Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 405-424 of 700
-
Os jovens, a ciência e a biodiversidade: um estudo dos interesses de estudantes a partir de um recorte de um município do interior de SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/02/2024)The aim of this final course project was to collect data on the interests of students from a city in the interior of the state of São Paulo in relation to biodiversity education. This study is an excerpt from a larger and ... -
Jovens, escola e mundo do trabalho: experiências e significados em São Miguel Arcanjo- SP.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2018)The research analyzed the experiences and trajectories of schooling and work, together with the meanings attributed to these spheres by young men and women who finished high school in the municipality of São Miguel Arcanjo ... -
A judicialização na educação infantil entre ênfases, encaminhamentos e solicitações no município de Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/09/2018)The objective of this study was to analyze the legislative process among emphases, referrals, and requests in early childhood education in the city of Sorocaba, São Paulo. The study considers the constraints and limits ... -
Juquitiba na modernidade: uma análise da condição socioespacial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/08/2018)The objective of this study was to identify the process of expansion of the urban way of life that induces socio-spatial segregation, and how an economic and social formation of the place is resistant and present: a ... -
Juventude e participação: os sentidos da experiência juvenil em duas escolas municipais de Campinas SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 26/02/2014)This research analyzes the different forms of youth participation into two elementary schools in Campinas SP, in its institutionalized and non-institutionalized spaces. The aim was to investigate the meaning of the ... -
Laboratórios de simulação e experimentação remota no ensino de ciências: uma análise do potencial técnico e pedagógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/10/2020)The purpose of this research was to analyze from the pedagogical and technical point of view the potential of remote laboratories and simulators for basic education Science classes. The work has presented a brief record ... -
A leitura nos anos iniciais do ensino fundamental: uma análise do manual do professor do livro didático da coleção Novo Pitanguá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/05/2021)This course conclusion work aims to analyze reading proposals present in a unit of the textbook teacher manual approved by PNLD 2019 of the Novo Pitanguá - Língua Portuguesa collection (BURANELLO, 2017) of the second year ... -
Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/12/2020)This course conclusion work aims to identify and understand the contributions of the bebeteca to reading and literary literacy in the development of babies in daycare centers. This is a bibliographical and documentary ... -
Letras, ladeiras e o cuidar de si: autoetnografia de um artista periférico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This dissertation presents the biography of a black writer and cultural producer from the outskirts of São Paulo, starting in the 1990s. Through a qualitative autoethnographic research, it starts from his encounter with ... -
Levantamento e análise de materiais didáticos voltados para o ensino de botânica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/04/2023)There is a lack of interest from humans towards plants, and that phenomenon gets the name of Plant Blindness. This phenomenon describes how human beings fail to notice the plants that make up the environment, or who believe ... -
Os Limites da BNCC para o Ensino de Ciências a partir da experiência da práxis autêntica freireana.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/06/2023)Science teaching has a history of approaches that, influenced by Brazilian pedagogical trends, differ in their curricular conceptions, many of which are traditional and banking, which end up distancing, relativizing and ... -
Limites do modelo de ligação enzima-substrato “chave-fechadura” para o ensino de Ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/06/2021)A very common problem in contemporary society and evidenced by the current global health crisis, the growth of scientific illiteracy and the social and political problems arising from it .It shows nothing more than the ... -
Limites e potencialidades das práticas ambientais do Instituto Australis – Imbituba/SC: uma análise à luz de fundamentos da educação ambiental crítico-transformadora via temas geradores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/09/2023)The aim of this paper is to critically analyze the environmental education activities carried out by the Australis Institute in Imbituba/SC during "Whale Month", which celebrates the month with the highest number of right ... -
As linguagens artísticas no ensino de Inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 09/12/2015)This graduation term paper aimed to comprehend how using Arts can contribute to teaching English Language Arts in a more significant way for elementary school students. The research started with the author´s interest in ... -
Literatura de autoria feminina em vestibulares: um estudo feito sob perspectiva feminista e interdisciplinar das leituras obrigatórias para USP e UNICAMP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 08/02/2024)This Dissertation was written from a feminist and an interdisciplinary perspective, with the aim of reflecting on the presence or the invisibility of women as producers of Brazilian fictional literature validated by the ... -
O livro didático do professor na pré-escola: uma análise das propostas pedagógicas a partir das políticas públicas educacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/03/2021)This monograph has the general objective of developing a critical look at the pedagogical proposals suggested for the preschool through the use of the teacher's textbooks. From the documental point of view, we studied the ... -
O lixo é no lixo? Banhos de cinco minutos? E a culpa é do meu canudo de plástico? Por uma educação ambiental crítica na formação inicial de professores de Ciências Biológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/03/2023)The present work starts from the hypothesis that each individual carries conceptions and Social Representations of Environment and Environmental Education as it is stated by Reigota (2010). Thus, we seek to analyze to ... -
O lugar e o não lugar da natureza no cotidiano da Educação Infantil - Narrativas docentes em Cartas Pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/05/2024)The planet is on the brink of environmental collapse. To reverse this condition and postpone the end of the world (Krenak, 2022b), it is urgent to change the way we relate to nature. This research, with a qualitative ... -
A luta camponesa contada através da memória dos assentados do Lote Mãe Terra - Assentamento Horto Bela Vista em Iperó/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 08/07/2022)La lucha por la tierra es inherente la formación del territorio brasileño y el campesinado siendo uno de los representantes de esta lucha todos los días no podia dejar de se acerco. La clase campesina que tiene una moral ... -
Luto manicomial e memórias colonizadas: lembranças de trabalhadoras de hospitais psiquiátricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2024)This thesis aims to analyze memories about mental hospitals in the region of Sorocaba, state of São Paulo, through oral histories of women who worked in those places. Its objective is to investigate working conditions ...