Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Advisor "28e715b7-edc3-4d7c-9cfa-f1fc9d0b0a3c"
Now showing items 1-13 of 13
-
Práticas de consciência fonológica: brincar alfabetizando no último ano da educação infantil e alfabetizar letrando no primeiro ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/10/2020)This monograph has the general objective of understanding how the domain of phonological awareness practices contributes to literacy and literacies from the theoretical foundations and reflections on the practices of Soares ... -
O livro didático do professor na pré-escola: uma análise das propostas pedagógicas a partir das políticas públicas educacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/03/2021)This monograph has the general objective of developing a critical look at the pedagogical proposals suggested for the preschool through the use of the teacher's textbooks. From the documental point of view, we studied the ... -
A leitura nos anos iniciais do ensino fundamental: uma análise do manual do professor do livro didático da coleção Novo Pitanguá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/05/2021)This course conclusion work aims to analyze reading proposals present in a unit of the textbook teacher manual approved by PNLD 2019 of the Novo Pitanguá - Língua Portuguesa collection (BURANELLO, 2017) of the second year ... -
A condição de refúgio no Brasil: políticas de ações afirmativas no trabalho e no ensino superior público paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 09/06/2021)This paper aimed to understand the condition/state of refuge in Brazil, from its socioeconomic profile with interface in the fields of labor, health and education. The general objective of the research was to problematize ... -
Infâncias plurais e educação patrimonial: por uma potencialidade na diversidade das culturas da infância na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 26/04/2021)This monograph has the general objective of this study to reflect on the existing cultural repertoire and produced by young children and educators through intangible heritage education, in order to contribute with pedagogical ... -
O direito à literatura: letramento literário e contos de fadas como ressignificação do ordinário em extraordinário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/02/2021)The present work of conclusion of the course is a bibliographic and documentary research that seeks to deepen some concepts on the right to literature, literary literacy, and fairy tales. aimed at dialogue with BNCC and ... -
Satã-Griô: relatos dos caminhos e encruzilhadas na vida de um corpo negro-resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/06/2022)The present research has as general objective to analyze the ways of survival and work of the subject João Francisco dos Santos, the Madame Satã during his life. Through documentary and bibliographic research, it is ... -
Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/12/2020)This course conclusion work aims to identify and understand the contributions of the bebeteca to reading and literary literacy in the development of babies in daycare centers. This is a bibliographical and documentary ... -
Quilombo Mulher: as vozes das Anguta de Turi Vimba em documentos sonoros do Projeto Cafundó
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2023)This study aims to investigate the role of women in the formation of the Cafundó Quilombo Community, a rural area in the municipality of Salto de Pirapora, São Paulo, through the Matriarchs Dona Ifigênia Maria das Dores, ... -
Aetxara’u e a memória da pele ou “que faço com minha cara de índia”? : o encontro com a auto-história teoria.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/09/2023)The present interdisciplinary paper, which aims to narrate a path of resumption of indigenous ancestry, identity and spirituality (Potiguara 2004), in the structures of the production of academic knowledge - a path that ... -
A Associação Transgêneros de Sorocaba (A.T.S.) e as lutas da pessoa trans pelo direito à alteração do nome e do sexo no Registro Civil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2023)This dissertation will demonstrate, based on the studies of Foucault (2009), Louro (2020) and several scholars in the legal field, through documental research analyzing judicial decisions and concrete cases, the impact ... -
Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/10/2020)This course conclusion paper aims to reflect on the construction of a repertoire of anti-racist pedagogical practices. In the first part, I try to show the paths taken before DCNERER (BRASIL,2004) and present practices ... -
Alfabetização e letramento na escola multisseriada A´Uwê Uptabi Xavante
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/03/2023)The objective of my research is to present the reality of the multigrade Indigenous school A´uwê Uptabi São José Tsira´mi, and to give visibility to the current challenge of the Xavante Indigenous teachers to teach literacy ...