• 10 teses sobre experiência e educação: leituras deleuzianas 

      Barros, Gustavo de Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      This survey has an analytical theoretical and bibliographic incuse, and aims at discussing about the concept of experience present in the French philosopher Gilles Deleuze’s thought and about his distinction before the ...
    • 1000 Fandangos. Amanhecer 

      Bertolo, Gabriel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 25/09/2020)
      This thesis search, through an intensive ethnographic description, to inquire about the caiçaras movements around their most celebrated aesthetical-political expression, the fandango caiçara – acknowledged as a Brazilian ...
    • ABAcadabra: um aplicativo para o ensino de discriminações condicionais auditivo-visuais a indivíduos com transtorno do espectro do autismo 

      Guimarães, Luiza de Moura (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)
      Autism Spectrum Disorder (ASD) is a developmental disorder that has deficits in social communication skills, and a high frequency of stereotypy and restricted behavior. Behavior Analysis is an important intervention that ...
    • Uma abordagem cognitiva do riso 

      Verrone, Alessandro Bender (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 06/03/2009)
      The research is an investigation about the phenomenon of the Laugh, from the studies of Henri Bergson and Sigmund Freud up to today's research on neuroscience, gelotology and several other studies on human behaviour. In ...
    • Uma abordagem filosófica sobre a reificação em História e Consciência de Classe de Georg Lukács 

      Mendes, Bruno Moretti Falcão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 19/12/2012)
      The main purpose of this dissertation is to analyze the philosophical discussion around Reification developed by Georg Lukács in History and Class Consciousness (1923). In this piece, the discussion of Reification presents ...
    • Abordagem temática e a introdução de conteúdos de física moderna e contemporânea no ensino médio: uma primeira aproximação 

      Figueira, Rafael (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)
      The current curricular propositions direct the goals of basic education in the perspective of the student's education as a contemporary citizen who can understand and act in society. Given this configuration, we locate ...
    • O abrigo como fator de risco e proteção: indicadores e avaliação institucional 

      Salina, Alessandra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 09/02/2007)
      Research indicates how foster care institutions problems may harm the development of children and adolescents in need for protection. Thus, a more efficient practice by professionals who work in these entities could ...
    • A aceitação e o enfrentamento da cegueira na idade adulta. 

      Santos, Flavia Daniela dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/02/2004)
      The goal of this study was to analyze the factors which influence the process of accepting and coping with blindness for those who have lost their eyesight through accident or disease in adulthood. Twenty individuals (14 ...
    • Acessibilidade para a pessoa com cegueira em trilhas 

      Ramos, José Júlio Cordeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/02/2009)
      The independence of blind people while in mobility, the object of this research, is one of areas that provide a high incidence of exclusion, since this is a limitation on a fundamental right of all citizens, which is the ...
    • Acesso aberto e recursos educacionais : análise de um disurso oficial 

      Nakamura, Ádria Ramos Lustosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      The Discourse Analysis (AD) is the base of our research project, and once we are affiliated to this theoretical-methodological perspective, we understand that the discourse is not mere transmission of information, but a ...
    • Acesso aberto na UFSCar: um estudo sobre a produção científica dos docentes dos Programas de Pós-graduação do CCET e CECH 

      Guirra, Daniel Andre Rigo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 29/08/2018)
      A subject of constant discussions, scientific communication, since the seventeenth century, has been undergoing several changes. One of the most dramatic of those was from the middle of the last century with the emergence ...
    • ACT : uma possibilidade de prevenção universal à violência contra a criança 

      Silva, Jéssica de Assis (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/10/2014)
      Aggressive models can be learned during childhood, critical period to children to learn basic skills and whose effects are long lasting. In this sense, prevention programs that emphasize the role of environment in ...
    • Ação afirmativa e cotas: um percurso pela imprensa brasileira (de 1995 a 2002) 

      Santos, Ana Elisa de Carli dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 23/05/2005)
      The racial question acquired centrality in the Brazilian context lately, due to mobilization arond the offer about especific public politics towards to black people, or affirmative action . This theme is fundamental ...
    • Ação afirmativa e raça no Brasil: uma análise de enquadramento midiático do debate político contemporâneo sobre a redefinição simbólica da nação 

      Moya, Thais Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 03/03/2009)
    • Ação da supervisão de ensino paulista: legal-racional e patrimonialista 

      Piccoli, Denise Fujihara (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2019)
      This research aims at analysing the teaching supervisor actions at the State Department of Education of the State of São Paulo. The position of teaching supervisor is the one which, since its origin, would be in charge of ...
    • A ação política dos bispos católicos na ditadura militar: os casos de São Carlos e Assis 

      Kopanyshyn, Emanuelle (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 03/06/2015)
      The academic literature often references the articulation of the Catholic Church in the period of the military dictatorship in Brazil (1964-1984), sometimes supporting the coup, sometimes taking part in the democratic ...
    • As ações afirmativas como tensão à estrutura universitária: o caso da UEL (2004-2018) 

      Silva, Nikolas Gustavo Pallisser (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)
      The multiple racial inequalities, components of the everyday life of the Brazilian Negro, were historically questioned in different ways, mainly by the actions of the Black Movement. Claimed by the latter, racial quotas ...
    • Ações afirmativas: políticas de permanência para estudantes cotistas na Universidade Federal de São Carlos 

      Cavichiolo, Katia Silene (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 14/03/2019)
      Affirmative actions have been implemented in public educational institutions as a way of trying to "compensate" a history of social inequalities in the access to Brazilian higher education. Among other public policies, ...
    • Ações colaborativas em contexto escolar : desafios e possibilidades do ensino de química para alunos com deficiência visual. 

      Melo, Érika Soares de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/04/2013)
      This research intends to promote collaborative actions between a Chemistry teacher and a Special teacher of a school which is reference in attending visually impaired students from the inner part of the state of São Paulo, ...
    • As ações da prefeitura municipal de Campinas frente à demanda por vagas na educação infantil (2001-2008) 

      Rocha, Ana Cláudia da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2009)
      This dissertation presents a study of the formulation and implementation of Schooling Public Policies for children from 0 to 6 years old in the institutions for pre-school education in the city of Campinas, in the interior ...