Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 420-439 of 718
-
Laboratórios de simulação e experimentação remota no ensino de ciências: uma análise do potencial técnico e pedagógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/10/2020)The purpose of this research was to analyze from the pedagogical and technical point of view the potential of remote laboratories and simulators for basic education Science classes. The work has presented a brief record ... -
A leitura nos anos iniciais do ensino fundamental: uma análise do manual do professor do livro didático da coleção Novo Pitanguá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/05/2021)This course conclusion work aims to analyze reading proposals present in a unit of the textbook teacher manual approved by PNLD 2019 of the Novo Pitanguá - Língua Portuguesa collection (BURANELLO, 2017) of the second year ... -
Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/12/2020)This course conclusion work aims to identify and understand the contributions of the bebeteca to reading and literary literacy in the development of babies in daycare centers. This is a bibliographical and documentary ... -
Letras, ladeiras e o cuidar de si: autoetnografia de um artista periférico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This dissertation presents the biography of a black writer and cultural producer from the outskirts of São Paulo, starting in the 1990s. Through a qualitative autoethnographic research, it starts from his encounter with ... -
Levantamento e análise de materiais didáticos voltados para o ensino de botânica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/04/2023)There is a lack of interest from humans towards plants, and that phenomenon gets the name of Plant Blindness. This phenomenon describes how human beings fail to notice the plants that make up the environment, or who believe ... -
Os Limites da BNCC para o Ensino de Ciências a partir da experiência da práxis autêntica freireana.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/06/2023)Science teaching has a history of approaches that, influenced by Brazilian pedagogical trends, differ in their curricular conceptions, many of which are traditional and banking, which end up distancing, relativizing and ... -
Limites do modelo de ligação enzima-substrato “chave-fechadura” para o ensino de Ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/06/2021)A very common problem in contemporary society and evidenced by the current global health crisis, the growth of scientific illiteracy and the social and political problems arising from it .It shows nothing more than the ... -
Limites e potencialidades das práticas ambientais do Instituto Australis – Imbituba/SC: uma análise à luz de fundamentos da educação ambiental crítico-transformadora via temas geradores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/09/2023)The aim of this paper is to critically analyze the environmental education activities carried out by the Australis Institute in Imbituba/SC during "Whale Month", which celebrates the month with the highest number of right ... -
As linguagens artísticas no ensino de Inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 09/12/2015)This graduation term paper aimed to comprehend how using Arts can contribute to teaching English Language Arts in a more significant way for elementary school students. The research started with the author´s interest in ... -
Literatura de autoria feminina em vestibulares: um estudo feito sob perspectiva feminista e interdisciplinar das leituras obrigatórias para USP e UNICAMP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 08/02/2024)This Dissertation was written from a feminist and an interdisciplinary perspective, with the aim of reflecting on the presence or the invisibility of women as producers of Brazilian fictional literature validated by the ... -
O livro didático do professor na pré-escola: uma análise das propostas pedagógicas a partir das políticas públicas educacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/03/2021)This monograph has the general objective of developing a critical look at the pedagogical proposals suggested for the preschool through the use of the teacher's textbooks. From the documental point of view, we studied the ... -
O lixo é no lixo? Banhos de cinco minutos? E a culpa é do meu canudo de plástico? Por uma educação ambiental crítica na formação inicial de professores de Ciências Biológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/03/2023)The present work starts from the hypothesis that each individual carries conceptions and Social Representations of Environment and Environmental Education as it is stated by Reigota (2010). Thus, we seek to analyze to ... -
O lugar e o não lugar da natureza no cotidiano da Educação Infantil - Narrativas docentes em Cartas Pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/05/2024)The planet is on the brink of environmental collapse. To reverse this condition and postpone the end of the world (Krenak, 2022b), it is urgent to change the way we relate to nature. This research, with a qualitative ... -
A luta camponesa contada através da memória dos assentados do Lote Mãe Terra - Assentamento Horto Bela Vista em Iperó/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 08/07/2022)La lucha por la tierra es inherente la formación del territorio brasileño y el campesinado siendo uno de los representantes de esta lucha todos los días no podia dejar de se acerco. La clase campesina que tiene una moral ... -
Luto manicomial e memórias colonizadas: lembranças de trabalhadoras de hospitais psiquiátricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2024)This thesis aims to analyze memories about mental hospitals in the region of Sorocaba, state of São Paulo, through oral histories of women who worked in those places. Its objective is to investigate working conditions ... -
O luxo na hotelaria no Brasil: panoramas e a atuação da associação Relais & Châteaux
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 25/10/2023)This master's dissertation examines the role of the Relais & Châteaux association in the current Brazilian luxury tourism market. The analysis focuses on the interplay between the location and operation of hotels affiliated ... -
Luz, câmera, geograficidades: um estudo sobre juventudes a partir da análise do projeto Curta Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/07/2024)En esta disertación, nuestro objetivo es contribuir a estudios dentro del alcance de temas geográficos y de juventud. Traemos una discusión sobre la relación entre las experiencias juveniles y sus imágenes para identificar ... -
Manifestação do Darwinismo Social na Eugenia e suas implicações para o ensino de Ciências e Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 03/11/2021)Since the beginnings of society, forms of segregation and hierarchization among peoples have been naturalized by human beings. With the development of modern science, scientific arguments that could justify the marginalization ... -
Manifestações de obstáculos gnosiológicos para a seleção de conteúdos na implementação de um currículo crítico em ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2014)From literature searches and semi - structured interviews with educators, science, high school, the state education Sorocaba - SP network, we sought to characterize possible manifestations of gnosiological obstacles that ... -
Mapas Memes: Discursos Espaciais em Movimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 07/06/2024)This work focuses on artistic maps of the internet - meme maps, aiming to understand them as cybercultural forms of mapping, the result of a fusion of genres, which bends cartographic conventions in terms of satire, humor, ...