Listar Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB por título
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O estágio curricular supervisionado (ecs) em cursos de graduação em Psicologia: avaliação sobre a implementação da política
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/01/2020)The objective of this research was to analyze the process of implementing the policy and changes in supervised curricular internships (ECS) in undergraduate courses in Psychology after Law no. 11,788 / 2008 from the point ... -
Estágio remunerado, formação, profissionalização e precarização do trabalho docente: um estudo a partir do Programa "Residência Educacional"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2013)The research presented is linked to the Graduate Program in Education Strictu Sensu and objectively reveal the relations of paid internship with the processes of training , professionalization and casualization of teaching ... -
O estágio supervisionado e o Programa em Residência Pedagógica no contexto do Ensino Remoto Não-presencial Emergencial (ENPE) em Pedagogia na Universidade Federal de São Carlos - campus Sorocaba (2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/11/2021)This research aims to analyze the characteristics of the remote supervised internship as a control measure for the transmission of COVID-19 for initial teacher training developed in conjunction with the Pedagogical Residency ... -
Estágios supervisionados no curso de pedagogia e precariedade subjetiva no trabalho docente: tecendo relações e revisando as produções acadêmicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/06/2020)The supervised internship is an important moment in the teacher education process, especially in Pedagogy courses, being felt and meanings attributed to it and also varied to the conceptual concepts that define it. This ... -
As estratégias de criação e localização dos outlets: um estudo de caso sobre o Complexo Integrado Catarina localizado no município de São Roque-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 29/10/2019)Trade and consumption have a significant relevance in geography studies, after all, influences social life in multiple aspects and also in the formation and transformation of geographical space, especially the urban one. ... -
As estratégias de resistência camponesa do lote Mãe Terra no assentamento Horto Bela Vista de Iperó (SP).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 30/10/2019)La presente investigación trató de entender dentro del Asentamiento Bela Vista las diversas estrategias de resistencia campesina, sobre todo, haciendo referencia al lote Mãe Terra como un Territorio de Resistencia . Estas ... -
Estratégias pedagógicas para o ensino de genética para alunos surdos em escolas inclusivas e bilíngues
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 20/03/2023)This paper seeks to investigate the education scenario, specifically, the teaching of Genetics to which deaf students have access in Brazilian public schools and whether it ensures a quality teaching-learning, as well as ... -
Estudantes de ensino médio e COVID-19: apropriações acerca do conceito de vírus sob a perspectiva vigotskiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/08/2023)This research addresses the formation of concepts from the Vygotskian perspective, through a didactic sequence, whose central theme was the COVID-19 pandemic. The sequence was elaborated and applied in the elective discipline ... -
Um estudo da evolução das concepções de professoras dos anos iniciais sobre a alfabetização científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/01/2020)We understand that the participation of teachers in a collaborative group can promote reflection on their difficulties and study of approaches, perspectives on the teaching of Science, Technology, Society and Environment ... -
O estudo de aula para a implementação da alfabetização científica nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)This work addresses aspects of teacher training through a collaborative process that is configured from the Classroom Study approach. The study took place during the COVID-19 pandemic with 13 elementary school teachers ... -
Um estudo sobre políticas e subsídios para a identidade hispânica em Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/09/2016)Search of a record of cultural material and immaterial manifestations of the hispanic community in Sorocaba, its influence, identity, memory and cultural heritage and its transformations since its origin. Through this ... -
Estudo sobre preferência de cores para forrageamento de borboletas em cativeiro no borboletário municipal de Osasco/SP, Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 16/12/2020)Lepidoptera are holometabolic, charismatic, colorful and easily sampled animals. They are divided between butterflies and moths. The feeding type are divided between those who eat nectar or those who eat fruit. Some species ... -
Eu quero ser uma princesa: um olhar sobre a construção da representatividade feminina nas infâncias a partir dos filmes da Disney
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 19/12/2019)The work sought to understand how the behavior of princesses idealized by Walt Disney Animations Studios influences children from 3 to 5 years of age, in preschool. Movies were analyzed from the naive and exemplary housewife ... -
Evasão escolar em uma unidade de ensino médio e técnico: as Etecs em um novo significado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2023)School dropout is a phenomenon present in our society and identified as one of the most serious problems of education in the country. Despite many studies in the area and a series of hypotheses raised, the topic still lacks ... -
A Evolução Biológica no ensino de Ciências: uma análise de livros didáticos antes e após a aprovação da Base Nacional Comum Curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 19/12/2019)The Theory of Biological Evolution is currently the theory that guides the areas of biological sciences. Contradictorily, it is known that its teaching is flawed in basic education. Studies such as Cicillini (1993), Tidon ... -
Experiências de fãs de K-pop em shows no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/06/2020)This paper will present a synthesis of Korean pop culture, known as Hallyu and one of its key elements, K-pop. The musical style is gaining popularity among young people from all over the world and, especially, in Brazil. ... -
Experiências e sentido da participação juvenil na contemporaneidade: um estudo do Levante Popular da Juventude na cidade de Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)This paper analyzes the participations ways in a social movement of young people in Sorocaba city. It aims to contribute to the discussions about the young people participation and to reflect about educational respect ... -
Extensão Universitária: concepções, regulamentações e potencialidade na formação de professores na UFSCar Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2017)This work is characterized as a qualitative research of the case study type. It analyzes the conceptions of extension present in the documents that guide the educational processes of the Federal University of São Carlos ... -
"É estudo do meio, não passeio!": a educação ambiental crítica através do vínculo entre escolas e unidades de conservação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/04/2021)This paper proposes to discuss the contribution of critical Environmental Education to the perspective of environmental studies carried out in Conservation Units, through the analysis of the Management Plan for the National ... -
É tempo de travessia: os múltiplos caminhos de jovens universitários para a vida adulta
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/03/2017)The main objective of this research is to understand the transition modes for the adult life of University students. From comprehensive interviews guided by a semi-directive script, we sought to understand a set of experiences ...