Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Document Type "Dissertação"
Now showing items 1-20 of 387
-
Alguém me ouve?: Experiência de velhos/as atendidos pelo serviço de convivência e fortalecimento de vínculos (SCFV) - Chácara do idoso de Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 31/05/2023)Population aging is a phenomenon observed worldwide. However, contrary to this process, studies indicate that this population segment needs to receive the necessary attention in contemporary society. The extension of life ... -
Vamos pedir um delivery? Meio técnico-científico-informacional e a precarização do trabalho dos entregadores de plataforma na cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 24/04/2023)Esta disertación se centrará en tratar de comprender cómo el concepto de entorno tecno-científico-informativo y el surgimiento de la Industria 4.0 están relacionados con la precariedad del trabajo de los repartidores de ... -
O papel das atividades experimentais no fomento da aprendizagem colaborativa de ciências nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/05/2023)Esta disertación tiene como objetivos generales investigar el desarrollo de la Alfabetización Científica en los grados iniciales a través de la enseñanza por la investigación realizada a través de experimentos; y verificar ... -
Planejamento educacional: monitoramento, avaliação e controle social do Plano Municipal de Educação de Votorantim/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2023)Through Law No. 13,005, of June 15, 2014, it was established that the Union, the States, the Federal District and the Municipalities should prepare their education plans. The objective of this research was to analyze the ... -
O sujeito neoliberal mirim: a semântica da obediência retratada em vídeos de YouTube
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 13/07/2023)Considering childhood as a product of culture, his understanding requires the comprehension of social organization modes. Under the globalized logic of capitalism, subjectivities embody the neoliberal logic of performance ... -
Produção do espaço e território usado: um estudo sobre o caso da fábrica têxtil Santa Maria, Sorocaba - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 27/04/2023)Between the end of the 19th century and the beginning of the 20th century, the southeast region of Brazil went through a period of industrialization, mainly supported by the capital coming from coffee. The city of Sorocaba, ... -
Pós-anarquismo e governamentalidade: a experiência da resistência antineoliberal no chile em 2019.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/06/2023)This research undertakes a bibliographic analysis and theoretical tensioning, emphasizing the importance of post-statist strategies in the contemporary global scenario. By avoiding a direct and violent confrontation with ... -
Cinderelas modernas: o que os best-sellers juvenis ensinam sobre ser mulher?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/08/2023)Following Montserrat Moreno's provocation Como se ensina a ser menina, and the intersection between feminist studies and education, the research explores elements that shape the socialization of girls and women through the ... -
O desenvolvimento da alfabetização científica de alunos do primeiro ciclo do ensino fundamental utilizando mapas conceituais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/05/2023)This research started with the planning and execution of Didactic Sequences in the area of Science, using the construction of a Conceptual Map as a didactic resource for the development of scientific literacy. The ... -
Agricultura urbana e identidade: mecanismos e dinâmicas para a transformação do urbano e dos sujeitos no Sistema Agroflorestal Odara em Itapetininga, São Paulo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 10/05/2023)There are several actions in which we strive to make cities viable and sustainable, pursuing to be an alternative to the actual problems in the daily life of urbanization. In this dissertation, one of these alternatives ... -
Ritmo climático, a partir de aspectos da precipitação pluviométrica, na região metropolitana de Sorocaba, entre os anos de 2000 a 2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 31/01/2023)Study of the climate has evolved considerably throughout the years. In the climatic characterization of a locality, study the rhythm is important to know the dynamics on a certain scale, but also the interactions resulting ... -
Avaliação de áreas prioritárias para restauração florestal como medida conservacionista dos recursos hídricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 08/05/2023)The current scenario of demand for water for supply reinforces the imminent need for responsible management of water resources, aiming at adequate treatment and efficient availability for quality distribution to the ... -
Simuladores políticos como prática de ensino em Geografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 17/03/2023)Esta tesis de maestría tiene como objetivo principal presentar una propuesta para el uso didáctico de simuladores políticos para la enseñanza de la geografía a partir del diálogo con la Pedagogía Histórico-Crítica y el ... -
A participação popular em Campina do Monte Alegre (SP): entre as festas de São Roque, do milho e o associativismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2023)This work analyzes mass participation of the people from Campina do Monte Alegre in the political and socio-cultural field. The main purpose of the studies was to cognize and understand the type of participation in that ... -
Mulheres e o sistema de justiça criminal: contribuições para o estudo da violência sexual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/03/2023)Due to the recurrence and severity of violence against women, which surpasses alarming numbers, especially amid the health and political crisis caused by the pandemic caused by the coronavirus (SARS-CoV-2) in the country, ... -
Evasão escolar em uma unidade de ensino médio e técnico: as Etecs em um novo significado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2023)School dropout is a phenomenon present in our society and identified as one of the most serious problems of education in the country. Despite many studies in the area and a series of hypotheses raised, the topic still lacks ... -
Territorialização do ensino na pandemia: perda e retorno ao espaço escolar pelos estudantes da E.E. Professora Ernestina Loureiro Miranda, Itapetininga/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 28/03/2023)With the pandemic, schools had to restrict the use of their space, meeting health requirements and modifying students' socio-spatial relationships with teaching. From this, students from the São Paulo public network were ... -
Uso dos mapas conceituais como instrumento de mediação pedagógica em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This study aims to analyze the possibilities of pedagogical mediation promoted using concept maps as a didactic tool by the chemistry teacher, in the context of school activities during the period of health emergency caused ... -
Atravessamentos femininos na formação em Física em contexto de pandemia da Covid-19: um esboço cartográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2023)In this dissertation, I map the participation of women in the so-called exact sciences, in particular in Physics, in times of the covid-19 pandemic. Studies and daily practices show that there is an exclusion of diversities ... -
Letras, ladeiras e o cuidar de si: autoetnografia de um artista periférico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This dissertation presents the biography of a black writer and cultural producer from the outskirts of São Paulo, starting in the 1990s. Through a qualitative autoethnographic research, it starts from his encounter with ...