Browsing Programas de Pós-Graduação by Advisor "9ac4e306-7118-49f2-adb1-13e765e454c3"
Now showing items 1-13 of 13
-
Cultura digital e educação profissional e tecnológica: implicações para prática pedagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/09/2023)The changes in society are noticeable in the face of the evolution of science and technology. These transformations became much more noticeable with the abrupt change from in-person teaching to emergency remote teaching ... -
Recursos de tecnologia assistiva digital para pessoas com deficiência sensorial : uma análise na perspectiva educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 18/02/2016)Aiming to overcome various barriers faced by disabled people, new standards and laws were created in recent years. Therefore, the concepts of accessibility and inclusion have been more present currently. One of the main ... -
Incorporação orgânica da educação a distância nas universidades públicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/05/2022)Distance Education (DE) has been growing dramatically, being also driven by the experiences lived during the pandemic period, namely in what is conventionally called emergency remote teaching - or similar nomenclatures. ... -
O teletrabalho docente na cultura digital e o direito à desconexão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/10/2022)This research aims to investigate the consequences of teaching telework in the context of digital culture in the light of changes in the Brazilian labor legislation. The intensive use of digital technologies and mobile ... -
Metodologias ativas: potencialidades e limitações na percepção de professores da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/09/2021)Active learning methodologies have gained increasing visibility in discussions about education with regard to increasing student engagement, whether from the perspective of working from problem situations or by projects. ... -
Organização do trabalho docente na educação a distância : implicações da polidocência no contexto da Universidade Aberta do Brasil (UAB)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2018)The Distance Education has undergone significant changes that concerns the way in which the teaching work is organized. In the modality, not just one, but multiple professionals should work in consonance to guarantee the ... -
Divulgação científica a partir do campo Ciência, Tecnologia e Sociedade: investigação da prática em centros brasileiros de excelência em pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 22/02/2019)Science and technology (S&T) are more present in our culture, influencing our model of society and continually reaffirming our way of life. At the same time, knowledge about S&T has long been a privilege only of intellectual ... -
O processo de institucionalização da educação a distância na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) no período de 2004 a 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2019)The institutionalization of distance education (DE), based on the Institutional Theory, can be understood as a process based on the dynamics of interaction between the university and the educational field. His analysis ... -
Tecnologias digitais no campo da educação no Brasil: distribuição do capital científico entre 1996 e 2016
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/02/2020)This is the report of a doctoral research that investigated the phenomenon of the distribution of scientific capital on several fronts in researches about Digital Information and Communication Technologies (DTIC) within ... -
Educação e tecnologias digitais no contexto das escolas públicas do estado de São Paulo: um estudo no campo CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 14/08/2019)During the last decades, several studies point for a new Society shaped and framed through the optical of a digital culture. New devices emerge in a high speed, precluding the updating of the most adventurers. In front of ... -
A institucionalização da educação a distância no ensino superior público brasileiro: uma revisão sistemática de literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)This research aims to present a scenario of the publications of academic papers that deal with the Institutionalization of Distance Education in Public Institutions of Brazilian Higher Education. The methodology adopted ... -
Aprendizagem da docência pela prática da tutoria virtual: um estudo sobre formação, saberes, desafios e estratégias da docência na educação à distância no âmbito da Universidade Aberta do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2015)Distance Education (DE) is a type of education that enables the democratization of access to knowledge, the expansion of job opportunities and learning throughout life, as this is independent of the distance between student ... -
Processo de construção do conhecimento científico na educação básica a partir de experiências com robótica pedagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)With an increasingly intense presence in daily life, technological innovations influence the way of life of society, changing behaviors and perceptions of reality. In the educational sphere, it draws attention to the need ...