• português (Brasil)
    • English
    • español
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
About
  • Policies
  • Instructions to authors
  • Contact
    • Policies
    • Instructions to authors
    • Contact
Browsing Teses e dissertações by Document Type 
  •   Home
  • Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH
  • Programas de Pós-Graduação
  • Profissional em Educação - PPGPE
  • Teses e dissertações
  • Browsing Teses e dissertações by Document Type
  •   Home
  • Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH
  • Programas de Pós-Graduação
  • Profissional em Educação - PPGPE
  • Teses e dissertações
  • Browsing Teses e dissertações by Document Type
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsAdvisorTitlesSubjectsCNPq SubjectsGraduate ProgramDocument TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsAdvisorTitlesSubjectsCNPq SubjectsGraduate ProgramDocument Type

My Account

Login

Browsing Teses e dissertações by Document Type "Dissertação"

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 1-20 of 106

  • Author
  • issue date
  • submit date
  • Advisor
  • Graduate Program
  • Document Type
  • title
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Um estudo sobre o uso do GeoGebra na aprendizagem de geometria analítica no ensino médio 

      Silva, Girleide Maria da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 12/02/2016)
      This study investigated, in a quantitative-qualitative approach of a descriptive nature, the influence of Mathematics teaching combined with technological resources in the learning of some contents of Analytical Geometry. ...
    • Coleções didáticas do PNLD Campo 2016 : um discurso em análise 

      Negri, Licia Bonsi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      El objetivo de este trabajo es presentarnos los discursos que circulan sobre el campo, através de las colecciones didácticas del Programa Nacional do Livro Didático – PNLD Campo 2016, enfocando la educación del campo, ...
    • O papel do(a) professor(a) coordenador(a) pedagógico(a) na formação em serviço dos(as) docentes do ensino fundamental II: uma análise dessa função em uma rede municipal de ensino do interior paulista 

      Oliveira, Carolina Alves de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/09/2018)
      This research defends the importance of pedagogical coordinator teacher as former of the school team, due to the complexity of its functions and its commitment to the learning and formation processes of the teachers, as ...
    • Ensino de astronomia para os anos iniciais : uma proposta a partir da observação da lua 

      Simon, Paula Cristina da Silva Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/12/2016)
      This research presents results of an investigation of educational pedagogy done with a group of second grade students from an Elementary School. The investigation involved observations of the Moon and educational activities ...
    • A formação do professor protagonista no Programa Ensino Integral do estado de São Paulo 

      Pessente, Adriana Maria D'Arezzo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/06/2017)
      This research’ objective is to understand the concept of protagonist teacher in the Programa Ensino Integral (PEI) in the State of São Paulo and verifying what formative processes were offered to these teachers in order ...
    • Sistemas de gestão de aprendizagem e o professor no século XXI : uma análise discursiva dos efeitos das tecnologias digitais de informação e comunicação na formação do imaginário docente 

      Ferreira, Ana Elisa Sobral Caetano da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2016)
      The main purpose of this study is to analyze, by using Discursive Sequences, the paradox established during the construction of the teacher’s image in the twenty-first century. The corpus of this research consists of two ...
    • O ensino de língua portuguesa no Brasil: discursos materializados em documentos oficiais e atualizados pelo PCN e pela BNCC 

      Fancio, Adriana Cicera Amaral (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/07/2019)
      This research has as general objective to analyze the most recent official discursive construction about the Portuguese Language (hereinafter LP) as a teaching object based on the discursive and comparative analysis of the ...
    • Transição da criança com deficiência da Educação Infantil para o Ensino Fundamental: uma análise dos processos avaliativos no município de São Carlos-SP 

      Nascimento, Sandra Regina do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 21/09/2018)
      Esta investigación fue desarrollada en la Maestría del programa Pós-Graduación Profesional en Educación de la Universidad Federal de São Carlos. Tuvo por objetivo investigar y comprender como ocurre la transición del niño ...
    • O que ensinam os professores de música na escola: um estudo no Sistema Municipal de Ensino de São Carlos 

      Prazeres, Flávia Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/12/2018)
      This research started with the question "What do music teachers from the Municipal System of Education (SME) teach in São Carlos?” It had, as general objective, the investigation on how music teachers select and organize ...
    • Formação continuada em Matemática para o pedagogo atuante no interior do Estado de São Paulo: sentidos explicitados por professores da Educação Infantil 

      Alves, Alessandra de Fátima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)
      The purpose of this research is to understand and analyze the meanings explained in relation to the Mathematics training courses held in 2016 by the pedagogical teachers working in Child Education located in a city in the ...
    • Uma proposta de formação colaborativa sobre o ensino de ciências: a importância da reflexão para o desenvolvimento profissional docente 

      Gomes, Bruna Cristina Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 07/08/2019)
      The current sociocultural reality requires that people possess knowledge about various subjects, that they are able to analyze causes and effects and they can position themselves in the face of social debates. On the other ...
    • A motivação de alunos na preparação e demonstração de experimentos para a divulgação de química: um olhar a partir da teoria da autodeterminação 

      Faitanini, Beatriz Derisso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2018)
      This research had as its main objective the study of the motivational profile of students from the first year of High School in a private school of São Carlos during the completion of a choice process, preparation and ...
    • O uso de textos de divulgação científica em aulas de genética na educação básica 

      Santos, Elizandra Paulino dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)
      The questioning about the fundamental role of the School in contemporary society is recurrent by the professionals of Education faced with the difficulties of constructing models and teaching practices that cover the real ...
    • Problematizar situações de ensino e desenvolver habilidades cognitivas: estudo sobre a importância das folhas para a planta e o ambiente 

      Küll, Cláudia Roberta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 07/03/2018)
      This research had its origin as the result concerning teaching methodologies by the researcher and teacher of Science for elementary school class, acting for 15 years in a private school in the countryside of the State of ...
    • Saberes docentes pressupostos em um livro didático e em um manual do professor de língua espanhola: implicações na formação docente 

      Silva, Silvana Aparecida Duarte da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2017)
      The present study had the objective of identifying and problematizing the teaching knowledge assumed in some pre-selected sections from the Spanish-language book: Enlaces: Español para Jóvenes Brasileños volume1 (OSMAN, ...
    • O ensino de arte nas escolas públicas paulistas : contraponto crítico sobre a discrepância entre o que se aspira e o que se ensina 

      Vieira, Leandro Augusto Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/11/2016)
      Considering the theoretical and metodological aproaches of Critical Theory of Society, especially by the contributions of Adorno and Horkheimer, this study analyses the discrepancy between what is yearned for and what ...
    • (Re)construindo sentidos: os discursos sobre a formação do professor de língua portuguesa no Brasil 

      Cressoni, Luciana Aleva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/12/2015)
      This research aims to understand the dominant circulating senses and, therefore, appear as a true effect on being a Portuguese language teacher in Brazil. Understanding that the senses are linked to the work of ideology ...
    • Os direitos das crianças e dos adolescentes no cotidiano dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental 

      Silva, Carlos Eduardo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 02/07/2018)
      With main focus to the educational rights established in the Constitution of the Federative Republic of Brazil of 1988 (CRFB / 88), the Statute of the Child and Adolescent (ECA), the Law of Directives and Bases of National ...
    • A reflexão sobre a prática docente como fundamento para o desenvolvimento profissional: o caso da escola de educadores sob o olhar das professoras participantes 

      Turatti, Maria Renata Campanha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/10/2018)
      In the last few years, teacher training have occupied a prominent place on educational reforms. Resolution 2/2015 of the National Council of Education contains, in its guidelines, the understanding that the continuous ...
    • Plataforma Khan Academy: uma análise de suas potencialidades na visão de professores do Ensino Fundamental I de um município do interior de São Paulo 

      Duarte, Priscila Vandrea Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/09/2018)
      This research aimed the analysis of the potential use of the Khan Academy platform in the perspective of Elementary School I teachers from the education system in the inner state of São Paulo. The relevance of this research ...

      UFSCar
      Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
      Send Feedback

      UFSCar

      IBICT
       

       


      UFSCar
      Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
      Send Feedback

      UFSCar

      IBICT