Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 511-530 of 726
-
Padronização para avaliação rápida da qualidade de sementes florestais pelo teste de tetrazólio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 25/02/2021)The potential of using the tetrazolium test for rapid evaluation of seed lots of native forest species, highlights the need for protocols for its application in forest species. In this work, we sought to analyze the ... -
Panorama sobre acesso e permanência de estudantes com deficiência na educação básica no Brasil: uma revisão da literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 16/02/2024)This research aims to map, analyze and synthesize relevant data on the access and retention of students with disabilities enrolled in primary education, considering the inclusion process, where the critical analysis of ... -
O papel da educação no cuidado com as pessoas egressas dos hospitais psiquiátricos de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/06/2018)The present dissertation was based on a field work that had as objective to reflect on the role of education in the care of the people who left the long-stay hospitalizations of the psychiatric hospitals of Sorocaba, ... -
O papel da música na educação infantil: um estudo bibliográfico voltado à formação de pedagogos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/07/2017)Music is present in the human being's life from the mother's womb due to the baby's perception of external sounds, which create a sound universe during pregnancy that makes him a listener and an apprentice. Since then, ... -
O papel das atividades experimentais no fomento da aprendizagem colaborativa de ciências nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/05/2023)Esta disertación tiene como objetivos generales investigar el desarrollo de la Alfabetización Científica en los grados iniciales a través de la enseñanza por la investigación realizada a través de experimentos; y verificar ... -
O papel de um grupo colaborativo no desenvolvimento profissional docente de professoras dos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 04/08/2022)This dissertation was developed in a collaborative group with teachers from the early years of a municipal school in Sorocaba/SP, in the years 2020 to 2021. This research aims to verify the reflection on the collaborative ... -
A participação popular em Campina do Monte Alegre (SP): entre as festas de São Roque, do milho e o associativismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2023)This work analyzes mass participation of the people from Campina do Monte Alegre in the political and socio-cultural field. The main purpose of the studies was to cognize and understand the type of participation in that ... -
Participação Social no SUAS: uma análise das conferências de assistência social no governo Bolsonaro (2019-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2024)This study corresponds to an interdisciplinary and documentary research on social participation within the scope of Brazilian Social Assistance Policy. We analyze the Social Assistance conferences held during the ... -
Patrimônio e turismo: um estudo da aplicação de diretrizes e diplomas legais no município de Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 09/12/2009)The theme of this survey is the analysis of public guidelines existing for the preservation of the cultural heritage in the country, and how they are applied to two cases in Sorocaba city. The main purpose is to compare ... -
O patrimônio histórico como revelação da resistência em meio ao processo ao processo de transformação do espaço: o caso da Capela Senhor do Bonfim
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 19/12/2019)This research aims to discuss the importance of historical heritage as an object of resistance in the midst of the process of space transformation, having as empirical study the Chapel of the Lord Bom Jesus do Bonfim - ... -
Pedagogia e variação linguística no ENEM: análise de questões da área de linguagens, códigos e suas tecnologias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/11/2021)This work aimed to analyze qualitatively and quantitatively the booklet of languages, codes, and their technologies present in the National High School Exam (ENEM) between the years 2014 and 2019 identifying and emphasizing ... -
A Pedagogia Histórico-Crítica como fundamento de algumas iniciativas de formação continuada de professores e professoras da Educação Básica no Brasil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)The objective of the research was to analyze and discuss the limits and possibilities of some initiatives for the continuing education of teachers in Basic Education in Brazil, based on the PHC and investigated in this ... -
Pelo diálogo entre a universidade e a Educação Básica: um estudo sobre as licenciaturas da UFSCar - campus Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2020)This investigation deals with University, Basic Education and the interaction between both, aiming to establish relations between the actions planned and / or developed by the Undergraduate Courses at UFSCar - Sorocaba ... -
Percepção da ciência de futuros professores de Ciências da Natureza e de Matemática: um estudo comparado Brasil e Espanha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2024)Los docentes son, por excelencia, formadores de opinión. De esta manera, se vuelve cada vez más importante comprender la construcción profesional de sus puntos de vista sobre las diferentes formas de conocimiento, incluidas ... -
A percepção de ciência e a imagem do cientista de estudantes do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/08/2022)The present work investigated the perceptions of science and scientist of elementary school students, aged between 11 and 14 years old, registrated in public and private schools in a metropolitan of Southeats São Paulo. ... -
Percepção de ciência e tecnologia de futuros professores das séries iniciais do ensino fundamental: um estudo descritivo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/08/2022)A functioning democracy requires citizen participation in questions of science and technology (S&T). The attitudes of beginning Pedagogy students towards S&T are relevant because as prospective teachers they will influence ... -
A percepção de moradores da região de Sorocaba sobre plantas frutíferas e a relação com o ensino de botânica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 08/04/2022)Plants and humans have been connected since the start of our human evolution, since its first use in meals, which culminated in the domestication of many vegetable species until the present date, when plants are used by ... -
Percepção de professores de uma escola estadual paulista sobre a mudança de perfil social de estudantes após adesão ao Programa de ensino integral (PEI)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/03/2023)Aiming at the expansion of the Integral Teaching Program of the State of São Paulo throughout the state network, changes in the social profile of students of a state school in the municipality of Sorocaba after joining the ... -
Percepções de professores alfabetizadores do município de Votorantim (SP) sobre o pacto nacional pela alfabetização na idade certa (PNAIC): um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/11/2016)This study seeks to understand the perceptions of literacy teachers on the proposal for continuing education developed under the National Pact Literacy Age One (PNAIC) in the municipality of Votorantim / SP. The methodological ... -
Percepções de professores iniciantes de Geografia sobre o trabalho de campo na escola: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/03/2016)Resumo em inglês não informado pelo autor.