• Evolução das tecnologias de representação: das linguagens de marcação aos dados interligados 

      Martins, Paulo George Miranda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 08/08/2018)
      The so-called Representation Languages have always been directly related to the instruments and professional practices identified in the field of Information Science. From the development of digital technologies, the ...
    • A evolução e o impacto dos indie games: uma analise sobre No man’s sky 

      Hall, Denner Mark (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 12/09/2017)
      The independent cultural manifestation of the digital games, can be for many, a recent phenomenon, that has been brought by the digital distribution and the increasing number of platform; from smartphones and tablets to ...
    • A evolução humana na disciplina de Biologia e as relações étnico-raciais: aprendizagens a partir de uma intervenção educativa 

      Castro, Marco Antonio Teotonio de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/03/2018)
      (Re)Education in ethno-racial relations is very important for the reduction of prejudice and racial discrimination. In all disciplines, in our case, the discipline of biology, the approach of the study of Human Evolution ...
    • Exame Celpe-Bras: uma investigação sobre o papel do entrevistador na interação face a face 

      Bottura, Eleonora Bambozzi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/02/2014)
      This work aims at investigating interviewer s role in Celpe-Bras second term 2012 edition. We consider that the role of the interviewer can affect positively or negatively the examinee s performance as well as the examinee ...
    • Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) : articulações entre a educação Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) e as propostas educacionais nacionais para o ensino de química 

      Mascio, Carlos César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/12/2009)
      The main objective of this study was to investigate the content and structure of Chemistry questions from National High School Exam (ENEM) from 2004 to 2007, seeking to identify if they whether approach or deviate from ...
    • O Exame Nacional do Ensino Médio: uma política reconstruída por profesores de uma escola pública paulista 

      Piunti, Juliana Cristina Perlotti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)
      The public high school education in Brazil is a victim of the constant reformism that has been hindering the strengthening of the own identity of this education period. The more frequent and abundant use of the High ...
    • Exclusão com estímulos visuais e múltiplas relações de condicionalidade na linha de base. 

      Oshiro, Claudia Kami Bastos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/08/2004)
      This study investigated responding by exclusion , which has been demonstrated as a robust behavioral process, consisting in the selection of an undefined comparison stimulus, when the sample is also an undefined stimulus ...
    • A exclusão escolar e o Instituto Federal de São Paulo, Campus Bragança Paulista 

      Silva, Karla Cristiny Moraes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 18/05/2019)
      The present study has as object of study the school dropout of the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP), Campus Bragança Paulista. Understanding it as synonymous with school exclusion, ...
    • Exegese, corporeidade e mortalidade no Leviatã de Thomas Hobbes 

      Santana, Luiz Felipe Sousa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 09/07/2021)
      On his attempt to set up the principle for a science of civil or political bodies in Leviathan (1651), Thomas Hobbes (1588- 1679) justifies his biblical exegesis pointing out, before all, that the Sacred Scriptures “are ...
    • Exercer a autonomia: um desafio para a gestão da escola pública 

      Nunes, Iolanda Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/12/2005)
      The school administration is a theme of great interes, not only for directors, but for educators in general, mainly if we understand the educator's in a way paper more enlarged, no restricted just to the limited dimensions ...
    • O exercício da docência entre as grades: reflexões sobre a prática de educadores do sistema prisional do estado de São Paulo 

      Menotti, Camila Cardoso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)
      Brazil faces challenges today regarding education in general and particularly with regard to education in prisons, once lived moment of effervescence in the construction of public policies to meet the legal provisions ...
    • O exército como família : etnografia sobre as vilas militares na fronteira 

      Silva, Cristina Rodrigues da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 12/05/2016)
      This thesis is based on an ethnographic research on family dynamics in military villages located in the border region in the northwestern Amazon of Brazil. Our starting point considers the idea that the Brazilian Army ...
    • Existencialismo e marxismo: a filosofia de Sartre entre a liberdade e a história 

      Silva, Luciano Donizetti da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 05/09/2006)
      L uvre de Sartre, depuis La transcendance de l Ego (1934) jusqu aux incomplets Cahiers pour une morale (1983), est traversée par un axe thématique commun : montrer la liberté humaine comme fondement du réel. Malgré ...
    • A existência ética e religiosa em Kierkegaard: continuidade ou ruptura? 

      Sampaio, Laura Cristina Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 07/04/2010)
      The present study, based on the Kierkegaard s existential dialectics, intends to deal with ethical and religious existence in Kierkegaard, critically assessing the demands of religion and the limits of ethics. Upon ...
    • A expansão da UNESP face à Reforma do Aparelho de Estado 

      Mendes, Talita Marques (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)
      Between 2003 and 2013, the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP, has undergone two expansion cycles, which caused the university to present a growth, both at the undergraduate level as at the level ...
    • A expansão das universidades federais no Brasil: momentos e instrumentos (2000-2013) 

      Zambello, Aline Vanessa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 05/05/2015)
      In the last fifteen years, a variety of public policies for higher education were implanted with an inclusive and equitable approach, among them we have the REUNI program, the AffirmativeAction LAW, PROUNI, FIES and PNAES. ...
    • A expansão de mecanismos de participação nos anos 2000: as políticas públicas de juventude 

      Santos, Dayane Aparecida dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 23/07/2020)
      The 2000s were marked by a series of transformations in the field of public policies in terms of focus, methods and objectives, accompanying a long trajectory of substantial social changes and political guidelines (these ...
    • A expansão do ensino de Direito: massificação que desqualifica ou democratização a serviço da prática da justiça no Brasil? 

      Almeida Júnior, Fernando Frederico de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/12/2006)
      The intention of this work is to inquire if contradictions are penetrating the education of the Right in the country, to understand its process of mercantilism and technicality and to study the consequences that laborious ...
    • A expansão do ensino superior no Brasil: da reforma de 1968 ao anteparo à internacionalização na década de 1980 

      Filardi, André Moura Blundi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
      This text proposes to analyze the expansion of public and private universities in Brazil in the context that includes the reform of higher Education of 1968, undergoing redemocratization in the decade of 1980, until the ...
    • A expansão do Instituto Federal de São Paulo: análise dos indicadores de desempenho 

      Oliveira, José Ricardo Moraes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 15/03/2018)
      The purpose of this study is to evaluate the impact of the expansion of the Federal Institute of São Paulo - IFSP, in each of its three phases, on the professional education performance indicators required by the Federal ...