desdobramentos da lei 10.639/03 em torno do saber docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2023)As a result of manifestations led mainly by black social movements, the mandatory teaching of African and Afro-Brazilian history and cultures became a reality in Brazil through the Law number 10.639/03; which covered all ... -
Um olhar sobre as contribuições dos meios tecnológicos dentro do processo de gestão democrática e participativa na educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/08/2021)This study aimed to better understand the functioning of the schools surveyed regarding democratic and participatory management from the perspective of technological means as factors that can contribute to this process. ... -
O papel do professor colaborador nos estágios curriculares supervisionados no curso de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)The Supervised Curricular Internship (ECS) is a privileged moment in which future teachers have the possibility to articulate theory and practice, once there is the insertion in the field. This period will provide trainees ... -
O papel do professor coordenador na inserção profissional de professores da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)This job has a focus on the role of a coordinator teacher into the process of professional insertion of teacher into the education network. The professional insertion of teacher is surrounded by uncertainties and ... -
O papel do(a) professor(a) coordenador(a) pedagógico(a) na formação em serviço dos(as) docentes do ensino fundamental II: uma análise dessa função em uma rede municipal de ensino do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/09/2018)This research defends the importance of pedagogical coordinator teacher as former of the school team, due to the complexity of its functions and its commitment to the learning and formation processes of the teachers, as ... -
A participação do Conselho de Escola na gestão escolar: a importância do diálogo na atuação dos conselheiros escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/02/2024)Throughout history, the culture of a society is revealed through practices, values and symbolic systems that influence the manifestation of thought expressed through language. Based on this concept, this research has the ... -
Passeios pedagógicos: uma análise das potencialidades educativas das visitas a museus na compreensão dos alunos do ensino fundamental II
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/09/2019)This investigation considers the idea of educational processes as part of social environments. Through this point of view, we have the understanding of museums as places where knowledge and the sense of era are approached, ... -
O pensamento algébrico e sua propositura no material EMAI do estado de São Paulo para o ciclo de alfabetização (1º ao 3º ano)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/07/2023)This dissertation highlight the results found throughout the development of the master's research, linked to the Professional Graduate Program in Education, at the Federal University of São Carlos (PPGPE/UFSCar). As an ... -
Percepção da afetividade e das emoções na prática pedagógica de professores de Ciências da Natureza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)The present reality defies us to think an education that overcomes the content-focused approach, highly spread in pedagogical practices. The circumstances experienced by COVID-19 pandemic intensified an already urgent ... -
A percepção de alunos do ensino médio sobre os direitos humanos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 05/09/2019)Understanding respect for human rights as a fundamental practice for living in society and still considering the school as an environment in which these values can be intensified, this research focuses on high school ... -
Percepções de professoras da educação infantil sobre sua própria escrita: elaboração de uma proposta formativa docente para o aprimoramento da produção de textos no contexto escolar/profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2023)The act of writing an essay is not a task that you can achieve solely by codifying ideas through graphic symbols. During the writing process, we should consider the many stages involved in it. From the planning phase, ... -
Percepções de professoras de creche sobre formação, saberes e reconhecimento profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2023)This qualitative research aimed to understand, through the perceptions of preschool eachers, the processes related to training, knowledge, and professional recognition.Starting from the following research question: What ... -
Percepções de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a implementação do currículo paulista e as possíveis interferências em suas práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)This qualitative research aims to analyze the perceptions of teachers in the early years (from 1st to 5th grade of Elementary School) of a municipal school, in the interior of the state of São Paulo, on the implementation ... -
As percepções de professores sobre as influências das masculinidades tóxicas nas vivências pessoais e profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 11/09/2019)This research was developed from the perception about how men behave in society, since they need to adapt to the socially established patterns of masculinity and virility, submitting to certain sufferings in order to ...