Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 13-32 of 61
-
Currículo e Base Nacional Comum Curricular: o processo de implementação na rede estadual paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 05/03/2020)This research aims to analyze the Brazilian learning standards known as Base Nacional Comum Curricular (BNCC) – following as a normative document that guides the formulation of curricula - and its implementation process ... -
Currículo e o ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental: implicações na prática docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 21/02/2019)The present research deals with an empirical investigation, which aims to understand the process of the curriculum of Sciences’ development, of the initial years of elementary school, in a municipal public school of ... -
O desenvolvimento de livros sensoriais como materiais de apoio para o ensino de habilidades matemáticas na educação infantil: uma perspectiva inclusiva considerando discentes com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/05/2021)This work presents a study in the area of Mathematics Teaching, focusing on the teaching of mathematical skills to students of Early Childhood Education with visual impairment, in the perspective of Inclusive Education, ... -
Diálogos matemáticos no ensino remoto: entre dificuldades e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 20/04/2022)The main objective of this dissertation is to understand how mathematical dialogues take place remotely in a school that transforms itself daily into a Learning Community. To do so, we invited members from the school ... -
Educação e agricultura camponesa em Araras/SP: apontamentos para a educação em Ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 05/05/2023)Rural schools have a fundamental role, which goes beyond the act of educating, is an educational modality that aims at the social and political transformation of the subjects and the various dimensions of individuals. In ... -
O ensino das leis de Newton por meio de resolução de problema envolvendo atividades experimentais em um ambiente com diferentes interações sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/09/2019)The purpose of this research is to stimulate the involvement, engagement and autonomy of students through interactions and exchange of experiences at various levels of socialization: groups, between groups, teacher groups ... -
Ensino de ciências da natureza e matemática: perspectivas de inclusão escolar em aulas de ciências da natureza e matemática em uma escola do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/11/2019)This research was carried out through the technique of Single Case Study in a school in the interior of the state of São Paulo. Through a mixed approach, from the perspective of Discursive Textual Analysis and Textual ... -
O ensino de ciências para alunos autistas em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 27/04/2022)The discussion about special education and the inclusion of students with special educational needs in the regular education system has been growing significantly. However, the great challenge goes beyond guaranteeing the ... -
Ensino de ciências por investigação: subsídios formativos para a formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 19/05/2023)The inquiry-based teaching is configured as a didactic approach and in recent years has been highlighted, mainly by the characteristic of changing the dynamics of practices in order to attract students' attention to ... -
Ensino de física potencializado pela aprendizagem da linguagem de programação python: uma sequência didática baseada nos três momentos pedagógicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 04/07/2024)Understanding the need to renew current physics teaching, with the use of innovative strategies such as the use of digital resources, this qualitative and exploratory research seeks to discuss the potential that the Python ... -
Ensino de matemática e conhecimentos de estudantes: diálogos para formação de professores dos anos iniciais na Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EPJA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/03/2020)This dissertation has as main objective to understand how the mathematical knowledge of the students of the Education of Young and Adult People (EPJA) can contribute to the formation of the multipurpose educator of the ... -
Ensino de química para alunos com deficiência visual: investigando a percepção de professores sobre o processo de conceitualização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 21/12/2018)This paper identifies the perceptions of chemistry teachers working in high school in regular classrooms and teachers in initial formation regarding the process of conceptualization in Chemistry by students with visual ... -
Estudo documental do currículo paulista na área de química do ensino médio em perspectiva crítica de atuação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 16/11/2022)This research was supported by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (known as CAPES). Given recent political events and the approval, in recent years, of new curricular guidelines, it is ... -
Evasão no ensino superior: análise dos indicadores do censo do INEP para os cursos de licenciatura em ciências da natureza e matemática na região sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/04/2023)This work is organized into five chapters and used the information provided by INEP, referring to the period from 2009 to 2019, to measure dropout rates in undergraduate courses in the Southeast region, focusing on degrees ... -
A evolução das políticas públicas no Brasil no período 1990-2020: o que elas garantem para pessoas com NEE e/ou deficiência?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 23/11/2022)Education is an institutionalized social practice, which the State has the duty to guarantee and promote its management. In this way, it is necessary to understand that it is part of a system – capitalism – and therefore ... -
Formação com a comunidade escolar: uma perspectiva de alfabetização e pós alfabetização no contexto da educação CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/04/2022)In this country marked by historical and current sociocultural inequality, it is essential to develop a formative educational project that unveils this reality, that builds bridges instead of chasms and ensures access, ... -
Formação continuada de professores de ciências da natureza na rede estadual de São Paulo: há espaço para a alfabetização científica?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 31/10/2023)This research aimed to investigate the formative processes of educators in the field of natural sciences, conducted by the Education Department of the State of São Paulo (SEE). Considering the complexity of factors that ... -
A formação continuada de professores que ensinam matemática na perspectiva da educação inclusiva: uma análise do “Ambiente Virtual de Formação” da rede municipal de ensino de Limeira-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 02/05/2024)This study addresses the issue of teacher training concerning the preparation to deal with the diversity of students who have different special educational needs and learning styles, particularly in the teaching of ... -
Formação de professores de Ciências e a Educação Especial/Educação Inclusiva: análise dos indicadores do Censo Escolar das Regiões Norte e Centro-Oeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)This dissertation focused on the analysis of social indicators related to the training of teachers with a degree in the area of Sciences, specifically in the areas of Biological Sciences, Physics and Chemistry, in relation ... -
Formação de professores de ciências e educação inclusiva: um olhar para os indicadores sociais das regiões Sul e Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 11/03/2020)One of the topics of great importance for current education is the inclusion of pupils with disabilities and / or special educational needs (SENs), and we must analyze how this process has taken place. Relevant factor for ...