Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 2975-2994 of 4963
-
Leitura compartilhada e letramento emergente na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/10/2018)Providing significant learning experiences in reading and writing in order to guarantee that all the students have the same opportunities constitutes one of the greatest challenges of Brazilian Education. The constant ... -
Leitura compartilhada e promoção do letramento emergente de pré-escolares com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/05/2014)Among the challenges of educational inclusion, it stands out to ensure children with intellectual disabilities effective conditions for the development of their learning to read potential. To provide opportunities since ... -
Leitura compartilhada por professores para ampliação das interações comunicativas e linguagens em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/05/2020)During childhood language difficulties have been identified as a risk factor for social and academic development. Shared story reading plays an important role in promoting the language. The general objective of this thesis ... -
Uma leitura comportamental sobre o método Paulo Freire de alfabetização: convite ao diálogo entre analistas do comportamento e educadores freireanos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/03/2014)This study aimed to highlight interactions in the educational environment, more specifically in literacy approaching Paulo Freire s literacy method and some aspects of his theory from the perspective of Behavior Analysis. ... -
A leitura da literatura escolarizada nos exames do baccalauréat e do ENEM
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/12/2016)Cette recherche a été partiellement financée par Capes, via une bourse de stage doctoral à l’étranger (doutorado Sanduíche/PDSE – Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior), qui a eu lieu en France dans l’année scolaire ... -
A leitura dialógica na EJA : contribuições de Bakhtin para a Tertúlia Literária Dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/11/2016)Our objectives for this work are: 1) demonstrate, from Mikhail Bakhtin's theory, how an educational activity that promotes dialogic reading provides critical formation coordinated between orality and writing, the author ... -
Leitura dialógica: primeiras experiências com tertúlia literária dialógica com crianças em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2011)Esta investigación permitió que nosotros pudiésemos identificar algunos abordajes de la lectura en las escuelas, y también los límites de la cualidad de esa lectura para niños y niñas, identificados en los bajos índices ... -
Leitura dos primeiros contos de Machado de Assis no Jornal das Famílias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)The tradition of critical studies of Machado de Assis’ work put aside his f breaking his trajetory in two phases and valuing positively only the one called “maturity phase”. The objects of this study are the author’s inicial ... -
A leitura e a formação inicial de professores de espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/10/2011)El objetivo de este estudio es conocer y comprender las concepciones de lectura presentes en los documentos oficiales que regulan y organizan la enseñanza secundaria y los cursos superiores de la carrera de profesorado en ... -
Leitura e discurso: uma análise discursiva dos sujeitos leitores inscritos em um livro didático de língua portuguesa do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)According to Angela Kleiman, “every text can in principle favor critical reflection; on the other hand, every text can also be trivialized by schoolwork ” (KLEIMAN, 2007, p. 105). Thus, it is in the inadequate way of ... -
Leitura e escrita como ato responsável: uma experiência de ensino/aprendizagem à luz da filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/05/2018)The present PhD research aims to investigate the reading of literary texts and the writing of texts as an active-responsive understanding of the texts read in the daily school life. The work was developed in a narrative ... -
Leitura e inteligibilidade da fala em crianças usuárias de implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)Children with prelingual hearing impairment find in the cochlear implant an important alternative for rehabilitation and social integration through listener and oral repertoires. However, during the rehabilitation process, ... -
Leitura e relações dialógicas em fóruns escolares de discussão.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/04/2018)Cette recherche a eu aide financière du Capes, avec la bourse d'étude doutoral dans le pays lui-même, pendant la période de septembre 2014 à février 2018. Lecture et relations dialógicas dans des forums scolaires de ... -
A leitura na escola : concepções de professores de diferentes disciplinas das séries finais do Ensino Fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2007)In the exercise of the teaching, teachers of the Final Series of the Fundamental Teaching have come across a significant amount of students that doesn't present necessary basic reading abilities for the learning of specific ... -
Uma leitura política dos contos Rip Van Winkle (1819) e A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820), de Washington Irving (1783-1859)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 16/11/2023)The objective of this master's thesis is to investigate the short stories Rip Van Winkle and The legend of Sleepy Hollow - The legend of the headless horseman -, by Washington Irving, from the perspective of dialectics, ... -
Leituras dos objetos técnicos pelas lentes do campo CTS: o papel social da fotografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 22/12/2022)The purpose of this dissertation is to present an analysis of investigations focused on the STS field - Science, Technology and Society - based on discussions between fundamental authors such as Arlindo Machado, Lucia ... -
Ler e falar a língua indígena Balatiponé dentro de seu contexto cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/09/2022)The core of this Master’s Thesis is to present a Didactic Sequence of reading and practice of the Balatiponé indigenous language for students from the 6th (sixth) year of Elementary School at the indigenous school of the ... -
“A letra é a mesma, mas a cultura é diferente”: a escola dos Tupinambá de Olivença
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 05/03/2015)In this dissertation, we aim at understanding how and why the Tupinambá from Olivença make school and how this school has become central in the production of strong people in the culture, update and production of kinship, ... -
Letramento crítico e ensino de espanhol no ensino médio integrado: questões teórico-práticas no contexto dos Institutos Federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)“The formation of a critical reader able to go beyond text decoding” (BRASIL, 2015, p. 9) is a concern that is present in both the documents that guide foreign language teaching in high school (BRASIL, 2006) and in the ... -
Letramento crítico e multimodalidade no ensino de língua inglesa: reflexões sobre um livro didático do PNLD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)The following master thesis reports the results of a research that sought to investigate how English textbooks approach the assumptions of multiliteracy in the construction of their activities, verifying how the meaning ...