Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB: Envíos recientes
Mostrando ítems 1-20 de 701
-
Relações étnico-raciais na formação de psicólogas/os: uma análise dos projetos pedagógicos de três cursos de graduação em psicologia, de universidades públicas no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2024)The present study aimed to analyze the approach to topics related to ethnic-racial relations in the training of psychologists based on the pedagogical projects of three undergraduate Psychology courses at public universities ... -
Visões Deformadas da Ciência e da Tecnologia: uma análise de livros didáticos de Física do PNLD 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/05/2024)The Nature of Science is related to consensual characteristics concerning science, the construction of scientific knowledge, the image of the scientist, and the relationships between science, society, the environment, and ... -
Colisões de aves em estruturas de vidro no campus de Sorocaba da Universidade Federal de São Carlos: uma ameaça que persiste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/07/2024)It is estimated that collisions with glass panes cause the death of over one billion birds annually in North America alone. These collisions mainly occur because birds struggle to perceive glass as an impassable barrier ... -
Trajetórias de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/05/2024)The presence of people with disabilities in Higher Education Institutions, which has been gradually established in the Brazilian context, encourages knowledge of the factors that permeated and favored the schooling process ... -
Impacto da pandemia da COVID-19 na saúde mental e na educação da população LGBTQIA+ brasileira: um estudo da produção acadêmica-científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 02/02/2024)The objective of this research was to identify, map, and analyze scientific publications on the impacts of the COVID-19 pandemic on the Brazilian LGBT population from 2020 to 2022. We aimed to analyze the knowledge production ... -
Dialogando com intelectuais negras nas relações raciais: memórias, narrativas e trajetórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 02/12/2019)Brazil being a slave country, where black women have been subjected to violence and unequal treatment that permeates society to this day. In this sense, in search of means of survival and fight against racial prejudice and ... -
RYUKYANO/OKINAWANO OU JAPONÊS COMO DILEMA IDENTITÁRIO: da formação do Estado-nação japonês às representações no TikTok
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2024)This research was grounded in the hypothesis of constructing a Ryukyuan/Okinawan identity discourse in opposition to the dominant Japanese discourse that categorizes them as Japanese. The historiographical review highlighted ... -
Os valores presentes na educação sexual do ensino de ciências das escolas paulistas: possibilidades a partir de uma ótica freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/03/2024)The validity of what is worthy and natural to be taught and learned, in the family, at school and in the most diverse spaces through which most people go through life, has a history. Which will be told in this work, which ... -
A importância das práticas pedagógicas no ensino de proteínas: uma reflexão das teorias de aprendizagem e possibilidades metodológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/02/2024)This work consists of a reflection based on the review of pedagogical proposals in teaching proteins in the high school biology discipline and how the learning theories described by the authors, Ausubel, Chevallard and ... -
A historicidade biológica da cor da pele dos seres humanos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 13/03/2024)Skin color is one of the most notable physical characteristics in individuals, and is often used to create stereotypes of inferiority, reinforcing prejudices and racism. According to the Demographic Census carried out ... -
Uma análise comparativa de três contos maravilhosos e suas ilustrações: a temática da violência e do medo em João e Maria, Chapeuzinho Vermelho e Rapunzel
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/02/2024)This work has as the general objective to compare the tales João e Maria, Chapeuzinho Vermelho e Rapunzel written by de Grimm Brothers with the Conta pra mim program version, including the ilustrations. As theorical ... -
O sujeito do desempenho em busca da performance: ética e prática das psicociências no contexto neoliberal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2024)The present study seeks to understand how the "psycho-sciences" have become tools of neoliberal subjectivity, driving the performance-oriented individual in sustaining neoliberalism. The research in question aimed to review ... -
Participação Social no SUAS: uma análise das conferências de assistência social no governo Bolsonaro (2019-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2024)This study corresponds to an interdisciplinary and documentary research on social participation within the scope of Brazilian Social Assistance Policy. We analyze the Social Assistance conferences held during the ... -
Educação Ambiental e a abordagem do Agronegócio no Ensino Médio: uma análise do material de apoio do governo do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/02/2024)This course completion work aims to analyze how environmental education is approached with a focus on agribusiness in public schools in the state of São Paulo. Agribusiness is the new term used to designate the latifundiary ... -
A presença do currículo oculto no Currículo Paulista na área de Ciências da Natureza: possibilidades de superação a partir da perspectiva crítica freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2024)The curriculum is historically understood by an organizational perspective in relation to content. However, scientific production in the area and the practice experienced in schools shows that the curriculum is configured ... -
Educação em Angola: Experiência, Pesquisa e Esperança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2024)Each viewpoint of a study can indeed be the standpoint of a point. In this perspective, the present study emerges, inquisitive and qualitative in nature, conducting a thorough critical analysis of education and teacher ... -
Escola em tempos de pandemia: atendimento de crianças com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/02/2024)This course completion work seeks a reflective approach to education in times of the Covid-19 pandemic and its consequences in the learning process of students with au-tism spectrum disorder (ASD). Bringing a rensino remoto ... -
Os jovens, a ciência e a biodiversidade: um estudo dos interesses de estudantes a partir de um recorte de um município do interior de SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/02/2024)The aim of this final course project was to collect data on the interests of students from a city in the interior of the state of São Paulo in relation to biodiversity education. This study is an excerpt from a larger and ... -
A Geografia dos lugares e das paisagens na perspectiva das experiências e sentimentos no percurso do romance "No caminho de Swann" de Marcel Proust
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 07/03/2024)The search is found in between at the debates and dialogues with the Geography and the Literature refunded by place and landscape through novel writing, which become fundamental in our reflections. In the novel “There sides ... -
(Des) Proteção Social: a voz da criança e do adolescente no procedimento da Escuta Especializada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2024)This dissertation aims to analyze the social protection condition of children and adolescents who are victims of violence, based on Law 13.431/2017, which establishes the Child and Adolescent Rights Guarantee System. To ...