Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 404-423 of 726
-
Inserção profissional docente no ensino superior: experiências formadoras de professoras que atuam no curso de pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/02/2021)Perceiving yourself in the experiences allows you to know a little more about yourself, so remembering the experiences allows you to look at your own professional identity, reflect on it, understand it and transform it. ... -
Instagram como instrumento de Divulgação Científica para a Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/02/2021)The work developed is based on the premise of the intense interaction of young people through social networks verified in today's reality, and from there proposes to investigate possibilities of this media space for ... -
A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/06/2021)The research aimed to analyze the annals of the Research Meeting in Environmental Education (EPEA), in order to understand how researchers have been approaching the conception of Interdisciplinarity in the area of ... -
Interfaces e perspectivas históricas do processo de formação continuada de professores do Programa "Teia do saber" no estado de São Paulo: elementos para o debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2015)This dissertation to analyze a Continuing Education Program - FC of teachers, the "Web of Knowledge" in São Paulo nos 2003 and 2005. For the search director, elected how question/problem: What are the interfaces Web of ... -
Interfaces entre redução de danos e educação popular em uma instituição voltada para população em situação de rua em Sorocaba.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 26/02/2015)The main objective of this study was to analyze the conception of education that is implicit in the activities developed by the association "Pode Crer", seeking to understand them from the dialogue between Popular Education ... -
Internacionalização acadêmica no Brasil: estudo de políticas e estratégias nacionais e internacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 27/03/2023)The internationalization strategy of colleges and universities is a mobility phenomenon that has been gaining strength, even after the pandemic, not only for strengthening the image of countries - soft power - but also ... -
O isolamento social afetou o número de registros de duas espécies de Tyrannidae (Aves; Passeriformes) no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)On the 11th of March of 2020, the World Health Organization (WHO) declared that the outbreak of the coronavirus was characterized as a pandemic, which led to an abrupt change of the urban dynamic environment, that is called ... -
Itu, a vila do açúcar: espaço urbano, cultura material e vida cotidiana (1780 a 1830)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 15/06/2021)The dissertation is configured as a case study from the perspective of historical geography, which seeks to understand the social space of the village of Itu, in a time frame that covers the period from 1780 to 1830, where ... -
Índices bioclimáticos e a relação com a mortalidade de idosos por doenças cardiovasculares em Sorocaba – SP entre 2002 e 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 09/12/2019)The present work has as main objective to understand the influence of the atmospheric environment on the mortality of the elderly due to cardiovascular diseases in Sorocaba, between 2002 and 2014. In order to draw this ... -
João de Camargo: um negro na encruzilhada da modernidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2023)This research aims to study the figure of João de Camargo in the city of Sorocaba-SP. He was a black man who lived the condition of a slave, went through abolition and survived from the beginning of the First Republic until ... -
O jogo como facilitador do processo de ensino-aprendizagem da matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/01/2024)This work aims to map the use of games in the mathematics teaching-learning process based on a survey of academic works produced on the subject. In order to develop such a proposal, a bibliographical research was carried ... -
Jovens [In] visíveis: trabalho e saberes nas trajetórias dos catadores e catadoras da Cooperativa de Recicláveis Santa Maria da cidade de Itapeva-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2021)This research analyzed the experiences related to work and school of the waste pickers, young and adults, from the Santa Maria Recyclable Cooperative, from the years in the municipal dump of Itapeva - São Paulo, to the ... -
Jovens do assentamento Milton Santos: sentidos do trabalho e da educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/06/2015)This research's goal is to analyze the meanings attributed to work and education by youngsters of Milton Santos Settlement of landless agricultural workers, located in the city of Americana, state of São Paulo, Brazil, ... -
Jovens e adultos em escola especial para pessoas com deficiência intelectual: escolarização em debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2017)This assignment has the goals to analyze the literacy condition of youth and adults, enrolled in the special school for intellectual disability and propose a reflexion about the educational purpose of the special school. ... -
Jovens estudantes do ensino médio integrado no Instituto Federal de Salto: experiências do presente e projetos de futuro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2019)This dissertation aims to understand the meanings that the young high school students integrated in the IFSP Campus Salto assign to the school experience in integrated high school and their future projects after completing ... -
Os jovens, a ciência e a biodiversidade: um estudo dos interesses de estudantes a partir de um recorte de um município do interior de SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/02/2024)The aim of this final course project was to collect data on the interests of students from a city in the interior of the state of São Paulo in relation to biodiversity education. This study is an excerpt from a larger and ... -
Jovens, escola e mundo do trabalho: experiências e significados em São Miguel Arcanjo- SP.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2018)The research analyzed the experiences and trajectories of schooling and work, together with the meanings attributed to these spheres by young men and women who finished high school in the municipality of São Miguel Arcanjo ... -
A judicialização na educação infantil entre ênfases, encaminhamentos e solicitações no município de Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/09/2018)The objective of this study was to analyze the legislative process among emphases, referrals, and requests in early childhood education in the city of Sorocaba, São Paulo. The study considers the constraints and limits ... -
Juquitiba na modernidade: uma análise da condição socioespacial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/08/2018)The objective of this study was to identify the process of expansion of the urban way of life that induces socio-spatial segregation, and how an economic and social formation of the place is resistant and present: a ... -
Juventude e participação: os sentidos da experiência juvenil em duas escolas municipais de Campinas SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 26/02/2014)This research analyzes the different forms of youth participation into two elementary schools in Campinas SP, in its institutionalized and non-institutionalized spaces. The aim was to investigate the meaning of the ...