Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 218-237 of 699
-
E do silêncio fez-se a fala: oralidade e trajetória de vida de mulheres negras da cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2014)This work aimedat analyzing the life trajectory of black women in the city of Sorocaba from the perspective of their race and gender. Itseeks to investigate the role of militancy in thedevelopment oftheir political conscience ... -
Ecologia Humana e Etnoecologia: memórias, saberes e fazeres na voz de três mulheres ribeirinhas no Lago Amanã - AM
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/04/2022)Memory, knowledge, and practices related to the human ecology of riverine populations in the Amanã Lake (AM) are treated in this study from a women's perspective. The work also presents and discusses aspects of women’s ... -
Ecologias: sobre processos educativos livres e libertários em movimentos sociais pós-modernos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 24/02/2014)Applying complexity and transdisciplinarity that the ecology of knowledge - among other systemic perspective -, this dissertation focuses on education in their studies and analysis of contemporary social movements - the ... -
Economia solidária e educação: possibilidades, limites e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)This work has as objective the analysis of the theoretical debates about the possibility the Solidarity Economy been an alternative proposal to capitalism or only an alternative proposal inside the capitalist way of ... -
Educação alimentar e nutricional: uma análise histórico-crítica da relação educação, alimentação e nutrição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/11/2021)This dissertation seeks to present a historical analysis of the process of genesis and development of Food and Nutrition Education (EAN) in Brazil, seeking to understand the concepts of food, nutrition and education present ... -
Educação ambiental crítica e teoria crítica: uma análise das práticas educativas de pesquisa-ação à luz da categoria práxis transformadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/06/2020)Critical environmental education is currently understood as a perspective that guides the search for transformations in concrete reality through praxiological educational practices. The same can be said of the action ... -
Educação Ambiental Crítico-Transformadora via temas geradores e Sociedades Sustentáveis: uma análise das concepções de sustentabilidade dos licenciandos da UFSCar Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)Environmental degradation has reached exorbitant levels in recent years. Thus, Environmental Education (EE) emerged, aiming to circumvent the environmental crisis that has taken place worldwide, through awareness, which ... -
Educação Ambiental e a abordagem do Agronegócio no Ensino Médio: uma análise do material de apoio do governo do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/02/2024)This course completion work aims to analyze how environmental education is approached with a focus on agribusiness in public schools in the state of São Paulo. Agribusiness is the new term used to designate the latifundiary ... -
Educação das relações étnico-raciais, arte e memória: refletindo sobre a formação e atuação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 22/11/2023)Racism is a reality founded on the social structures of Brazil. Education is not isolated to this process, so the training of teachers faced with social contradictions became necessary. This work aims to establish ... -
A Educação das relações étnicorraciais na creche : trançando as mechas da legislação federal, formação e prática das professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2018)This study presents a research in association with Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Narrativas, Formação e Trabalho Docente -NEPEN (Study and Research Center of Narratives, Teachers´ Education and Practice). It was ... -
Educação de jovens e adultos: um olhar sobre o governo Jair Messias Bolsonaro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/12/2020)The Education of Youths and Adults - EJA, in the contemporary world, is notorious as a modality of teaching basic education, claimed by the Brazilian jurisdiction as a fundamental right, repairing - of an emerging trend - ... -
Educação do campo e memória social: percursos, afetos e paisagens possíveis na (res)significação da participação comunidade-escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 27/02/2015)This reseach approaches the Rural Education area by testimonials of educators and militants, as well as cartographies by three routes: approximation, recognition e sharing, experienced by a composite between the community ... -
Educação e cidadania: aspectos legais, concepções e processos pedagógicos desenvolvidos na ETEC de Piedade-SP à luz de Gramsci
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2017)This dissertation resultes of a bibliographical, documentary and field research on the senses, the conceptions and the pedagogical processes related to citizenship, developed at ETEC de Piedade in São Paulo. Firstly, it ... -
Educação e direitos humanos: uma visita à terra do nunca
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2016)This qualitative research analyzes the relationship between education and human rights and also seeks to accompany the processes of a non-scholar educational experience that occur in the NGO "Ação e Amor" (located in ... -
Educação em Angola: Experiência, Pesquisa e Esperança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2024)Each viewpoint of a study can indeed be the standpoint of a point. In this perspective, the present study emerges, inquisitive and qualitative in nature, conducting a thorough critical analysis of education and teacher ... -
Educação em tempos pandêmicos: balanço da produção em periódicos do Brasil (2020-2021)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/08/2023)The aim of this paper is to describe and analyze academic production in the field of education on the subject of the covid-19 pandemic, between 2020 and 2021, as a means of means of understanding the most prominent debates ... -
Educação especial e o direito à educação: um estudo sobre alfabetização em sala de recursos multifuncionais na escola do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/02/2020)Considering that literacy, in a literate society is a needed condition to access scientific, artistic and philosophical knowledge, historically systemized transformed at school, in school knowledge, this thesis has as ... -
A Educação Especial na rede municipal de ensino de Indaiatuba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/08/2023)The present research project aims to understand the organization of Special Education in the municipal education network in the city of Indaiatuba/SP, as well as to carry out a survey of the target audience of Special ... -
A Educação Especial no estado de São Paulo no contexto da primeira república: uma análise da construção histórica dos alunos anormais e das propostas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2021)In this work, we set out to investigate how, the historical construction of the “abnormal” student and the pedagogical proposals aimed at this student profile in the context of the First Republic, having a central role in ... -
Educação Freireana : axiologia crítica no currículo de Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/03/2024)The present work was configured as qualitative research, based on the assumptions of historical-dialectical materialism. The research problem that guided the investigation originated from questions about the historically ...