Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 2286-2305 of 4831
-
Formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais: contribuições do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)This research aimed to identify and analyze the contributions of the teacher training process, especially in relation to mathematics, revealed in oral narrative and the written productions of undergraduates of the Faculty ... -
A formação de professores/as de arte em educação para as relações étnico-raciais : interrogando os currículos de licenciatura em teatro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/03/2017)The research which resulted in this dissertation aimed to understand the manner the University is incorporating the racial-ethnic theme on the curriculums of the Arts degree course, specifically in two Theater degree ... -
Formação de terapeutas ocupacionais em consultoria colaborativa na escola: avaliação de um programa on line
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/06/2013)The collaborative consultation in Occupational Therapy has been considered one of the most promising emerging practices in the field in education supported by international public policy. However achieving true practice ... -
Formação do campo policial na "Princesa do Oeste": relações de poder e conflitos cotidianos entre elites, populares e a Polícia de São Carlos, 1888 - 1914
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 26/06/2009)The objective of this research is to analyse the formation of the policing field between the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century, utilizing as a base a case study of the police and ... -
A formação do formador de professores: um estudo a partir do estágio curricular supervisionado no curso de licenciatura em Letras de um IFSP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/06/2023)Esta tesis presenta los resultados de la investigación de Doctorado acerca del Desarrollo Profesional Docente (DPD) de formadores de docentes durante la Práctica Curricular Supervisada (ECS) en las licenciaturas dobles de ... -
A formação do pedagogo:a relação entre teoria e prática nas diretrizes curriculares do curso de pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)This thesis, presented to the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos, has as object of study the Curricular Guidelines for the major in Pedagogy, approved in 2006, the Resolution 1, CNE/CP ... -
A formação do professor de Libras: concepções, práticas e campo profissional no estágio curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/02/2024)This study aimed to investigate how the curricular internships of the Letters LIBRAS Licentiate Degree Course are developed, context in which is trained the professional who will work in teaching LIBRAS as first language ... -
A formação do professor protagonista no Programa Ensino Integral do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/06/2017)This research’ objective is to understand the concept of protagonist teacher in the Programa Ensino Integral (PEI) in the State of São Paulo and verifying what formative processes were offered to these teachers in order ... -
A formação do psicólogo para o atendimento a pessoas em situação de deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/08/2009)Disability condition was the theme of the current study which seeks a connection between Special Education and Psychology. The issue of this study came from the problem of how to evaluate, with frugality, complex courses ... -
Formação docente em ensino diferenciado responsivo à diversidade de todos os alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The SARS-CoV-19 pandemic experienced in Brazil between 2020 and 2021 has highlighted the weaknesses of the Brazilian education system in terms of learning gaps. In this context, the Research Group on Human Resources Training ... -
A formação dos professores no curso normal superior na perspectiva pós-LDBEN : um balanço crítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/06/2008)The purpose of this study is to examine the participation of the State University of Montes Claros (UNIMONTES) in the context of education policies of the country as regards its participation and proposition of training ... -
Formação e atitudes sociais sobre inclusão escolar em Licenciandos de Ciências Exatas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)The number of enrollments of students with disabilities has increased over the years as a result of struggles and enforcement, which has ensured that these students have access to schooling in regular education. However, ... -
Formação e atuação de educadores ambientais : análise de um processo educativo na universidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2008)This research is part of a study on long term educational processes aimed at the training in environmental education. The investigation focused on the specialization course Education of Local Socio-environmental Sustainability ... -
Formação e atuação em coensino dos egressos de licenciatura em educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/05/2021)This study problematizes the initial training of Special Education teachers and the acting model based on co-teaching or collaborative teaching. The theoretical framework adopted in this study is based on the tripod: legal ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: efeitos da magnitude das consequências e do uso de um procedimento gamificado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/10/2021)Studies have showed that the relations between equivalence class stimuli can vary in function of numerous experimental parameters. However, few studies investigated the effect of consequences as an independent variable. ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: um estudo com participantes da 3ª idade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2010)The paradigm of stimulus equivalence has been widely studied, with different populations. Several studies have investigated the variables that can influence the formation and maintenance of equivalent stimulus classes. ... -
Formação e prática docente musical no processo de educação inclusiva de pessoas com necessidades especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/09/2006)The objective of this research is to identify and reflect on relations between musical education practices for children with special needs in basic school and formation of music teachers for the attendance to these ... -
Formação e prática pedagógica de professores da EJA junto a estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)This study aimed at analyzing the formation and acting of Adult Education teachers regarding intellectually disabled students. As specific objectives, this study aimed at: (a) characterizing the formation of Adult Education ... -
Formação e práticas de profissionais da saúde em interação com pacientes oncológicos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2003)Appuyés sur les connaissances acquises dans la branche de l Éducation en particulier, sur celles de la formation de professeurs et d autres agents éducationnels et à la recherche d une contribution aux investigations ... -
Formação e qualificação de pequenos produtores rurais: a experiência da Coordenadoria de Assistência Técnica Integral - CATI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)This research has the aim to present the investigation made about the Coordination of Integral Technical Assistance CATI, an agency that is part of the Agriculture and Supply Secretary in the state of São Paulo. This ...