Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM"
Now showing items 1-20 of 95
-
O papel das atividades experimentais no fomento da aprendizagem colaborativa de ciências nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/05/2023)Esta disertación tiene como objetivos generales investigar el desarrollo de la Alfabetización Científica en los grados iniciales a través de la enseñanza por la investigación realizada a través de experimentos; y verificar ... -
Variedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/03/2023)This study had the objective of conceptualizing what linguistic varieties and variations are, understanding the concepts that go through them and the characteristics of each type of variation, aiming at the possibility of ... -
Uso dos mapas conceituais como instrumento de mediação pedagógica em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This study aims to analyze the possibilities of pedagogical mediation promoted using concept maps as a didactic tool by the chemistry teacher, in the context of school activities during the period of health emergency caused ... -
Atravessamentos femininos na formação em Física em contexto de pandemia da Covid-19: um esboço cartográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2023)In this dissertation, I map the participation of women in the so-called exact sciences, in particular in Physics, in times of the covid-19 pandemic. Studies and daily practices show that there is an exclusion of diversities ... -
Políticas de Estado versus Políticas de Governo: uma análise das parcerias público-privadas entre os anos 2010 a 2020 na rede municipal de ensino em Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2023)Esta investigación surgió de la preocupación por los nuevos programas/proyectos presentados cada año escolar, sin que la efectividad de los contratos cuente con la participación de los profesores de la red ni evaluación ... -
Por uma escuta das vozes na escola: relações de gênero nos sons da educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)With qualitative inspiration, the present research analyses a set of documents present in the bibliographies of civil service examinations from the public teaching network, in the initial training and in the service of ... -
A abordagem do conteúdo de genética: uma análise de livros didáticos aprovados pelo PNLD 2021
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)The present work aims to analyze how high school textbooks, approved in the National Textbook and Learning Material Program (PNLD) 2021, approach Genetics content and all its complexity. The teaching of Genetics, as well ... -
Alfabetização Científica nos Anos Iniciais - um processo de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/12/2023)Between 2020 and 2022, public school students were prevented from attending classes as a measure to combat the Covid-19 pandemic. In this scenario, students in the early years of Elementary School failed to develop important ... -
Agenciamentos juvenis a partir de uma pesquisa em escolas do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/10/2023)This thesis analyzed youth assemblages as of on research carried out in public high schools. Its conception resulted from the quadripolarity of the assemblage's conceptual scheme (strata, collective assemblages of enunciation, ... -
O jogo como facilitador do processo de ensino-aprendizagem da matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/01/2024)This work aims to map the use of games in the mathematics teaching-learning process based on a survey of academic works produced on the subject. In order to develop such a proposal, a bibliographical research was carried ... -
Geografia em harmonias: a música como ferramenta para o ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/11/2023)This work aimed to analyze the potential use of music as a didactic and pedagogical tool for teaching Geography in high school. Additionally, the analysis of song lyrics related to teaching Geography topics helped identify ... -
A cartografia tátil na escola: outras perspectivas sobre o ensino de geografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 29/10/2021)Increasingly present in society, maps gain more prominence in everyday school life. But often, reading these materials is hampered by the high level of abstraction required due to the technical language used. Therefore, ... -
Por que não pode celular na aula, mas pode aula no celular? As representações humorísticas dos memes da internet sobre educação na pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/03/2023)This work sought to analyze the implications of the Covid-19 pandemic in Brazilian Education during the years 2020 and 2021, with the suspension of face-to-face classes. Using as main methodology the bibliographical review, ... -
Os saberes da experiência: a importância do programa residência pedagógica na formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 03/03/2023)This work aims to reflect on the importance of experiential knowledge and how the Pedagogical Residency Program contributes to teacher education through the practices and experiences it provides to its student scholars. ... -
Estudantes de ensino médio e COVID-19: apropriações acerca do conceito de vírus sob a perspectiva vigotskiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/08/2023)This research addresses the formation of concepts from the Vygotskian perspective, through a didactic sequence, whose central theme was the COVID-19 pandemic. The sequence was elaborated and applied in the elective discipline ... -
Repertório sobre a contenção/movimento do corpo: percepções das professoras da educação infantil sobre a prática corporal em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/08/2022)This is a study with greater emphasis on remote teaching in the time of the Covid-19 pandemic, which followed the pandemic moment Covid-19 from contact restriction to the gradual return of classes. Through the qualitative ... -
Propostas educacionais e assistenciais de uma instituição de surdos localizada no interior de São Paulo: relato de profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 26/11/2021)This study aims to analyze how the Institution located in the interior of the State of São Paulo promotes the social inclusion of deaf subjects through the teaching of Libras and the Portuguese Language, investigating their ... -
Narrativas de pessoas surdas que apreciam a música
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)Several researches demonstrate the importance of music in people's lives. However, in the case of people with hearing loss, this argument is disregarded because there's still a consensus that it is impossible for those to ... -
Proibicionismo como "Situação-Limite": diferentes abordagens sobre drogadição no ensino de ciências e biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 25/04/2022)This study was developed from the author's concerns regarding how drug addiction is treated in science and biology teaching. The treatment of drugs in the teaching of science and biology is the result of a complex historical ... -
Os caminhos pedagógicos de Janusz Korczak: análise documental de teses e dissertações nacionais de 1999 a 2017
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)This work had as a proposal to develop the theme: “The pedagogical paths of Janusz Korczak: documental analysis of national theses and dissertations from 1999 to 2017”, in the educational area, in order to seek the pedagogical ...