Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 315-334 of 650
-
Formação de professores na escola: a atuação da gestão escolar para a profissionalização docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/11/2022)This research has as its theme the training of teachers at school, school management and teacher professionalization, and assumes that teacher training at school is essential for the professional development of teachers ... -
Formação de professores na perspectiva da Complexidade: um estado da arte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2020)The present study is the result of the concerns experienced in the course of my professional trajectory and intends on Teacher Education from the perspective of Complexity, with a look at continuing education. From the ... -
Formação e atuação de professores de surdos no Ensino Fundamental I em escolas municipais de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/09/2023)The present research aims to investigate the professional development and performance of teachers in regular classrooms working with deaf students in the public elementary schools of Sorocaba County. The specific objectives ... -
A formação inicial de professores na perspectiva do estágio remunerado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/05/2021)This research presents the theme "Initial teacher training from the perspective of paid internship: an analysis of the Citizen Training project", whose purpose is to analyze the relevance of initial university training and ... -
A formação inicial para o trabalho de pedagogas com as artes visuais na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 22/06/2021)The object of this research is the initial preparation and the pedagogue's practice with the Visual Arts in Early Childhood Education. We tried to answer the question-problem “how Art education has been done in the Pedagogy ... -
Formação matemática do professor polivalente: um estudo metanalítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2017)The purpose of this paper is to report a research linked to the Observatory of Education Program and to the Group of Studies and Research on Educational Practices in Mathematics (GEPRAEM). It was developed in the Graduate ... -
A formação para a cidadania no ensino médio estadual paulista no contexto pós-LDB
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2021)the present research, entitled “The background for the citizenship in the State secondary school in São Paulo in the post LDB context”, aims to identify and analyze the type of citizen which have been formed in public ... -
Fotonarrativas de professoras da educação infantil sobre gênero: uma análise a partir das práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/02/2018)The present paper shows a master’s research developed in the Postgraduate in Education Studies Program from the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - Sorocaba Campus, linked to the research group Núcleo de Estudos ... -
Fundamentos da circulação de saberes nos espaços religiosos de matriz africana: análise no Ilê Alaketu Asè Omô Logunédè
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2018)From a pedagogical and anthropological perspective, this research sought to identify the foundations present in the circulation, diffusion, apprehension and perpetuation of knowledge in environments linked to the religious ... -
"O futuro não é mais como era antigamente": o rock nacional e o ensino de História.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/08/2018)This work is an action research that sought identify possible contributions of national rock music of teaching History from the work as a teacher in a private school in region of Itapetininga. Music was understood here, ... -
Geografia e inovação: o Parque Tecnológico de Sorocaba e as alterações na estrutura industrial da região administrativa de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 08/09/2021)This thesis aims to understand how much the actions of the State authority in Sorocaba benefited the municipality and the region in the process of productive restructuring in the state of São Paulo, ensuring the attraction ... -
Geografia em harmonias: a música como ferramenta para o ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/11/2023)This work aimed to analyze the potential use of music as a didactic and pedagogical tool for teaching Geography in high school. Additionally, the analysis of song lyrics related to teaching Geography topics helped identify ... -
A Geografia na formação inicial docente: percepções formativas de estudantes de Pedagogia da UFSCar-So
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 26/10/2021)This research is characterized as a quantitative-qualitative study of the documental case study type. Its study proposal was based on the following problem questions: what are the perceptions of Pedagogy students at UFSCar-So ... -
Gestão autoritária e gestão democrática: suas caraterísticas e distinções
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/11/2020)This academic project talks about the aspects present in the conceptions we have of management work in contemporary society, mainly, with the objective of identifying and demonstrating the main characteristics and discussions ... -
Gestão democrática da escola pública e os desafios da sua implementação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/04/2021)The aim of this paper is to discuss the paths and objectives in the implementation of Democratic Management in public schools in the Brazilian context, using theoretical frameworks and a survey to analyze the perspective ... -
Gestão escolar democrática à luz de Gramsci: uma análise da gestão escolar paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2022)this dissertation presents the results of a research on democratic school management, which was investigated taking Gramsci's legacy as a theoretical reference, particularly the concept of unitary school formulated by him. ... -
Gênero e sexualidade: análise crítica e humanizadora do Currículo Paulista da etapa Ensino Médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 26/04/2022)The current work makes a critical approach to the question of the role of pedagogical practices carried out in relation to the Currículo Paulista in the High School stage regarding gender and sexuality issues. During ... -
Guardar já? Mas a gente ainda nem brincou! Um estudo sobre tempos e espaços para brincar na educação infantil do município de Votorantim
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2020)This research investigated the times and spaces of playing in the early childhood education, whose were told by the educators from institutions of Votorantim, a country city in the state of Sao Paulo, in Brazil. Therefore, ... -
Guerreiras afro-atlânticas: mulheres refugiadas em busca de sua outra no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)The aim of the research was to analyze how the specificities of gender, race, class and sexual orientation in the context of the refuge configures the experiences in the daily life of women and in their experiences of ... -
Guia de identificação de plantas arbóreas do Parque Natural da Água Vermelha “João Câncio Pereira” em Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 08/02/2024)The forest remnants occupy only 11.1% of the municipality of Sorocaba, due to the fragmentation of the natural environment, therefore, urban parks have become important refuges for plant biodiversity. These green areas ...