Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO"
Now showing items 1-20 of 41
-
Significações acerca do currículo formador - egressos(as) do curso de licenciatura em Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/12/2019)The present work has as its central problem the meanings of undergraduates in the initial formation in Physical Education about their educational curriculum, from the perspective of the theoretical framework of Cultural ... -
Currículo da vida: contribuições Freireanas para o ensino da Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/03/2019)The school curriculum lies in an arena of disputes involving cultural, ideological and power relations and is characterized by its non-neutrality. In this study, the objective was to analyze the potential of intervention ... -
Uma análise crítica da BNCC na área de Língua Portuguesa a partir das contribuições de Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/06/2020)ABSTRACT FRAGA, Lídice Tiede. A Critical Analysis of the BNCC in the Portuguese Language Area from the Contributions of Freire. 2020. 89 p. (Master´s Degree in Education) - Universidade Federal de São Carlos [Federal ... -
Currículo de Arte: continuidades e mudanças para propostas contemporâneas, a partir de uma análise curricular da Educação Artística do período da ditadura civil-militar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/06/2019)The research analyzed the curriculum of Artistic Education, starting from the promulgation of Law no. 5.692/71, as well as comparing it to the 2011’s high school languages, codes and their technologies curriculum of the ... -
Fotonarrativas de professoras da educação infantil sobre gênero: uma análise a partir das práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/02/2018)The present paper shows a master’s research developed in the Postgraduate in Education Studies Program from the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - Sorocaba Campus, linked to the research group Núcleo de Estudos ... -
O ensino de História da África: interfaces entre a legislação federal e o currículo de História do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2015)Resumo em inglês não informado pelo autor. -
Manifestações de obstáculos gnosiológicos para a seleção de conteúdos na implementação de um currículo crítico em ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2014)From literature searches and semi - structured interviews with educators, science, high school, the state education Sorocaba - SP network, we sought to characterize possible manifestations of gnosiological obstacles that ... -
"São Paulo Faz Escola": o conceito de práxis educativa e práxis educacional no currículo das escolas estaduais de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2015)This research's theme is ?The concept of educative praxis and educational praxis in the official curriculum of public schools in São Paulo? The process was initiated in 2008, but with initiatives started in 2007, the ... -
Articulações entre ensino e pesquisa em ciências da natureza na formação docente para a prática pedagógica crítica: o olhar dos licenciandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 03/11/2020)Teachers can turn to what they saw in the classroom in planning and running their classes, running the risk of reproducing oppressive practices that do not make it possible to construct knowledge meaningfully. This research ... -
Implementação do currículo da educação física escolar: formação contínua em serviço?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/01/2021)Esta investigación cualitativa tiene como objetivo analizar si la articulación entre la implementación curricular y los momentos de formación continua en servicio, ofrecida por la Dirección Municipal de Educación de ... -
A constituição da identidade docente em Educação Física na Base Nacional Comum Curricular: limites e possibilidades à luz da pedagogia freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/12/2020)The aim of this study is to analyze the BNCC in Physical Education for the elementary school from the perspective of the pedagogy proposed by Paulo Freire, explaining in which curricular perspective this document contributes ... -
A Evolução Biológica no ensino de Ciências: uma análise de livros didáticos antes e após a aprovação da Base Nacional Comum Curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 19/12/2019)The Theory of Biological Evolution is currently the theory that guides the areas of biological sciences. Contradictorily, it is known that its teaching is flawed in basic education. Studies such as Cicillini (1993), Tidon ... -
Análise dos Projetos Pedagógicos de Curso do PROEJA-FIC no âmbito do IFSP, à luz da Pedagogia Crítico Emancipatória
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2021)This dissertation brings analysis of the Pedagogical Course Projects of the National Program for the Integration of Vocational Education with Basic Education in the Modality of Education of Youths and Adults - Initial and ... -
A relação entre as pedagogias de Célestin Freinet e Adolphe Ferrière: um estado do conhecimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 02/02/2023)This dissertation aims to map Brazilian research that relates Freinet and Ferrière educators in the period from 2017 to 2021. For this, a State of Knowledge research was carried out. In the survey, 258 published works were ... -
Educação sexual emancipatória: análise crítica da Base Nacional Comum Curricular e possíveis alternativas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 25/06/2021)In view of the advance of neoliberalist policies resumed after the intensification caused by the political-media coup, Brazilian education is under attack by numerous attempts at precariousness and control by the capitalist ... -
Fome: Da exclusão social às exigências curriculares para o ensino de Ciências da Natureza.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2022)Hunger is a social problem derived from the way in which the capitalist economic system is articulated, to privilege the interests of large corporations, therefore, privileging the ruling class - through the accumulation ... -
Currículo Paulista de História: distanciamentos e aproximações da concepção freireana de currículo a partir das categorias realidade concreta, diálogo e práxis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2022)This dissertation is a result of the research that had as main objective to analyze the Paulista Curriculum of History in the Elementary School stage in the light of Paulo Freire's pedagogy, seeking to identify distances ... -
Orientador pedagógico iniciante: inserção profissional e saberes necessários à atuação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/12/2020)The objective of this research is to understand the process of professional insertion and knowledge necessary to perform of the pedagogical advisor at the beginning of his career. Because of that we carried out the Curricular ... -
O currículo oculto no ensino de ciências: uma análise crítica da Base Nacional Comum Curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/06/2021)Historically, school has been used as an important space for social control and maintenance of classes, relying on the curriculum as an important tool for the production and reproduction of values, behaviors and meanings ... -
A repercussão da BNCC na cidade de Sorocaba /SP à luz das teorias pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/07/2020)Abstract: the present work was developed under the methodological guidance of bibliographic, documentary and field research. Researching Brazilian education in times of change that guide its practice towards training people ...