Centro de Ciências Agrárias - CCA
Envíos recientes
-
Combinar o corte de trepadeiras com o plantio de mudas de árvores é a melhor estratégia para restaurar as bordas de florestas estacionais semideciduais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agricultura e Ambiente - PPGAA-Ar, Câmpus Araras, 27/08/2024)Due to the negative impacts of overabundant climbers on the structure of tropical forests, it is necessary to restore and manage degraded fragments. Climbers become extremely abundant in degraded tropical forest fragments, ... -
Ensino de ciências na educação infantil: uma análise explanatória das publicações científicas disponíveis na biblioteca SciELO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 06/02/2024)This study sought to carry out a documentary analysis of scientific publications researching the teaching of science in the early childhood education age group, pupils aged three (3) to six (6), and which were found in the ... -
Formação de professores de ciências para pessoas com deficiência intelectual: uma pesquisa bibliográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 06/08/2024)The training of teachers in the natural sciences is a field of knowledge that is related to various other areas and undergoes changes with each alteration in the historical, social and political process, as well as being ... -
O componente arbóreo em sistemas pecuários e propriedades rurais familiares: escolha de espécies e percepção por agricultores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 17/05/2024)The arboreal component performs multiple functions in pasture systems, providing various benefits that rural producers perceive and appreciate. This study aimed to map and quantify the presence of the arboreal component ... -
Agroecologia e construção do conhecimento: um estudo de caso da práxis da Comunidade que Sustenta a Agricultura (CSA) Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 19/07/2024)Agroecology is built on the valorization of knowledge, respectful relationships between all beings, solidarity economy and the focus on conservation and management of biodiverse agroecosystems. Aligned with Agroecology, ... -
Agrobiodiversidade e soberania alimentar na Floresta Nacional do Rio Purus, Amazônia: contribuições do Santo Daime e de práticas agroecológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 10/06/2024)For millennia, Amazonian people have managed forest resources. This relationship between culture and nature is important for the maintenance of Amazonian agroecosystems. The landscapes of this region are characterized ... -
Analisando a eficácia de degradação do corante vermelho Congo pelo fungo Pyricularia oryzae
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 20/08/2024)Azo dyes, predominantly used in textile industry processes, pose environmental risks and to the health of living beings due to their toxicity and persistence in the environment. Their complex synthetic structure makes them ... -
Potencial fertilizante do lodo de esgoto para o cultivo de trigo, antes e após sua biotransformação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 27/06/2024)Brazil is one of the largest agricultural producers in the world and the fourth largest consumer of fertilizers. The country consumes around 8% of the world's total fertilizers, with more than 70% of this volume being ... -
Professores do Atendimento Educacional Especializado em atividade de ensino do conceito de número: uma perspectiva a partir da Teoria da Atividade.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/08/2024)The aim of this research was to investigate how Specialized Educational Assistance (SEA) teachers organize their teaching so that students appropriate the concept of number. Specifically, based on the answers to a questionnaire ... -
Sustentabilidade de sistemas agroflorestais do Vale do Ribeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 21/05/2024)The production of food and agroforestry products focuses on environmental, social and economic sustainability. However, there are few studies that assess the sustainability of agroforestry systems (AFSs) in these three ... -
O processo de construção de uma sequência didática como contribuição da percepção botânica de crianças da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 04/07/2024)This dissertation investigates how the approach of Didactic Sequence (DS), based on Delizoicov's Three Pedagogical Moments (TPM) and Paulo Freire's concept of dialogicality, can enhance the understanding of botanical ... -
Influência das interações entre leveduras e bactérias contaminantes no rendimento da fermentação etanólica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 24/06/2024)Brazil is recognized worldwide for its pioneering role in integrating ethanol into its energy matrix, produced via fermentation using yeast strains, particularly Saccharomyces cerevisiae, and sugarcane juice or molasses. ... -
As percepções e contribuições dos residentes sobre a formação inicial docente a partir do Programa Residência Pedagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 05/09/2023)This work sought to analyze the experience reports of students at the degree course in Chemistry from the Pedagogical Residency Program at Araras campus of UFSCar, during the notice in force between the years 2020 and 2022, ... -
Possibilidades de inclusão do tema prevenção à violência de gênero nas aulas de Ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 04/07/2024)In a world marked by rising rates of violence, especially gender-based violence, schools are emerging as possible spaces to help promote awareness and prevention. The science curriculum, focused on health in elementary ... -
Densidade de sementes e estabelecimento de plântulas em restauração florestal via semeadura direta
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 28/05/2024)The successful establishment of native tree species in forest restoration projects via direct seeding is related to several factors, including the choice of species and seeding densities. This research aims to compare ... -
Tendências educacionais em históricos sobre o Ensino de Ciências: a formação de conceitos científicos e o Ensino de Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 05/02/2024)Learning scientific concepts, dependent on factors internal and external to the learner, requires material resources and teaching actions that are constantly rethought, subsidized by assessment. Through ideas developed in ... -
A abordagem da temática sobre violência sexual contra crianças e adolescentes nos cursos de Licenciatura em Ciências Biológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 14/09/2022)Brazil presents alarming data on sexual violence against children and adolescents. There are several studies that highlight the fundamental role that schools play in combating sexual violence against children and adolescents ... -
Ensino de Ciências e evasão escolar: o contexto dos alunos com transtornos do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 05/09/2023)The following work aimed to analyze the conditions of inclusion and dropout of students with ASD (Autistic Spectrum Disorder) in the context of science teaching, using the document and content analysis to understand the ... -
A constituição da subjetividade docente: o confronto entre as políticas de formação de professores e as possíveis influências do neoliberalismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 12/12/2019)Teacher training is an important area of education and ultimately responsible for improving the quality of education received by students. The exercise of the teaching profession is full of intentionality and requires a ... -
Óleo essencial de limão para controle de Alternaria alternata (Fr:Fr.) Keissler f. sp. citri
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 07/08/2024)Concern about fungicide resistance and toxicity has led to the need to explore alternatives for controlling Alternaria Brown Spot (MMA), caused by the fungus Alternaria alternata. The objective of this work was to evaluate ...