Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 184-203 of 716
-
Da experiência não autêntica à busca por vivências humanizadoras: a prática curricular freireana em ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2014)Based on the concepts of experience and Walter Benjamin's living, the present study aims to construct and investigate a proposed curriculum in sciences based on the pedagogy of Paulo Freire, aiming at the possibility of ... -
Datas comemorativas na educação infantil: dilemas e ambiguidades da prática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/09/2022)The present research seeks to know, comprehend and disseminate the stance of early childhood education teachers in Sorocaba-SP regarding the role of commemorative dates in early childhood education today. For that, it was ... -
(De)formados pela pele: a escola-periférica e a escola-excepcional fragmentada como (re)produtoras de desigualdades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 28/09/2020)The present work problematizes the “public school crisis” narrative in the light of notions of peripheral school, exceptional school and fractal school. Based in participatory action research, it was followed the routine ... -
(Des) Proteção Social: a voz da criança e do adolescente no procedimento da Escuta Especializada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2024)This dissertation aims to analyze the social protection condition of children and adolescents who are victims of violence, based on Law 13.431/2017, which establishes the Child and Adolescent Rights Guarantee System. To ... -
Desafios da Educação Infantil em tempos pandêmicos: afetividade e acolhimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 07/02/2024)The present undergraduate thesis aims to understand the issue of affection and reception of children in Early Childhood Education, as well as the challenges faced by this stage of education to exercise them during the ... -
Desafios metodológicos em pesquisa no Instagram durante a pandemia de COVID-19 no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/03/2022)The emergence and exponential growth of a new virus with deadly potential around the world caused a series of changes in the forms of relationship between people and in the perspectives they have of the world. The coronavirus ... -
Os desafios políticos e pedagógicos no enfrentamento à evasão no Cursinho Educação e Cidadania
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/03/2021)This paper the thecnical and pedagogic issues in Cursinho Educação e Cidadania (CEC) and also the consequences of the implementation of a political-pedagogical reorientation project, regarding the dropout of class and team. ... -
Desde as marcas que carrego fico pensando: como a escola educa, mas também fere?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/02/2019)The object of this research was born from my experiences in the Supervised Internship in Early Childhood Education held in 2013 at a municipal school in the city of Votorantim / SP, which motivated the desire to investigate ... -
O desenvolvimento da alfabetização científica de alunos do primeiro ciclo do ensino fundamental utilizando mapas conceituais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/05/2023)This research started with the planning and execution of Didactic Sequences in the area of Science, using the construction of a Conceptual Map as a didactic resource for the development of scientific literacy. The ... -
Desenvolvimento de livro paradidático para a divulgação científica sobre a biodiversidade de abelhas brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/01/2021)The use of paradidatic books in science teaching has been shown to be effective in helping students understand and visualize social problems. Currently, Brazil and the world are facing the biggest population decline of ... -
Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 13/04/2022)This course conclusion work aims to seek answers to the following research problem: to understand how the development of moral values in children takes place in the perspective of Piaget and Vygotsky. Bibliographic ... -
O desenvolvimento profissional do professor de educação básica em grupos de pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2017)This research aims to understand the process of professional development of Basic Education teachers, inserted in a research group. This qualitative and interpretative study was carried out with four elementary education ... -
O desenvolvimento profissional na relação pesquisa-formação-prática: Programa Observatório da Educação e os professores que ensinam matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/12/2019)This research has as its theme the existing relationship in research-training-practice for the professional development of teachers who teach mathematics in the early years of elementary school. Within the framework of the ... -
A desvalorização do corpo na infância: análise de uma experiência no estágio supervisionado em educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 02/07/2015)The object of this study is the devaluation of the child's body at school. The study aimed to investigate the historical reasons for the repression of movement in school education, the reasons why domestication practices ... -
Devir de um professor pelas veredas da Educomunicação: narrativa autoetnográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)This paper aims to report and reflect on the transformation and unveiling of the teacher-researcher, in his daily professional and personal work. It privileges the two-year period devoted to the master’s in education of ... -
Dialogando com intelectuais negras nas relações raciais: memórias, narrativas e trajetórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 02/12/2019)Brazil being a slave country, where black women have been subjected to violence and unequal treatment that permeates society to this day. In this sense, in search of means of survival and fight against racial prejudice and ... -
Didática histórico-crítica: relatos de uma experiência em sala de aula e possibilidades de sua implementação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/11/2020)The general objective is to analyze which manifestations or perceptions predominate when the didactics of historical-critical pedagogy are used in the teaching and learning process in high school students. For this purpose, ... -
Diferenciação morfométrica da concha de Anodontites trapesialis (Lamarck, 1819) (Mollusca-Bivalvia) em diferentes bacias hidrográficas brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 16/11/2021)Considering the relevance of Anodontites trapesialis, a freshwater bivalve of the Mycetopodidae family that has differences in shell shape throughout its wide distribution, this study analyzed and morphometrically compared ... -
Dilemas no cotidiano do orientador pedagógico: entre a confrontação com a profissão e a (auto) confrontação na formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2014)The present work aimed to perform an analytical reading of collaborative activity that I develop as a Pedagogical Advisor, regarding the continuing education of teachers at the school where I work ( a city of São Paulo ... -
A dimensão artística como proposta para uma intervenção didática sobre pensar a Educação Ambiental em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/06/2021)This Course Completion work addresses the theme of Environmental Education and the challenges in times of pandemic. It presents, as a theoretical suggestion, the development of a dialogue with the artistic dimension, as a ...