• Causação mental e implicações psicoterapêuticas 

      Monteiro, Monica Aiub (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 04/05/2006)
    • O cálculo do esquecimento: o papel de mediação das redes sociais na produção de violência 

      Silva, Mariana Bergo Damaso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
      This research, based on the critical theory of society, aims to identify the determinants of barbarism condition lived by contemporary society, which is characterized by high rate of technological development, manly in ...
    • Câmera escondida: a ideologia do discurso jornalístico frente ao espectador 

      Santos, Waléria Cristina dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 24/02/2011)
      The hidden camera has been constantly utilized in televised journals as a tool to acquire the news being broadcast. What no one takes into consideration is how the spectators feel about this type of attitude coming from ...
    • As câmeras cinematográficas nos anos 1950/1960 e o cinema brasileiro 

      Barbuto, Adriano Soriano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 02/08/2010)
      The motion picture cameras have changed through the years. However, they have kept their main design which has not changed during this period. One of the goals of this text is to understand how that design was created, and ...
    • Os cães de trenó na Terra do Fogo (Argentina) e o que eles têm a nos ensinar sobre o trabalho animal 

      Fanaro, Luisa Amador (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 08/11/2019)
      This dissertation is the result of field research whose objective was to study the relationships between humans (especially mushers and tourists) and sled dogs – which are, from the mushers’ perspective, working dogs – in ...
    • Ceifando a cana... Tecendo a vida. Um estudo sobre o pós/trabalho nos canaviais 

      Reis de Souza, Tainá (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 10/05/2018)
      The goal of this research was to understand the post/work of unhealthy retired sugarcane cutters that is the new sociability network, where they are embraced. We employed qualitative methods with direct and unsystematic ...
    • Celso Furtado e José Medina Echavarría: subdesenvolvimento, desenvolvimentismo e política 

      Pinto, Gustavo Louis Henrique (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 10/10/2016)
      Focusing the study on the intellectual production of Celso Furtado and José Medina Echavarría, this research comparatively discusses the proposals of those thinkers concerning the theory of underdevelopment (as a particular ...
    • Celso Furtado e o plano trienal - a teoria do subdesenvolvimento e as reformas de base 

      Cabral, Fabio Luis (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, , 24/02/2010)
      This study aimed to highlight the interest in the analysis of the Plano Trienal´s proposals, elaborated by Celso Furtado while Plan Minister of João Goulart´s government. The plan is understood in this study as a result ...
    • O celular na escola: desafios nas aulas de Língua Portuguesa 

      Grossi, Rafaela Thais Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/07/2020)
      This study aims to present and analyze ideas related to technologies in the field of education, as well as the cell phone use, as a mobile device, in activities in Portuguese language classes. For this purpose, a bibliographic ...
    • As cem linguagens do desenho da criança no trabalho docente da educação infantil 

      Pereira, Karla Raquel Lima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2024)
      El dibujo está presente todos los días en las aulas de las escuelas infantiles y es vivido por los(as) niños(as) de diferentes maneras, pudiendo irradiar elementos de sensibilidad y creación infantil. Teniendo en cuenta ...
    • Um cenário de educação linguística crítica, integral e humanizadora na infância com texturas da Pedagogia Waldorf 

      Lorenzoni, Carla Raqueli Navas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 15/12/2022)
      This research is related to the experiences (DEWEY, 1979) of additional language teachers in the initial years of schools that follow the Waldorf Pedagogy (STEINER, 1995, 2003, 2015 among others), which is based on a broad ...
    • Centro de Apoio Pedagógico : avaliação dos serviços CAP-MA para educação de pessoas com deficiência visual 

      Pereira, Josefa Lídia Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)
      This study aims to analyze the impact of services developed by the Center for Educational Support Services for People with Visual Impairment of Maranhão (CAP-MA) in the period 2001 to 2008, based on documentary surveys, ...
    • O Centro de Divulgação Científica Cultural da Univerisdade de São Paulo, campus São Carlos: um projeto de extensão universitária. 

      Canales, Renata Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2006)
      The present study endeavours to contribute to a better understanding of the education in this country by means of a case study of the Centro de Divulgação Científica e Cultural CDCC (Centre for Scientific and Cultural ...
    • Centro de Estudos de Línguas (CEL) : a abordagem presente na prática docente na consolidação do curso de inglês 

      Balestrini, Deborah Cristina Simões (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/06/2015)
      With the challenge of preparing our students for their role in a global Market, it is a high priority teaching them a second language in order to raise the percentage of speakers, who master the English language. In São ...
    • O Centro Educacional São José Operário em São Luís do Maranhão (1988-2015): confessionalidade e laicidade 

      Rodrigues, Maria José Lobato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/09/2020)
      This study analyzes the trajectory of Centro educacional São José operário (CESJO), founded by the Congregation Poor Servants of Divine Providence, in Maranhão capital, in 1988, to attend the sons of poor families from the ...
    • Centros de Informação em Saúde Popular : construção de um referencial teórico 

      Matsuno, Graziella Yuri (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 26/04/2016)
      This study aims to build a theoretical framework that embase the proposal, creation and implementation of a People's Health Information Center in public libraries and third sector organizations in the communities with ...
    • Célestin Freinet: história, política, princípios, técnicas e pesquisas acadêmicas (1982-2018) 

      Martins, Gabriela Luchesi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/10/2022)
      The present work has as its theme Freinet Pedagogy and academic research (theses and dissertations), between 1982 and 2018, which address theory and practice in the classroom. Célestin Freinet believed that techniques and ...
    • O céu que nos protege: a desertificação das relações humanas 

      Rodrigues, Ana Claudia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 09/06/2014)
      And the world at full speed, with its re-engineering and mass production, would bring hope to men. It was possible to believe in the prosperity of technique as a compensation for the gap imposed by the Second World War. ...
    • As chaves do Inferno: as múltiplas linguagens em Sandman, de Neil Gaiman 

      Cunha, Ana Carolina Moscardini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 24/08/2018)
      The present research presents how the multiple languages that are part of Sandman, by Neil Gaiman, simultaneously construct and reconstruct his work, showing how the gathering of visual and textual is intrinsically ...
    • A chegada do som nos cinemas de São Paulo segundo a Folha da Manhã (1928-1933) 

      Valencise, João Miguel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 09/08/2012)
      This dissertation focuses on study and observation of the period of transition from silent films to sound films in movie theaters at São Paulo City, as recorded by the pages of Folha da Manhã newspaper between 1928 and ...