Navegando Programas de Pós-Graduação por título
Itens para a visualização no momento 2792-2811 of 4772
-
João Gilberto Noll e a pomossexualidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, , 26/02/2015)João Gilberto Noll is a Brazilian author known for composing autodiegetic narrators who are meandering and unstable, many of them are difficult to grasp sexually what makes them subjective and moveable. The novel to be ... -
João Gilberto Noll e a subversão do real (representação, deslocamentos e permanência em O quieto animal da esquina e Harmada)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, , 27/03/2015)This master thesis discusses the real s representation on João Gilberto Noll s novels O quieto animal da esquina (1991) and Harmada (1993). Firstly, it focuses on the ways of representing the real in the classic, the modern ... -
Jogando em casa na pandemia: um estudo brasileiro de crianças de 1 a 10 anos no isolamento social pelo COVID -19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/07/2023)Nel 2020 molti Paesi sono stati improvvisamente sorpresi dal contagio accelerato e incontrollato del virus SARS-COV-2 (COVID-19). Nel marzo dello stesso anno, l'Organizzazione Mondiale della Sanità classificò il contagio ... -
Jogando meu corpo no mundo: relações entre "conflito urbano" e "acumulação social da diferença"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 04/08/2020)This dissertation aims to understand the relationship between urban conflict and difference in the contemporary São Paulo. Based on the ethnographic study conducted in a periphery of the East Zone of São Paulo, I discuss ... -
Jogo da Partilha : relação entre ganho, perda e gênero
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)The Sharing Game, an economic game, studies behavior involved in resource allocation. The participant faces several trials in which he must choose between two options, both with an amount of resources for him and for other ... -
Jogo de papéis à luz da teoria histórico-cultural: pressupostos teóricos-metodológicos para a educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)This theoretical research is the result of a theoretical-bibliographic study about the role-playing activities in the Early Childhood Education based on the Historical-Cultural Theory. As guiding thread of our investigation ... -
O jogo didático Isogames no estudo da isomeria em compostos orgânicos: indícios de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/07/2020)Historically, the traditional approach about contents has been criticized for its limitations regarding to the scientific knowledge. In this conception, Science is decontextualized and uncritical. Therefore, the teaching ... -
O jogo dos gêneros e o gênero do jogo: o caso do voleibol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 03/03/2010)Through an ethnography based on my own sports biography, I demonstrate the coexistence of powerful conceptions about volleyball that make it appear as “female sport”, “women's sport” and/or “sport of fagots”, among other ... -
O jogo e o conceito de número na educação infantil segundo os pressupostos da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/12/2019)The methods used to teach and learn mathematics is still a challenge for teachers, specially in early years education. Based on that, this research aims to identify and analyze manners how students in nursery schools might ... -
O jogo protagonizado e a atividade orientadora de ensino: vivências com noções geométricas na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)According to Historical-Cultural Psychology, the role-playing game is the main activity of pre-school children, as it promotes the most important psychic changes in this phase. In it, social relations are reconstructed ... -
Jogos africanos e afro-brasileiros nas aulas de Educação Física : processos educativos das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2009) -
Jogos Africanos: aprendendo com estudantes de origem africana matriculados na Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/04/2019)The formation of Brazilian culture was strongly influenced by the African peoples and one of the contributions of these habits, customs and traditions was the games that these peoples brought to Brazil. Through games human ... -
Jogos de linguagem matemáticos da comunidade remanescente de quilombos da Agrovila de Espera, Município de Alcântara, Maranhão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/11/2016)[EN]This research aimed to understand what is manifest in the mathematical practices of members of the remaining community of quilombos of Agrovila Espera, Alcântara - MA, in their everyday social practices, questioning ... -
Jogos de origem ou descendência indígena e africana na educação física escolar:educação para e nas relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2012)This present research has the central aims of understanding the educational processes which have developed in a practice of social games that has Indigenous and African origin, or ancestry in the context of an intervention ... -
Jogos de tabuleiro: recurso lúdico na apropriação de leitura e escrita de crianças em situação de vulnerabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)The present research responds to the following question: Can the board game be considered as a resource in the reading and writing process? In order to answer this question, this study aimed to observe and analyze the use ... -
Jogos digitais e cognição social de crianças: um estudo experimental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/09/2020)In the last decade, the number of new digital games of various genres has grown a lot, eminently after the creation of game management platforms and after the dissemination of eSports. Digital games, beyond their entertainment ... -
Jogos em aparelhos tecnológicos vivenciados por crianças : processos educativos envolvidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)With the notorious globalization of technological products and the great facility for their acquisition nowadays, children are entering this "technological world" earlier and earlier, mainly to experience virtual games. ... -
Jogos no ensino de matemática: um estudo de teses e dissertações com a perspectiva histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/06/2017)This research presents a result from the enquiry and assay of thesis about the using games when teaching math on a historical and cultural perspective. It was accomplished a list of published books at the math education ... -
John Stuart Mill e a Filosofia das Ciências Sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 14/04/2011)We analyzed John Stuart Mill s book System of Logic Inductive and Deductive. Our aim are present the philosophy of social science formulate by Mill in this book. The discussion empathize the millian interpretation of ... -
Jongo na escola: contribuições para e na educação das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)We believe that doing science and building knowledge is also a way of fighting oppression, assimilation, epistemicide, interdiction and against the impediments suffered by men and women for wanting to exist with their ...