• A experimentação no ensino de Física: proposta de aplicação para temas do ensino médio 

      Costa, Farley William da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)
      This work approaches theoretical topics of physics addressed to high school, which don’t usually appear in the literature of physics teaching but cause questions and curiosity in the students. This work used experimental ...
    • Abordagem de conceitos sobre eletrostática no ensino médio através de uma oficina de ensino de Física 

      Silva, Carlos Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/09/2019)
      A Physics workshop is a hands-on activity that can be used in the classroom or in the counter-time to increase student motivation in introductory physics courses at any level. In addition to helping students acquire a good ...
    • Elaboração de uma história em quadrinhos utilizando tópicos de Física para o ensino médio. 

      Lorençon, Bruno Darros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2019)
      In this work we present the elaboration of a comic book as a complementary material for the Physics teacher, whose plot takes place in an amusement park, where the characters experience situations in which some specific ...
    • O Geogebra no ensino de Física: propostas de aplicação para o ensino do movimento Harmônico simples 

      Carmo, Rodrigo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/03/2017)
      In this work we discuss two important movements that are part of the curriculum of the physical discipline of physics in high school, wich are classified as part of a set of phenomena that constitute as an Simple Harmonic ...
    • Aprendizagem significativa com ênfase na formação do técnico em manutenção de aeronaves 

      Meyer, Ivens Alberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2017)
      The professionalizing technical education deals with the challenge of training professionals for new professions, which entails the shaping of technical courses that have a demand for teachers with specific experiences. ...
    • Construção de uma unidade de ensino potencialmente significativa para o ensino de ondas mecânicas e eletromagnéticas 

      Silveira, Jean Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2019)
      In this work it is proposed the production of a Potentially Significant Teaching Unit to work concepts related to waves with high school students. A general presentation of the main ideas of Ausubel was made, pointing out ...
    • Astronomia no ensino médio: uma proposta de sequência didática 

      Carboni, Ariovaldo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 07/12/2016)
      Astronomy classes in the high school, are usually used only to elucidate some physical issues when they could be addressed in a way to make students learn physics using astronomy. Astronomy is no longer a curricular subject ...
    • Astronomia no ensino de Física: o Radiotelescópio como mediador para o ensino de Ondulatória 

      Pinto, César Hipólito (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2021)
      HIPÓLITO PINTO, César. The Astronomy in the Physics teaching: the radio telescope as a mediator in the electromagnetic waves teaching, 2021. Dissertation (master’s in physics teaching) - Universidade Federal de São Carlos, ...
    • Experimentos de baixo custo e uso de tecnologias digitais da informação e comunicação (TDICs): proposta de aulas para ensino de mecânica, física térmica e eletromagnetismo 

      Cannavan, Marilin Celisa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2021)
      In this dissertation, three didactic sequences are proposed that take up some physics content with regular high school students (EM), aiming to prepare them for the National High School Exam (ENEM) and entrance exams. ...
    • Ensino de conceitos básicos de Termodinâmica utilizando um motor de combustão interna 

      Mateazzo, Alexandre Sbrissa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2022)
      The development of technology has introduced significant changes in our lives, such as in communication, economy, transport, entertainment, even in education. Currently, students and teachers are faced with challenges that ...
    • Sequência didática para o ensino de indução eletromagnética a partir da energia eólica 

      Carvalho, Juliano de Barros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 26/04/2021)
      This project aims to develop a didactic sequence that contributes to learning the concept of electromagnetic induction from the theme of wind energy. The topic is pertinent since lately there is a very strong incentive ...
    • Lançamento de foguetes pet no contexto do ensino médio: um convite para o aprendizado da composição de movimentos e da terceira lei de Newton por um sistema de massa variável 

      Oliveira, Paulo Sérgio Prado de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 31/01/2022)
      In the last decades of the end of the 20th century and beginning of the 21st century, teaching practices that deal with contemporary themes that involve social issues and reflections on the part of students have been ...
    • Sequência didática: uma alternativa para o ensino de acústica para o ensino médio 

      Mazeti, Lucas Jesus Bettiol (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 10/03/2017)
      The present work consists of a teaching learning sequence in the theme of Acoustics, built under the theory of significant learning of David Ausubel, to assist teachers in the teaching of Physics on this topic. The proposal ...
    • Experimentos demonstrativos para o estudo do eletromagnetismo. 

      Monteiro, Hudson Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 14/11/2018)
      Science is fundamental for our existence. Physics is among the subjects upon which science is based. Besides being of extreme importance in the understanding of concepts related to the existence of human beings and on laws ...
    • Determinação do equivalente mecânico do calor através de medidas elétricas 

      Dias Jr, Marco Antonio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 25/04/2019)
      Scientific experimentation is a practical activity that can be widely used in the classroom to boost the motivation of students for learning Physics concepts. It can also be promising to improve the relationship between ...
    • Construção de material didático para o ensino de Física para alunos com deficiência visual 

      Kauvauti, Bruno Terra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)
      The present work aims to present a didactic material for the Physics Teaching focuses on students with visual deficiency in common classrooms. The method adopted is summarized in the high-relief models based on illustrative ...
    • Ensinando condutividade e resistividade através de jogo eletrônico: corrida eletrônica 

      Oliveira, Leandro Carvalho de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 19/09/2022)
      The concepts of conduction and electrical resistance are important themes, but not much explored in the Physics teaching literature, especially in basic education. This encouraged the desire to address the topic in order ...