• Desenvolvimentismo e educação: o ensino médio no período de 1956 a 1961 

      Ramos, Denise de Amorim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/1999)
      The government proposals for education, between the years 1956-61, appear linked to the idea that the educational system should be intrinsically linked to the set of structural reforms that were necessary to overcome the ...
    • Educação Antropofágica: apropriação cultural indígena pelos jesuítas no início da colonização portuguesa do Brasil (1549-1599) 

      Andrade, Leandro Lente de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)
      This thesis aimed to understand indigenous cultural appropriation as a fundamental part of the pedagogical-catechetical pragmatism of the Society of Jesus in the first decades of their missions in Brazil. For this task, ...
    • Educar mentes e salvar almas : ação missionária protestante na escolarização de indígenas no sul do Mato Grosso (1928-1950) 

      Paes, Fernando Luís Oliveira Athayde (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2015)
      This research is linked to the line "History, Philosophy and Sociology of Education" from the Doctoral degree in Education, Post-Graduation Program in Education (PPGE) in the Federal University of São Carlos (UFSCar).The ...
    • A função socioeducacional da Pia União das Filhas de Maria na primeira metade do século XX em São João da Boa Vista - SP 

      Pellegrini, João Guilherme de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      Understanding that women's participation in the history of culture and in the history of education has been subject to a limited number of surveys, the present proposal aims to develop a study of the collection of documents ...
    • A apropriação de Gramsci na pesquisa em educação no Brasil (1976-2012) 

      Gomes, Jarbas Mauricio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)
      Ricerca bibliografica e exploratória sull’appropriazoni di Gramsci nella ricerca in educazione nel Brasile fra 1976 ed 2012 con l’obiettivo di condurre un inventario e sistematizzare in forma periodica gli studi e le ...
    • Uso de canciones en educación media para la enseñanza del idioma inglés en Tegucigalpa, Honduras 

      Mejía Obando, Katya Alejandra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2016)
      The following research was carried out in Tegucigalpa, Honduras, specifically at high school level in public schools. The objective of this research is to know, through surveys, the teachers´ and students’ perceptions, ...
    • O campo científico de Educação Infantil no Brasil (1981/2010) 

      Moletta, Ana Keli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)
      The objective of this study was to analyze the Work Group on Education of Children from 0 to 6 years (GT07, acronym in Portuguese), of the National Association for Graduate Studies and Research in Education (ANPEd, acronym ...
    • A calmaria dos caminhos tortuosos : construção e método do Trivium medieval 

      Silva, Carlos Henrique da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2017)
      This dissertation is to analyze the construction and teaching method of the three liberal arts (grammar, logic and rhetoric) middle age historically known for Trivium. For this purpose, the dissertation aimed to analyze, ...
    • Eles ousaram! Projeto História Nova do Brasil: as Reformas de Base começaram pela educação 

      Lima, Guilherme Pontieri de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2017)
      In the midst of the great effervescence of ideas, political manifestations, models and propositions of a nation in dispute, characteristic of the early 1960s, the Ministry of Education and Culture (MEC) supported a project ...
    • O Ensino de História da Educação nos cursos de Pedagogia 

      Batista, Aldrei Jesus Galhardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2019)
      This document has as its core the study of the discipline of History of Education, in the courses of Pedagogy in Brazil and also of the São Paulo State. Its objectives are: 1. to contribute to the field of teaching of ...
    • Um estudo sobre o vazio educacional no Brasil colonial 

      Souza, Everton Aparecido Moreira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
      This work will analyze the building, development and deconstruction of Jesuit system education which has had place in colonial Brazil. If we consider that this period is still few explored in the academic field, we see ...
    • Ginástica e educação física no instituto Benjamin Constant de 1930 a 1979: entre a conformação e a formação humanística da pessoa cega 

      Moises, Ronaldo Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/11/2019)
      This research investigates the development of Gymnastics with its subsequent unfolding in the discipline Physical Education at the Benjamin Constant Institute (IBC) in the temporal cutout from 1930 to 1979. The IBC was ...
    • A formação do pedagogo:a relação entre teoria e prática nas diretrizes curriculares do curso de pedagogia 

      Tagliavini, Maria Cristina Braga (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)
      This thesis, presented to the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos, has as object of study the Curricular Guidelines for the major in Pedagogy, approved in 2006, the Resolution 1, CNE/CP ...
    • O Centro Educacional São José Operário em São Luís do Maranhão (1988-2015): confessionalidade e laicidade 

      Rodrigues, Maria José Lobato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/09/2020)
      This study analyzes the trajectory of Centro educacional São José operário (CESJO), founded by the Congregation Poor Servants of Divine Providence, in Maranhão capital, in 1988, to attend the sons of poor families from the ...